Rugge

Trådstartare
Hej
Behöver lite input från Bukes torkskåpsinnehavare

Vi funderar på att skaffa ett torkskåp som komplement till torktumlaren och "självtorkande tvätt"
Väntar barn och troligtvis kommer mängden tvätt att öka avvsevärt efter ankomstdatum.

Ni som har torkskåp. har ni någon glädje av dem, eller hade ni likaväl kunnat vara utan?
Dyra i drift?

Vi har tvättstugan i en annan byggnad på gården så plats finns det att ställa skåpet.

Är det värt att ha ett, eller kan man likagärna låta tvätten självtorka upphängt?

Jag älskar torkskåp!
Vi har aldrig haft utrymme att självtorka tvätt (inomhus), så torkskåp har varit guld för oss :)

Jag hade torkskåp i min gamla lägenhet och jag saknar det. :p Har man tid att vänta hänger man bara in och låter dörren stå öppen, har man bråttom blåser man på värmen. Föredrar skåp framför tumlare alla dagar i veckan.

Jag hade torkskåp i min gamla lägenhet och jag saknar det. :p Har man tid att vänta hänger man bara in och låter dörren stå öppen, har man bråttom blåser man på värmen. Föredrar skåp framför tumlare alla dagar i veckan.
Håller med. Vi har inte plats för torkskåp idag men när antingen varmvattenberedaren eller torktumlaren ger upp kommer vi flytta om och göra plats för torkskåp. Torktumling sliter så mycket så det enda vi tumlar är handdukar och linnepåslakan som jag vill ha mjuka.

När jag bodde i lägenhet så använde jag enbart torkskåpet.
Tycker det var så mycket trevligare både för tvätten och mig.

Jag hade torkskåp men slängde det (!!!) när vi köpte tumlaren. Tumlaren behövs för att få bort alla hund- och katthår från textilierna, men inget annat. Nu saknar jag mitt torkskåp.... Vi har en torkställning i badrummet men den blir snabbt belamrad och tar en massa plats. Torkskåpet har ju så bra ventilation att där torkar kläderna även utan värmen på. Torktumlaren sliter för mycket på sakerna. Jag vill ha bäggedera (just nu har jag ingenting eftersom tumlaren pajat...)

Vi flyttade in i hus med torkskåp och torktumlare i somras och skåpet som jag först såg som onödigt har snabbt klättrat i rankingen. Så användbart, inte bara till ren tvätt utan även blöta gummistövlar och galonbyxor...

Torkskåp ser jag som en förskolegrej. Jättebra att hänga in blöta ytterkläder i som då hinner torka till barnen ska hem/gå ut igen. När jag hade det (när barnen var i overallåldern) så användes det aldrig till vanlig ren tvätt utan enbart för att torka ytterkläder som blivit blöta vid lek. För lite utrymme och bökigt att hänga in tvätten. Super till blöta overaller är det men annars föredrar jag helt klart bra möjligheter att hänga tvätt på lina inomhus och avfuktare.

Tack för era svar.
Är nu ännu mer övertygad om att det är dags att investera i ett torkskåp.

@Anders . Körde den varianten i tidigare hus. Problemet med avfuktaren blev att den drog in fukten utifrån också.

Tack för era svar.
Är nu ännu mer övertygad om att det är dags att investera i ett torkskåp.

@Anders . Körde den varianten i tidigare hus. Problemet med avfuktaren blev att den drog in fukten utifrån också.
Hur kunde den göra det? Jag tycker det är tvärtom.

Hur kunde den göra det? Jag tycker det är tvärtom.
Bra fråga.
Vi mätte fukt i väggarna innan vi satte in avfuktaren.
Några månader senare var det högre fuktighet i ytterväggen. Endast i det rummet avfuktaren stod.
Nu var det visserligen i en källare. Dock välhållen sådan

Bra fråga.
Vi mätte fukt i väggarna innan vi satte in avfuktaren.
Några månader senare var det högre fuktighet i ytterväggen. Endast i det rummet avfuktaren stod.
Nu var det visserligen i en källare. Dock välhållen sådan
Jag tycker det låter skumt, en luftavfuktare gör det ju normalt mycket torrare i rummet.

Jag tycker det låter skumt, en luftavfuktare gör det ju normalt mycket torrare i rummet.
Jag tycker också att det låter konstigt. Möjligtvis att en avfuktare kan dra in fukt om den står på hela tiden och inte har kapacitet att driva ut i samma omfattning som den drar in men då krävs undertryck i rummet om jag inte har fattat helt fel.

Jag tycker också att det låter konstigt. Möjligtvis att en avfuktare kan dra in fukt om den står på hela tiden och inte har kapacitet att driva ut i samma omfattning som den drar in men då krävs undertryck i rummet om jag inte har fattat helt fel.
Men det är bara sorptionsavfuktare (typ Munters) som arbetar så, alla vanliga avfuktare man kan köpa är kondensavfuktare som bara blåser runt luften när de avfuktar och suger varken in eller blåser ut luft från rummet.

Är ingen exprt på det alls.
DEt var en sådan som slogs på vid en viss luftfuktighet. Drog runt luften och släpte ut kondensen i brunnen via ett rör.

Vilken typ as skäp upplever ni funkar bäst?
Kondens eller det som måste kopplas till ventilationen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka