Torka Hösilaget efter öppnad bal..??

T

TheOne

Eftersom vi är "för få" hästar i stallet i vinter så kommer hösilagebalarna att vara lite för länge enligt mig... jag har lärt mig att en öppnade bal är ok max 4-5 dagar, vilket precis fungerar när stallet är fullt. I vinter kommer vi att vara hälften så många hästar vilket gör att en öppnad bal kommer att vara 8-10 dagar. För att hösilaget inte ska bli dåligt är planen att detta ska köras in så att det torkar och därmed håller längre... jag tror inte på detta... nån som kan hjälpa mig?? Kan man göra så, varför? Kan man inte göra så, varför?

Sv: Torka Hösilaget efter öppnad bal..??

Eftersom att det är syret som förstör balen och du vid en torkning tillför syre så bårde det inte gå.

Däremot så har jag läst här att någon frösin sitt foder. La det i en stor frysbox för att det skulle hålla längre.

Man döljer bara problemet när man gör så.
Vad som händer med ensilaget överlåter jag till någon som är bättre på att förklara :p

Men när det är frysgrader så gör det inget om balen måste vara öppnad så länge.
När det var kallt i vintras klarade vi oss med 3 hästar utan att balarna blev dåliga. Då hade vi ändå väldigt tunga/blöta balar med väldigt höga värden så vi kunde inte ge så mkt av vissa.
Framåt våren när det blev för soligt och varmt fick vi dock slänga endel, men har man dem i ett kallare/svalare förråd (vi hade dem i solen = inte bra) så hade det säkert funkat en bit in på våren också..

blött ensilage (brunt, luktar syrligt) blir varmt/näringen försvinner och fodret jäser när det är för gammalt. Sätt ned handen i mitten av balen och känn efter.
torrt ensilage (grönt, hö-likt) möglar när luften kommer åt det. Syns oftast. Släng det när det inte längre luktar fräscht.

För båda processerna är det stor skillnad på om det är varmt eller kallt ute.

...att ta in det och torka det är verkligen helgalet. Däremot kan man ju bära in foder från en bale i hagen för att fodra inne också - så går det ju åt fortare.

Vi har två stora hästar och när det är minusgrader ute så håller våra balar i ca 12 dagar, oftast så går dom åt på ca 10 dagar.

Vi tar in hösilage utifrån och fodrar med på natten om vi misstänker att balen inte kommer att gå åt innan den är dålig.

Än så länge så är det endast på vårkanten som vi fått kassera delar av balen.

Hurvida det fungerar att torka det vet jag inte. Men går balen åt på 8 dagar så blir det ju inget problem för er.

Hur många hästar är det som ska äta av det? Storlek på dom?

Här äter 5 shettisar upp en rundbal med torrhö på 5 dagar, ska snart lägga ut storbal med hösilage (håller bättre nu när det börjar bli kallt) o då får vi se hur snabbt en sån går åt, dessa går iof på lösdrift

När det är kallt håller hösilaget längre.
Vi har ibland en bal inne i svalt utrymme på vår el. höst och då håller den längre än om den hade stått ute samma tid.

När det är kallt håller hösilaget längre.
Vi har ibland en bal inne i svalt utrymme på vår el. höst och då håller den längre än om den hade stått ute samma tid.

KL! Vad menar ni med kallt ute? håller de sig i 10-12 dagar när tempen ligger på minus 5 på natten men kanske 3-4 plus grader på dagen? Vi ska fodra med hösilage i år , men vill inte öppna dom för tidigt, blir ju så mkt spill då. Vi kommer att köra in balarna på logen då det är dax att fodra med dom o dit in kommer ju inte solens varma strålar iaf. Intressant att få höra vilken temp som krävs för att de ska hålla 10-12 dar

KL! Vad menar ni med kallt ute? håller de sig i 10-12 dagar när tempen ligger på minus 5 på natten men kanske 3-4 plus grader på dagen? Vi ska fodra med hösilage i år , men vill inte öppna dom för tidigt, blir ju så mkt spill då. Vi kommer att köra in balarna på logen då det är dax att fodra med dom o dit in kommer ju inte solens varma strålar iaf. Intressant att få höra vilken temp som krävs för att de ska hålla 10-12 dar
Minusgrader dygnet runt och då kan jag tycka att det bör vara under 5- för att det verkligen ska hålla bra. Tyvärr (eller tack och lov om man inte gillar kyla) är det nästan bara norraste delen av landet som är begåvade med det vädret numera.

KL

som flera redan sagt är just temperaturen a och o för hållbarheten på silage. förvarar man dem i en sval loge, där dessutom kylan ofta stannar kvar i väggarna vintertid så att det nästan är kallare inne än ute, och fritt från soljus som kan gassa osv, så funkar det ofta mycket bra.

sen är det så att man mkt väl kan förlänga hållbarheten på en öppnad silage bal några dagar (observera NÅGRA dagar), genom att öppna upp hela balen, dvs ta bort plasten. Då slipper man kondens och värmebildning i balen, tillochmed de välkända renommerade foderleverantörerna känner till detta och rekommenderar det om man som sagt, vill förlänga ngra dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
881
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar