Torka hösilage på 2 dagar ??

gylle

Trådstartare
Sitter och funderar på hur pass torrt man kan lyckas få hösilage på bara 2 torkdagar väderprognosen ser ut enl följande

huggdagen (hugger morgon på hög stubb) - sol 20 grader - FRISK vind ca 12 m/s (öppna fält) - vänder en gång em dels för att få mer jämntort dels lägger vändaren det luftigare på strängen.

dag 2 - sol 20 grader vind ca 7 m/s, pressas och plastas sen eftermiddag.

2 a skörd mest timotej

Kan man klara att få upp det mot 65% i alla fall på så kort torktid, vinden borde väl vara positiv. Har aldrig tagit in med så kort torktid men framåt ser det bara ut som mer skit vad man kan se så även om jag egentligen inte känner någon panik att ta det än då jag vill ha låga värden för att komplettera vår lite för bra första skörd så börjar jag undra om det alls kommer något bra väder innan frosten (typ ;) ) .

Sv: Torka hösilage på 2 dagar ??

Det tror jag nog. Vi får ofta för torrt och har slutat köra med strängluftaren och vänder det inte ens utan strängar bara på dag två för att sedan pressa och plasta.

Sv: Torka hösilage på 2 dagar ??

Då får vi hoppas att det blir bra vill inte ha för blött hösilage då jag har ett par som är känsliga för det.

De första åren vände vi inte heller men tycker inte det blir bra i balarna när det är så ojämn ts på det som pressas, det översta som hunnit torka mkt tycker jag då blir filkigt och äckligt när det blötas ner av det undre igen i balarna. Mkt mer nöjd med resultatet efter att börjat vända en gång på sträng mitt i torkningen. Jämntorrt och fint i balarna och slipper helt ifrån de där dyngiga partierna i balarna. Normalt brukar vi alltid köra med 3 dagar alltså hugger dag 1 vänder eftermiddag dag 2 och pressar plastar eftermiddag dag 3. Vill som sagt ha det torrare, vi har aldrig haft problem med hållbarhet eller hygien i torra balar tvärtom faktiskt, har det någongång varit mkt problem så har det varit när det är blötare balar så håller mig helst ifrån dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 699
Senast: Tacitus
·
A
Anläggning I år var första året med det "egna höet". :crazy: Eller rättare sagt, marken är vår men arrendator brukar den, vi får hö som...
Svar
14
· Visningar
2 988
Senast: anni0001
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025