B

blohme

Nu börjar mitt sto bli frisk och tänkte börja skritta henne om ca 2 - 2½ vecka om hon är inte blir dålig .

Har lite torka på vad man kan göra , ut o skritta på lång tygel första veckan hade jag tänkt .
men sen , har tänkt lite på lättare klättring, skritta över upphöjda bommar osv ..

någon som har ngn skoj idee ?!

/Ronja, som ska sätta igång sin häst 3e gången på ½ år ...

Sv: Torka ...

lite svårt att tipsa när man inte vet vad du får göra med hästen... men jag antar att du inte får rida på böjda spår och endast skritt, eller?

sidvärtsrörelser är super! skänkelvikning från sida till sida av vägen. öppna, sluta om du får. tempoväxlingar... allt basics som man får ut jättemycket av.

sen kan du ju passa på att jobba den lite från marken. jobba med ledarskapet och tilliten. promenader i skogen, kanske lära den gå över presseningar, backa mellan bommar, skritta genom oxrar...
tömköra!!

jodå =) får rida "hursom" fast bara i skritt . :)

tack för många bra tips , har inte ens tänkt så långt som att jobba från marken :angel:

tyvärr är jag inte speciellt bra på tömkörning, skulle iaf kunna fråga någon av lärarna på skolan ;)

vill ha fler tips :D

Klättring, ut i skogen och gå (gör egna stigar), jobba mycket från marken, gå någon rolig tömkörningskurs kanske?

Tänk på att inte jobba för mycket på banan, det är bättre att spara det tills du vill börja trava och galoppera. Jobba hellre med skänkelvikning, öppna, sluta osv ute i skogen. Mysigare och hästen tycker det är roligare!

Lycka till!

Tänkte att jag kunde kolla upp om det finns i närheten , skulle vara skoj att lära sig :)

Tänkte rida mkt ute nu när det skulle bli vår (hon har gått i ridhus sen i höstas) ... men så kommer snön , får hoppas den försvinner tills jag ska börja rida.

Tack för tipsen !!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar