Toppa hästen

Puppan

Trådstartare
Jag är ganska ny inom hoppning men har hållt på med andra grenar tidigare.
När vi åker på tävling så är min ponny pigg ibland och rätt slö ibland. Jag har inte hittat något bra samband mellan när han är pigg och när han är slö. Det känns lite som att famla i mörkret och så blir resultaten lite si och så.

Jag skulle vilja få en linje i min träning och veta vad man brukar göra för att få bästa möjliga förutsättningar att göra en bra hopprunda på en tävling. Hur ska jag lägga upp träningen veckorna före tävlingen och hur ska jag rida dagarna före tävlingen?
Ändrar ni kraftfodermängden inför tävlingarna?
Konditionstränar ni och isåfall hur?
Något annat tips för att kunna reglera hur framåt ponnyn är när det är tävlingsdags?

Sv: Toppa hästen

Ingen som planerar sina tävlingar?:confused:
Ni bara sticker iväg och rider utan att tänka på hur ni tränar och fodrar hästarna innan?

hon äter som vanligt, jag rider som vanligt. det ända är väl att jag duschar henne;)

fattar inte riktigt hur du menar. man ger ju inte hästen mer/mindre foder eller tränar den mer/mindre innan tävling? inte jag iaf..

ha ett spö kanske, och släppa det om han blir pigg?

När man ska förbereda sig inför en friidrottsträning (människa) så lägger man ju upp ett träningsprogram där man sakta tränar mer och mer, för att sedan låta träningsintensiteten dala veckan före tävlingen. Det gör att man toppar sig själv, kroppen är vältrimmad men utvilad lagom till tävlingen. Människan kan ju kolhydratladda men det vet jag ju att hästar inte kan.

Jag har bara hört lite bland de som tävlar fälttävlan och körning, och de har berättat om olika sätt att toppa och fodra upp inför sina tävlingar.

Jag tänkte att hoppryttarna kanske har sina sätt att planera sin tävlingstermin och att träna och fodra inför sådana tävlingar där det gäller mest.
Men av döma av bristen på svar så tutar ni bara och kör?
Tycker bara att det inte låter så seriöst, men jag förstår att man inte gör något speciellt om man bara tävlar helt på skoj och inte förväntar sig något speciellt på tävlingarna.
Jag är bara ute efter sätt att påverka resultatet så att det inte bli si och så och en överraskning varje gång. Ska väl gå efter nån av fälttävlansryttarnas råd, men fälttävlan är ju ändå inte samma sak som banhoppning.

Självklart kan man förbereda hästen inför tävling! kanske inte så vanligt om man "hobby-tävlar" dock. Av tävling på högre nivå har själv bara erfarenhet av polohästar, men i stort sett samma principer gäller ju oavsett diciplin. Jag ändrade foderstaten före och under tävling (poloturneringar), ex. mer kraft eller mer havre, extra tillskott osv. Det är ju individuellt för varje häst vad den behöver och om man vill ha den piggare eller lugnare.
Träningen anpassas ju oxå efter tävlingarna...hästen ska ju vara utvilad men ändå i god kondition...inte smart att hoppa tok-höga hinder dan innan tävling alltså. Vet inte vilken nivå du tävlar på? handlar det om d lägre klasserna behöver man nog inte ha en alltför uttänkt strategi.

Till viss del kan man säga att allt min tävlingsponny gör är planerat. DOck har jag ingen exakt bestämmelse, utan låter inspirationen komma och kanske ändrar lite på planerna om det känns rätt.

Hon äter en lagom, jämn mängd med foder, dock en rättså stor fodergiva. Den är lagom för en ponny som tävlar och tränar mycket... men hade hon inte tävlat o tränat så hårt hade hon definitivt inte behövt den mängden. Det anpassas ju. Ger mindre havre vid viloperioderna osv...

Men för att toppa inför en tävling brukar jag se till att 3-4 dagar i veckan är "skojdagar" då varken hästen eller jag ska behöva känna att vi måste prestera något, vi ska bara ha avslappnat kul ihop. (skojdagarna inkluderar alltså nästan uteslutande uteritter. Iaf ingen träning på banan. konditionsträningar, långa skrittrundor, intervallträningar, vanlig uteritt... osv...)
dagen efter tävling och dagen före tävling är lugna dagar; skritt eller möjligtvis lätt dressyrarbete i skritt och trav för att mjuka upp och bara känna så att hon är fräsch efter tävlingen.

Hopptränar en gång mitt i veckan, så långt ifrån båda helgerna som möjligt så att säga, för att få en jämn utspridning av hoppningen, och för att inte riskera att hoppträna dagen före eller efter en tävling.

Jag ägnar "övriga dagar", så att säga, till dressyr, markarbete (alltså bomövningar o dyl.) tömkörning eller så får hon vila och blir bara ompysslad.

Min häst presterar bra, och detta "schema" fungerar bra för oss. Givetvis gäller det för mig som ryttare att ladda mentalt, jag brukar försöka tagga mig själv innan tävlingar, då rider jag som bäst. Men ibland gör jag inte det, och ja, då tar jag det på "för lite allvar"# ibland vilket gör att även min ponny blir nonchalant.

Alla hästar och ryttare är olika och alla behöver nog en egen plan för att formtoppa sig. Men denna metod jag går efter fungerar utmärkt, och vi brukar kunna rpestera jättebra på tävlingar.
Missar i vårat schema som blivit har tydligt visat sig, och jag vet nu vad jag kan/ska/borde göra en viss dag och vad som är olämpligt.

Känn dig fram, och be om hjälp av din tränare om du inte kan hitta ett bra upplägg?

Ingen som planerar sina tävlingar?:confused:
Ni bara sticker iväg och rider utan att tänka på hur ni tränar och fodrar hästarna innan?

mina hästar äter som vanligt innan tävling men jag rider dem olika..

häst1) (tävling på en söndag)
lördag- ut och rider ett ganske tufft jobb, samma alltid, travar och gallopperar en hel del- hon ska vara lagom trött och avslappnad när jag rider hem*absolut INTE bråka med henne*
fredag- skrittar en lång trevlig runda, får jogga lite om hon e pigg och stökig
torsdag- vilat
nsdag-hoppat lite, och avslutar med nått hon e bra på*självförtroende höjare på henne e viktigt*:idea:

häst 2)
lördag-skrittar en runda på ca 30-40 min
fredag- vilar
torsdag- har gått ett tuffare galoppträningspass
onsdag- hoppa upp :bump:

mina hästar e väldigt olika och de behöver förberedas på olika sätt.
det tycker jag är a och o att man vet om sin häst och hur man håller dem på gott humör iför en tävling...;)

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Avel Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: PonnyMajsan
·
Islandshäst Det här är bara en nyfiken fråga kring en islandshäst jag har den stora äran att få rida ibland, ägaren lär nog inte sälja sin ögonsten...
2
Svar
20
· Visningar
4 225
Senast: Petronella
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar