TheRedLightning

Trådstartare
Jag har ett duntäcke och dunkudde som behöver en tvätt. Det jag funderar är över inte själva tvätten, utan torkningen.
Nu har jag inte tillgång till någon torktummlare, vet att jag tidigare kört dom i en sådan med tennisbollar och de blev fluffiga och fina.

Nu har jag ingen torktummlare, går det att få dom fluffiga ändå eller är det väldigt bökigt? Fundersam.

Jag har ett duntäcke och dunkudde som behöver en tvätt. Det jag funderar är över inte själva tvätten, utan torkningen.
Nu har jag inte tillgång till någon torktummlare, vet att jag tidigare kört dom i en sådan med tennisbollar och de blev fluffiga och fina.

Nu har jag ingen torktummlare, går det att få dom fluffiga ändå eller är det väldigt bökigt? Fundersam.

Omöjligt utan tumlare, lämna in på kem istället :)

Risk för mögel.

Äh nej. Jag har aldrig haft problem. Hängt varmt (typ på bastudörren eller på sommaren ute i solen och gått och fluffat fler gånger.

Det beror på dina torkmöjligheter. Det krävs att dunet torkar tillräckligt fort för annars möglar det. Just fluffet går att få till med handkraft men risken är att det hinner mögla innan det torkat. Jag lyckades tråkigt nog förstöra en dunkudde som min mormor gjort och det trots att jag tyckte att jag hade alla förutsättningar för att få det torrt i tid men bevisligen hade jag inte det. Du har ingen i bekantskapskretsen som har torktumlare? Det är ju inte en helt ovanlig fråga om man får låna någons torktumlare just för det ändamålet.

Har förvisso torkskåp men hade hellre haft torktumlare, får väl fråga någon kollega eller vän om jag kan låna någon gång.
Känns nog som den bästa lösningen.

Avstå tvättning om du inte kan torktumla. Det möglar och är m e m helt omöjligt att få torrt, även i bastu alt. torkskåp.

Jag saknar tumlare. Brukar torka dunkuddar och täcken i torkskåp. Lägger det på hyllorna så det blåser rakt igenom och vänder, drar isär och "fluffar" med jämna mellanrum. Har aldrig haft problem med mögel. Men det kräver ju en viss insats så smartast är att göra det på en ledig dag. Viktigast är att det är ordentligt centrifugerat.

Jag saknar tumlare. Brukar torka dunkuddar och täcken i torkskåp. Lägger det på hyllorna så det blåser rakt igenom och vänder, drar isär och "fluffar" med jämna mellanrum. Har aldrig haft problem med mögel. Men det kräver ju en viss insats så smartast är att göra det på en ledig dag. Viktigast är att det är ordentligt centrifugerat.

Fast det funkar ju enbart om det går att få viss genomblåsning. Alla torkskåp ger ju inte den effekten.

Fast det funkar ju enbart om det går att få viss genomblåsning. Alla torkskåp ger ju inte den effekten.
Jag vet inte hur alla torkskåp är konstruerade, men det har fungerat i de som jag har haft (erfarenhet av). Så omöjligt med torkskåp är det inte. Därmed inte sagt att det går med alla torkskåp. Och åtminstone delvis avgörande tror jag är hur bra tvättmaskinens centrifugering är.

TS: Om kudden inte är alltför dyr, testa med den. Fungerar det inte så får du köpa ny kudde och lämna in täcket på tvätt. Går det riktigt bra så kan du nog tvätta täcket också.

Hmm, aldrig hört om att duntäcken kan mögla :crazy: nu har jag tillgång till torktumlare men kör den på vanlig tid iofs hög värme och extra skåptorrt. Visste inte att man skulle köra den längre än så. :nailbiting: Täcket är av typ tunt sommartäcke så förhoppningsvis räcker det. Kuddarna har jag bara kört en gång. Får hoppas att jag har haft tur och det inte har möglat.

Jag har torkat mitt täcke ute. En väl vald sommardag med mycket sol och lagom blåst. Man måste fluffa om och vända regelbundet, dvs. vara hemma hela dagen och börja på morgonen. Inte bara skaka, utan leta upp och knåda sönder varje tendens till bollar. Har iofs hög andel fjäder i tror jag, det kanske inte blir lika kompakt av fukt som rent dun.

Jag har tvättat dunkuddar och andra dungrejer utan att ha tillgång till torktumlare utan problem, däremot har jag sett till att antingen tvätta en varm och solig dag och hängt sakerna ute i solen eller ännu hellre tvättat när som och haft en luftavfuktare igång i torkrummet både före och under torkningen. Jag har också sett till att både vända och fluffa upp sakerna mycket ordentligt för att få in ny torrare luft i dem, har hittills aldrig haft något av dun som möglat med den behandlingen. :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
289
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar