Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

F

Freeky

Jag brukar inte hänga här, så hej alla! Jag har en grabb, han fyller 19 snart, och jag har ett jätteproblem med honom. Han är lat, otroligt lat, totalt oansvarig och får inte ett dugg gjort. Förutom det är han en jättfin kille, snäll, glad, omtänksam och social, så jag borde inte ta så hårt på den här j...la slöheten. Men jag gör det! När jag kommer hem från jobbet, och han nyss har gått upp och inte gjort ett dugg förutom att sitta framför datorn, då blir jag så arg och besiken. För att inte tala om orolig. Vi har varit ensama han och jag under hela hans uppväxt, pappa stack innan han var född, vi har en jättefin relation men det här driver mej till vansinne. Vad ska jag göra? Hur kan man få en nästan vuxen man att ta tag i sitt liv och få saker och ting ordnade? Snälla, kom med råd, jag blir idiot snart!
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

19, då borde han väl ha gått ut gymnasiet? Isåfall måste han ju söka jobb. Prata med honom om det, att när man gått ut gymnasiet så är det söka jobb som gäller och när man får jobb så betalar man för sig hemma (eller söker eget boende).
Svårt att ge råd då jag inte vet mer om er situation. Själv har jag 5 tonåringar varav den äldste börjar trean i gymnasiet nu. Han har sommarjobbat nästan hela lovet på annan ort så vi har knappt sett honom.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Efter en ordentlig fadäs i skolan har han i princip fått börja om igen, så han har ett par, tre år framför sej. Han har varit deprimerad och mått dåligt i sommar men jobbat ihop fickpengar plus några tusenlappar. Han ska ta körkort i vår, så han behöver verkligen ta tag i situationen och försöka få tag på ett helgjobb, men även styra upp sitt liv på alla plan och lära sej ta ansvar och inte skjuta allt på framtiden. Vi har prata om det här oändligt många gånger, det går ett tag så är det kört igen. Vad ska man säja för att dom ska fatta att det är allvar?
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Fast sådär är många killar i den åldern, min brorsa är likadan. Till slut tröttnar de väl på det.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Jag har alltid behövt pengar, och därför har jag jobbat. Sätt lite press på honom? Det kanske är dags att han börjar betala för sig hemma? Om han bara går hemma hela dagarna kan han väl åtminstonde få ansvar för att sköta hemmet, det är alltid nyttigt att lära sig.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Först vill jag ge dig en kram. Det måste vara hemskt att se sitt barn må dåligt och vara deprimerad.

Angående hans amöbatillvaro måste jag nog vara lite pessimistisk. Jag tror det är alldeles för sent att komma med krav och förväntningar på ansvar vid din sons ålder.

Rimligen har han kunnat leva på så här med dig fixandes och ordnandes kring honom. Stämmer det? Barn måste tidigt lära sig ta ansvar och vara en del av hushållet, inte en gäst eller slöfock som blir uppassad.

Sova halva dagarna under ett sommarlov fungerar ju, även om du blir orolig och ledsen. Hur blir det sen när skolan börjar, tror du? Går han upp i tid, gör sina läxor osv?
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Inflikar lite, jag är 20år

Sån blir jag när jag inte mår bra och är sönderstressad. Jag blir liksom apatisk och får ingenting gjort. Och jag har alltid fått ta i och haft mycket ansvar sen jag var liten.
Och jag vet att det är fel men ibland orkar man bara inte, då har jag bara brytt mig om hästarna som jag haft ansvar för sen i 11årsåldern.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Åh, vad jobbigt!
Du skriver att du varit ensam med honom, så då är det kanske lätt gjort att man vänjer barnet vid att bli uppassat.
Nu ska han ju gå skola så då kan han ju inte betala hemma. MEN jag tycker inte du är skyldig att hålla honom med fickpengar. Om du nu gör det, det vet jag ju inte. Har han ont om pengar så får han ju kanske en "knuff" att skaffa helgjobb.
Ibland undrar jag om inte vårt eget beteende med att fixa allt åt ungarna gör att de inte vill bli vuxna. Jag menar, vad är det för kul med att vara vuxen om det enda man får göra är att ränna runt och fixa livet åt sin tonåring? :cool:
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

:o visst är jag medveten om att jag har skämt bort honom, men jag kan inte bara acceptera att det är försent att få fason på honom. Jag har fixat och styrt och ställt för lite krav, jag vet, men om jag bara acceterar det rätt upp och ner är det ju liksom att ge upp och säja-jaha du grabben, du blev såhär, en amöba, och tyvärr kommer du att vara det resten av ditt liv. "Lycka till med jobb och familj, det går säkert bra!":confused: Nåt man säjer måste väl gå fram?
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Han har gått upp när vi inte har varit hemma och han har haft något att passa. Jag har tänkt att nu när skolan börjar igen får han ta sej upp, käka frukost och vara klar tills jag åker, är han inte det är det till att ta cykeln till bussen. Göra upp städschema och se till att han hjälper till med veden till intern. Han kommer att ha massor att göra med skolarbetet, så för mycke kan jag inte kasta över honom känns det som. Kan jag vara på rätt spår?
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Ditt första inlägg beskriver min 19 åriga lillebror exakt. Han har bott hos mig sen han var 15. Man pendlar mellan hopp och förtvivlan med denne man. Kan bara säga ge inte upp och du är inte ensam.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Jag är 18, har gått ut gymnasiet och lider, pga av mina gener, av kronisk depression. Jag vet hur din son känner det.

För det första så är väl "gått ut gymnsiet" en lögn, för jag klarade det inte. Var sjukskriven under våren och i vintras gick jag ut med USLA betyg, en frukt av att jag mått kasst och helt enkelt inte orkade. Mitt rum ser ut som hej-kom-å-hjälp-mig och jag vaknar runt 14 varje dag, är vaken till 03-04 på morgonen. Natten har blivit min tid där det inte finns någon press, där ingen står bakom och tjatar m.m.

Jag har tack och lov väldigt förstående föräldrar (jag säger INTE att du skulle vara oförstående! Möjligen underinformerad?) som efter ett antal terapisamtal förstod min situation. Nu håller de inte lika höga krav längre, vilket är skönt. De ser vad som EGENTLIGEN ligger bakom att jag inte orkar med saker och ting (orkar leva som en normal människa) och har därför slutat tjata på rummet, tjata på mina sovmorgnar m.m. Deras tidigare tjat skjälpte snarade än hjälpte.
Just nu är jag sjukskriven, och då blir det såklart ännu värre, speciellt eftersom mitt fall har fallit mellan stolarna så att jag nu under sommaren inte har fått någon terapi efter att jag låg inne på psyket några veckor i maj.

Nu skriver jag inte det här för att tråden handlar om mig, och jag tänkte komma till min poäng nu när jag klargjort att min situation ser likadan ut som din sons!

Vad mina föräldrar har gjort är att bejaka min sjukdom (som i mitt fall ju är kronisk, förhoppningsvis är så inte fallet för din son) och se tyngden av den. Depression GÖR en väldigt, väldigt trött och framför allt totalt omotiverad att göra någonting. Jag bävar redan inför hösten när min heltidssjukskrivning övergår till halvtid och jag måste söka jobb, för jag vet inte om jag klarar det. Jag tror och hoppas att du ser djupet i din sons sjukdom (som är en sjukdom lika mycket som influensa!) och att du hjälper honom! Sluta tjata om saker som egentligen inte betyder någonting. Städning är ett sådant exempel. Din son menar inte att vara respektlös mot dig, det får du aldrig tro för har ni haft en bra relation innan så finns det ingen som han älskar så mycket som dig.

Vad du däremot SKALL bry dig om (märk mitt ordval) är hans dygnsrytm, och vad han gör på dagarna. Det kan du göra genom att ge honom ett val. Erbjud honom att göra saker med dig. När du skall storhandla t.ex., säg att du skulle bli jätteglad om han ville följa med och hjälpa dig. Hitta på saker, det behöver inte vara dyra grejer, men att han sitter vid datorn är förmodligen för att han inte kan komma på någonting som han känner sig manad att göra. Datorn är enkel att slå på, och du kan göra det enkelt att göra någonting annat genom att erbjuda honom det. "Kan inte du och jag åka och bada, det skulle vara så kul!". Lägg tyngdpunkten i att det är helt frivilligt men att det vore så himla roligt/hjälpsamt om han ville. Ta bort tjatet och tvånget. Du får kanske (beroende på din sons tillstånd i allmänhet, vad han gör för stunden m.m.) fråga en gång per dag (inte mer!) i några dagar i sträck innan han nappar, men när han väl gjort det märker han förhoppningsvis att det var rätt skönt att komma ifrån datorn!

Mina föräldrar har gjort på det här viset och jag nappade efter ett tag. Nu frågar jag själv när mina föräldrar kommer hem om de skall göra någonting som jag kan vara med på, åka till någon affär eller liknande, bara för att jag känner att det är så skönt att komma utanför lägenheten. Jga klarar inte av att göra det själv, tyvärr (det kommer kanske så småningom) men med en puff i ryggen och litet uppmuntran så... Jag har också, efter flera år av ignorerande av släkten, börjat följa med på släktmiddagar och -sammankomster, eftersom jag märker hur jätteuppskattat det är att jag följer med! På en kväll får ja höra minst en gång från varje person att "Åh, Phillippa vad kul det var att du ville komma, det är så roligt att se dig!"
Vem vill inte höra det? Vem vill inte bli uppskattad?

Ser även att det finns en massa stränga mamma-inlägg där det sägs att man skall tvinga honom till att skaffa jobb, att han inte skall få några pengar etc. Jag tror inte att det är rätt väg att gå, det kommer bara bli ännu värre. Jag är just nu såpass "handikappad" i mig själv att jag inte ens orkar att gå till soc och be om mer pengar. Mina föräldrar får hjälpa mig, inte genom att de GÖR det, utan att de följer med mig. "Idag kan vi ju gå till soc och ha det där mötet? Så att du får litet pengar, det vore väl skönt?" Skall din son söka jobb så hjälp honom istället för att tjata. "Men du, jag vet ju faktiskt en ställe där de behöver extra personal", "Skall vi sätta oss ned och skriva ditt CV?" Nu när jag snart måste söka arbete själv så försöker mina föräldrar stötta mig och ger mig tips och goda råd. De satt i säkert en halvtimme och lyssnade på mitt eviga lyckotjat om hur bra mitt CV hade blivit, och uppmuntrade mig och lät mig läsa det gång på gång. Sånt värmer, man känner att man har en hand i ryggen och att man faktiskt vill, om inte för sin egen skull så för sina föräldrars skull! Jag kan också verka som om jag inte bryr mig, som om jag gör saker (eller inte gör dem...) på pin tjiv. Så är det inte, jag vill ge mina föräldrar allt och jag VILL vara världens bästa dotter... Det är bara det att jag inte riktigt klarar det själv.

Det här blev långt och jag vet inte om jag kom med några riktigt bra, konkreta tips, men jag försökte i alla fall för jag kan tänka mig att din sons lathet inte bara är just det. Det är oinspiration till livet och jag LOVAR dig, det är ingenting man vill ha! Man VILL komma från datavärlden (om det erbjuds en lika schysst värld bortanför den, såklart...) och man vill se solens ljus.

Och städningen kommer :smirk: När allt annat är bra.

//Phillippa, ung och lat men inte ovillig...
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Jag har ingen tonårig son ännu, men väl två döttrar. Och sömnbehovet tycks oändligt ! De sover jämt tycker jag. MEN å andra sidan så när de väl är vakna så gör de alla sysslor som jag ber om samt lite till. En gullig grej var när övriga familjen varit på semester och kommer hem till ett perfekt städat hus tom badrummet var SUPERSKURAT. Bara föra att liksom...

De har sina "ansvar" som de sköter. Och ibland utfaller också bonus. Om ansvaret inte har skötts så INGEN bonus öht.

Sen har de en icke-tonårig lillebror.... han är världens bästa när han VILL, men oftast så finns det tusen argument för att slippa. Det blir lika jobbigt varje gång och man tror ju sig ändå vara konsekvent.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Oj wow ! Jösses...

jag blir så glad (trots allt) när en med så lite kraft ändå kan dela mid sig som du gör i ditt inlägg ! Imponerad.

Det är ju rysligt svårt att se skillnad på en vanlig lat tonåring och en som faktiskt är sjuk ! Men detta inlägg är en stor hjälp tror jag.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Oj wow ! Jösses...

jag blir så glad (trots allt) när en med så lite kraft ändå kan dela mid sig som du gör i ditt inlägg ! Imponerad.

Det är ju rysligt svårt att se skillnad på en vanlig lat tonåring och en som faktiskt är sjuk ! Men detta inlägg är en stor hjälp tror jag.
Jag antar att det var till mig?

Tack så jättemycket, verkligen. Nej, jag har inte alltid så jättemycket kraft, men jag vill väldigt gärna hjälpa när jag väl kan! I det här fallet tror jag att både sonen OCH mamman kan få det så himla mycket bättre om de bara hamnar på samma våglängd. Tänk vad kul för dem båda om de kan stötta varandra.

Jag kan ju såklart inte säga med säkerhet att sonen är just deprimerad, jag känner många amöbakillar (och -tjejer!) som är just det, men Freeky skriver ju att sonen har varit lätt deprimerad. Jag hoppas att ni har fått ett utlåtande av psykolog, det blir lättare då och då kan man dessutom se vad man skall vidta för åtgärder.

//Phillippa, som blir jätteglad av inlägg som de ovan
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Jag tycker ditt inlägg var jättebra :bow:
Men jag vill ändå försvara oss stränga mammor lite.
För de allra flesta tonåringar/unga vuxna som vill bli försörjda av mamma och pappa är ju faktiskt inte deprimerade, iallafall inte långvarigt (jag var själv deprimerad som 16-åring, mer än normalt tonårsdepp, men det gick faktiskt över på ett år eller så).
Vi älskar våra barn mest av allt och visst, är barnet verkligen deprimerat så måste man såklart söka hjälp.
Men jag tycker inte att hela mitt liv går ut på att tjäna pengar så att mina barn ska kunna få pengarna och själv ska jag inte göra annat än oroa mig för att barnen ska må bra och ha roligt. Så därför tycker jag att om en person i den åldern inte är motiverad att söka jobb, så kan det vara en väg att gå att dra in fickpengarna. Jag tycker faktiskt att man som 19-åring ska klara att dra in egna fickpengar. Kan man inte det, ja, då finns det antagligen ett problem som man måste söka hjälp för.
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

:bow: :bow: Tack för att du skriver och delar med dig av din erfarenhet. Tack, för det sprider förståelse.

//Zenith
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Låt honom vakna upp!

Ta bort datorn, varför ska han ha den när han inte orkar göra något annat.

Han är inget barn han är vuxen och myndig han måste ta tag i sitt liv och han kommer inte att göra det om han slipper... varför skulle han? han har ju mat och tak över huvudet och en dator...

Ge honom inga pengar, tids nog kommer han att sakna pengar. Och pengar tjärnar man själv i den åldern.

Och varför han beter sig så är för att han KAN...
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

@Nidorina: Självklart kan man inte försörja sitt barn för all framtid! Det är ju helt... osunt. Vad man däremot kan göra är att bygga upp och hjälpa till, ge en grund så att ens barn kan klara sig själva. I många fall handlar det om att man inte har LUST att skaffa jobb, men många glömmer att tonåringar är självständiga och VILL klara sig själva. Annars hade vi ju inte gått gymnasiet till exempel! Gymnasiet är helt frivilligt, men ändå går nästan alla där just för att det är svårt att få jobb om man inte har gjort det...
Jag kan själv bli otroligt irriterad på en del av mina vänner som inte ens försöker, trots att de får hjälp av folk runt omkring. Det är då det handlar om lathet, inte om att inte kunna :)

@Zenith: Tack själv!

@Scilla: Jag håller ju inte med där, men orkar inte riktigt argumentera för och emot. Vill inte heller stjäla tråden, så om du vill ha en synvinkel till kan du läsa mitt inlägg några rader längre upp!

//Phillippa
 
Sv: Tonårspojkar,är dom en slags amöba?

Jag vill för övrigt ge en stående ovation för alla föräldrar där ute, det måste vara ett tufft jobb! Det är skönt att se så många som verkligen engagerar sig och försöker göra rätt. Glöm aldrig att trots att vi skitungar kan bete oss som att allt annat går före er och som att ni är världens hemskaste, pinsammaste och JOBBIGASTE föräldrar så älskar vi er alltid - inte ens innerst inne utan ännu längre ut också. Vi vet bara inte alltid om det förrän vi får litet perspektiv :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp