Torka färskfoder?

NotlikeI

Trådstartare
Min vovve har tyvärr super känslig mage, den kommer ur balans för minsta lilla. Alltså är godis, eller köttbullar/falukorv mm uteslutet som belöning (eller snarare muta ibland ;) )
Det går bara inte, men hon får four friends färskfoder (köttkorvar) som topping och lite extra på sitt trista torrfoder. Jag brukar ju skiva korven i delar och frysa in då hon inte äter upp en hel på 3 dagar, så nu när jag stod och skivade upp korvarna jag köpte idag kom jag och tänka på, skulle man kunna skiva dem i mindre delar och sedan lägga dem i ugnen eller något för att torka dem? Hon älskar smaken av dem så det hade ju varit perfekt som godis :)

Kan du inte prova frystorkat godis?
Rent kött utan massa jox.
Det har fungerat bra innan, men tyvärr inte längre :(
Det är väl möjligt att något kött jag inte testat skulle fungera, men vågar inte prova. Hon har på 6 månader blivit dålig 2 gånger pga jag trodde "allt var lugnt" och gav henne ena gången ett märgben och andra gången torkade kycklingfiléer (hon äter helst kyckling, ratar torkat oxkött av olika slag) Hon är dålig 3 veckors tid, får äta tillskott för magen och går ned så mycket i vikt. Så det känns inte försvarbart att låta henne bli så dålig bara för att jag vill prova om något fungerar :/
Knepigt värre

Kan du inte ge bara four friends-fodret då? Har du testat ett foderbyte? Min första tik, hon klarade ett långt tag inte av att äta något(!) annat än hennes torrfoder, allt annat gjorde att hon fick diarré i 1 1/2 vecka... Till sist lyckades jag ändå göra ett foderbyte på henne, och plötsligt kunde hon äta vad sjutton som helst utan att påverkas negativt. Det var alltså så att det enda jag trodde hon mådde bra av var det som fick henne att må dåligt. I samtal med andra hundägare har jag sedan insett att hon inte varit den enda som fungerat såhär, även om jag inte hört om många som varit lika "extrema" som henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka