Torka färskfoder/kött till vandring och godis

linnsan

Trådstartare
Vill ju ta med vovvarna och vandra. Och vill ju gärna inte ge torrfoder under tiden även om man inte har möjlighet till frysförvaring. Hur mycket näring blir det kvar av kött som man torkar? Bättre näringsmässigt om man torkar det under längre tid?

GÅR det att torka färskfoder? Någon som provat att torka de som hundgodis?

Jag har fodax om det gör någon skillnad.

Hur mycket kött ska man ge för att täcka behovet i torkat tillstånd till skillnad mot färskt?

Sv: Torka färskfoder/kött till vandring och godis

Jodå, det gör fodax också. Men vad jag kan se kostar de rätt rejält många gånger mer. Så därför vore det bättre med andra lösningar :)

Jag vet en med hund som är allergisk torkar burkmaten hunden normalt äter och använder till hundgodis. Det är foder köpt hos veterinären.

Om man ska torka färskfoder är väl det bästa att torka det portionsvis. Alltså att man tar t ex en biff o torkar för sig själv. Man kan ju dela upp plåten om det är i ugnen man torkar det så att man torkar t ex 4, 6, eller 8 portioner åt gången. Eller hur mycket som får plats på plåten. Och sen förvaras det portionsvis tills det ska användas. Då är det ju inga tveksamheter. Dricksvatten måste du ju ha med på vandringen och då slår du på lite på maten så att den får svälla lite innan hunden får den.

Man bör torka vid 50-60 grader ugn tills det är helt torrt. Hur lång tid det tar beror på hur tjocka bitar man torkar. Man kan ju torka mer än en plåt åt gången. Vissa saker torkar jättesnabbt = 1 timme, andra tar lång tid kanske upp till 7-8 timmar. Om man har högre temperatur blir det man vill torka antingen kokt eller stekt istället för torkat.

Till min förra hund som var allergisk gjorde jag godis av färskfodret. Blandade bravo burgare med lite rismjöl, olja och rivna morötter. Gjorde sen som små platta kex och orkade i ugnen. Mycket uppskattade av hunden!

Men att värma nåt med vom, luktar det inte död kossa i köket i en vecka då?
Jag har provat misstaget att micra färksfoder, ingen hit.

Jo det gör det! Jag använde Bravo lamm eller bravo vilt utan vom, så då luktade det visserligen äckligt men inte lika äckligt som varm vom!

Men att värma nåt med vom, luktar det inte död kossa i köket i en vecka då?
Jag har provat misstaget att micra färksfoder, ingen hit.

Jo, det gör det verkligen!

Jag rekommenderar det inte till någon :p Fick skura ugnen i timvis efteråt.

Liknande trådar

Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Jag har en liten hund på 4 kg som ibland fått godis med kycklingsmak från Doggy. Idag lyssnade jag på en podd där de tog upp hur...
Svar
2
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Jag har nu fixat så jag skulle kunna ge min hund 50% torrfoder och 50% färskfoder. Men jag vill helst att det ska bli billigare också...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 421
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar