Tornutskott - röntgenbilder!

Sv: Tornutskott - röntgenbilder!

Jag är varken veterinär eller röngentekniker, men ligger inte två stycken väldigt tätt?

Aaaaaajjjj. Det där såg inte trevligt ut. Hästen måste råkat ut för någon form av trauma. Det måste göra ont som tusan. Hoppas verkligen att den blir hjälpt. Lycka till... Mvh NiNi

Synd att inte bildlänken funkar hade varit intressant och se. (TS finns det nån möjlighet att du lägger ut bilderna igen?)

Har själv inga insiktsfulla kommentarer men hoppas på en lärorik o intressant tråd, Buke som bäst med andra ord.

har den rest sig o gått runt? ser ut som om tornutskotten gått av

Nej, detta är ett nyligt trauma - i morgon en vecka gammalt.

/Camilla

Helt riktigt men de har inga pålagringar och därför kan man nog sluta sig till att det inte är i kontakt med varandra så ofta - alltså inte kissing spines, men nära. I manktrakten dock inte så farligt att ha detta då det inte belastas av ryttare och inte rör sig lika mycket som tex bröstkotorna.

BINGO!

Lekte med kamrat i hagen i onsdags, reste, kom ur balans och föll raklång pladask bakåt och landade på manken. Troligen lite mer på höger sidan så bitarna ligger på vänster sida - klar svullnad och smärta där.

/Camilla

Det har gjort ont som tusan men är nu bättre. Vila och rehabilitering och hästen får avgöra hur mycket den vill bli belastad. Han är duktig på att säga ifrån så det ska förhoppningsvis inte bli några problem.

Nu äter han hö ur hönät då det är svårt för honom att sänka halsen även om det blir bättre och bättre (ser att han äter upp mer och mer av spillet på natten).

Men har jag otur eller har jag otur med min häst??

/Camilla

Vet på ATG säger att en hel del hästar med liknande skador klarar sig bra och är symptomfria men om han inte blir det så får vi helt enkelt operera ut dem. Men det är bra att veta - börjar det bli konstigt runtom eller förändringar i huden då är det alltså bara att operera.

/Camilla

Förresten - skulle avbrutna tornutskott leda till att ENA bogen blir mindre musklad? Borde det inte påverka båda sidor?

Och när jag tittar i den gamla tråden och jämför med den kunskap jag har om min häst idag så måste jag nog fortfarande säga att vänster bog är den som är minst musklad och det enda som är kvar på min häst som jag fortfarande anser vara en möjlig källa till problem Faktiskt så hade jag, dagen innan olyckan, tänkt ringa efter ET för akupunktur i skuldran... Nu blev det inte riktigt det som hon får göra men ET kommer och tittar på skadan om tre veckor så får vi se vad hon kan göra. Om inte annat så kan hon kanske förebygga följdproblem.

/Camilla

Senast ändrad:

tyvärr rätt vanligt med tonutskott vet flera som tagit bort sina hästar pga det:cry:
(felväxt i ryggen)

Utveckla mer vad du menar, jag hänger inte riktigt med?

Är det vanligt att hästar bryter av tornutskott, menar du?

Varför måste de ta bort dem pga det?

Felväxt i ryggen?

/Camilla

en bekant hade en häst som liksom din skadade sig genom att resa sig och slå runt . har för mig att hon sa att den fick kross skador i manken. den hästen blev aldrig ridbar igen och togs bort drygt ett år efter olyckan.

vet ett par hästar till som genom olycka ådragit sig k.s där det blivit stora problem i ridningen efteråt. helt ovanligt är det nog inte att dom bryter sig.

ibland går det bra och ibland inte. min häst fick akut tromboflebit när han kastrerades (såpass ovanligt att det tog flera vet. innan rätt diagnos ställdes, han fick beh. för bla. ormbett). 4 av 10 överlever operation. av dom 4 klarar sig hälften utan komplikationer som uppsvullet huvud till och från under sin livstid. vi "tog chansen" och hade tur, han va en av dom som klarade sig utan komplikationer.

hoppas det går bra för er, lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag letar häst och fastnade för en unghäst för några veckor sedan. Säljaren bokade tid för besiktning. Jag ville även att hästen skulle...
Svar
13
· Visningar
4 606
Kropp & Själ På bröllopstorget är det inte mycket drag, så provar här :D Jag ska precis beställa tärnklänningar men kan bara inte välja om de ska...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: nyponros
·
Hästvård Letar efter en sällskapshäst till min val.Var och tittade på en liten tvååring häromkvällen.Några åsikter om dessa kotor? Har ingen...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: kitty79
·
Hästvård Hej! Jag är ny här och har kollat runt lite på forumet. Efter att ha sett alla trådar om dåligt skodda hästar blev jag lite nojjig. Så...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka