tonårshund som markerar inne + inte helt rumsren

purity_666

Trådstartare
Jag har tagit över en hane på 1.5 år. Ägarna sa att han tidigare blivit vanskött osv. De sa även att det var panik att bli av med honom pga flytt till Norge + tidsbrist.

Han kom igår så allt är ju nytt men det jag märkt är att han kissmarkerar typ överallt. Även rakt framför ögonen på mig (då har jag sagt till förstås) Det är bara några droppar så det är ju bara skvättmarkering.

Sen verkar han inte vara helt rumsren. Han hade bajsat inne när de (jag har en till hund) fick vara ensamma en stund. Sen satte han sig och bajsade mitt framför mig en gång också. Sa självklart till igen.

Så.. skvättandet. Hur får man bukt med det? Antar det lugnar sig härhemma när han bott in sig. Han ska också kastreras så kanske lugnar sig då också? Han är väldigt, väldigt översexuell.

Rumsrenheten. Jag vet ju inte hur de tränat innan. Ägaren sa att han var helt rumsren. Kanske bajsade pga ny omgivning och stress bara?
Annars, är det bara passande och ut ofta som gäller? Har bara haft valpar som tränats förut och då är man ju ute hur ofta som helst.
Eller så ljög hon och ville bli av med honom pga skvättandet och att han inte är rumsren. Vem vet?

Men tips på vägen kanske? Har införskaffat skvättskydd för hanar.

Det finns stänkskydd för hanhundar som är som ett brett tygbälte man sätter runt magen över penisen så att hunden kissar på den istället. Det kan vara en tillfällig lösning tills hunden har bott in sig och man kommit igång med någon typ av normal vardag. Om det nu är så att hunden inte slutar skvätta inne trots att den bott in sig och trots att den blivit kastrerad osv osv, då kan man se om det är någon träning som krävs. Tycker dock inte man ska sätta igång att träna en sån hund så tidigt med en sån grej. Den verkar uppenbart stressad och orolig tycker jag.

Gällande bajsandet så hade jag rastat hunden dubbelt så mycket som man tror den behöver, som man gör med valpar. Ut med den så fort den sovit, lekt osv. Man kan utan vidare gå en runda runt huset en gång i timmen eller varannan timme om man tror att det behövs.

Sätter han sig och bajsar ordentliga högar eller sätter han sig och klämmer som satan tills han får ut minsta lilla även om han egentligen inte är bajsnödig?

Nu har jag aldrig haft en omplacering men om hunden inte var rumsren så hade jag hanterat det på samma sätt som man får valpar rumsrena, dvs.
  • ut och kissa ofta, ofta och vara uppmärksam på hunden i det fall den ger någon signal,
  • berömma jättemycket när hunden kissar/bajsar utomhus,
  • inte säga något alls om det sker en olycka inomhus - om hunden inte blivit "lärd" att vara rumsren vet den ju inte om att den gör fel och att då säga till kan ställa till det, t.ex. att hunden börjar gå undan/gömmer sig när den behöver göra sina behov.
Det är inte ovanligt att hundar som upplevs "översexuell" egentligen är stressade eller underaktiverade. Om kastrering inte är ett absolut måste skulle jag avvakta tills hunden har hunnit landa och bo in sig för att se om det försvinner. En översexuell hund tror jag är (mycket) ovanligt, men det beror ju dock på vilken betydelse man lägger i termen.

Sätter han sig och bajsar ordentliga högar eller sätter han sig och klämmer som satan tills han får ut minsta lilla även om han egentligen inte är bajsnödig?

Han har bajsat vanliga högar. Inte löst eller så heller som stressmage ju kan ge. Men knappt bajsat ute. Där bara en liiiiten klutt. Så tror han har svårt att koppla av ännu

Han har bajsat vanliga högar. Inte löst eller så heller som stressmage ju kan ge. Men knappt bajsat ute. Där bara en liiiiten klutt. Så tror han har svårt att koppla av ännu
Om han har svårt att bajsa ute kan det vara att han inte känner sig helt trygg ute ännu. Det krävs en viss avslappning för att sätta sig och bajsa och om man känner att man måste vara på helspänn hela tiden kan det vara svårt. Det du kan testa är att istället för att gå en lång runda och hoppas att han bajsar längs vägen, så kan du bestämma ett specifikt ställe som är toaletten. Dit går ni direkt när ni kommer ut, varje gång, och sen stannar ni där tills hunden har kissat och bajsat. När den gjort det, då kan ni gå en runda, eller gå in igen. Så gör man ofta med valpar som lätt blir distraherade och glömmer göra ifrån sig när de är ute och det finns en massa att titta på där man går. Då vet han också att här så kissar och bajsar man, och då vet han precis vad som gäller när man kommer ut. Det blir en rutin.

Nu har jag aldrig haft en omplacering men om hunden inte var rumsren så hade jag hanterat det på samma sätt som man får valpar rumsrena, dvs.
  • ut och kissa ofta, ofta och vara uppmärksam på hunden i det fall den ger någon signal,
  • berömma jättemycket när hunden kissar/bajsar utomhus,
  • inte säga något alls om det sker en olycka inomhus - om hunden inte blivit "lärd" att vara rumsren vet den ju inte om att den gör fel och att då säga till kan ställa till det, t.ex. att hunden börjar gå undan/gömmer sig när den behöver göra sina behov.
Det är inte ovanligt att hundar som upplevs "översexuell" egentligen är stressade eller underaktiverade. Om kastrering inte är ett absolut måste skulle jag avvakta tills hunden har hunnit landa och bo in sig för att se om det försvinner. En översexuell hund tror jag är (mycket) ovanligt, men det beror ju dock på vilken betydelse man lägger i termen.

Jag kommer kastrera i vilket fall som helst då jag har en tik och vill inte råka få valpar. Sen kanske skvättandet ger med sig också.

Han är extremt på min tik.. Ska jucka och når han inte henne juckar han i luften eller försöker jucka på mig. Han vill gärna slicka på henne också, på ryggen, på huvudet, på tassen, ja där han kommer åt.

Enligt förra ägare rider han gärna på andra hundar.
Visst kan det vara stressbeteende också. Tror inte han haft det så roligt. Han var vanvårdad i första hemmet, lämnades tillbaka till uppfödare, hamnade sen hos den här tjejen i 4 månader tills nu. Nu hade hon ingen lägenhet och de hon bodde hos gillade inte hundar så han fick bo i köket. När jag hämtade honom satt han bunden i hallen. Han är mager som en kråka. Så han har nog inte haft det jätteroligt hos sista ägaren heller.

Om han har svårt att bajsa ute kan det vara att han inte känner sig helt trygg ute ännu. Det krävs en viss avslappning för att sätta sig och bajsa och om man känner att man måste vara på helspänn hela tiden kan det vara svårt. Det du kan testa är att istället för att gå en lång runda och hoppas att han bajsar längs vägen, så kan du bestämma ett specifikt ställe som är toaletten. Dit går ni direkt när ni kommer ut, varje gång, och sen stannar ni där tills hunden har kissat och bajsat. När den gjort det, då kan ni gå en runda, eller gå in igen. Så gör man ofta med valpar som lätt blir distraherade och glömmer göra ifrån sig när de är ute och det finns en massa att titta på där man går. Då vet han också att här så kissar och bajsar man, och då vet han precis vad som gäller när man kommer ut. Det blir en rutin.

Jag har inte promenerat alls än. Bor på landet så har hundarna lösa på tomten. Eftersom han är så fäst vid min andra hund har han också fått vara lös på tomten. Då blir det samma ställe hela tiden. Kissar gör han, men kanske inte har tid att bajsa riktigt. Vi får se. Att han bajsade när de var ensamma (fick åka och köpa stänkskydd) det köper jag. Då var han säkert orolig. Men mitt framför mig mitt på golvet? Näe det är han för gammal för. Så gör ju knappt valpar ens

Jag har inte promenerat alls än. Bor på landet så har hundarna lösa på tomten. Eftersom han är så fäst vid min andra hund har han också fått vara lös på tomten. Då blir det samma ställe hela tiden. Kissar gör han, men kanske inte har tid att bajsa riktigt. Vi får se. Att han bajsade när de var ensamma (fick åka och köpa stänkskydd) det köper jag. Då var han säkert orolig. Men mitt framför mig mitt på golvet? Näe det är han för gammal för. Så gör ju knappt valpar ens
Det kan vara att han inte riktigt förstår att rumsrenhet gäller alla inomhusmiljöer, inte bara det huset där han bodde innan och att han då måste tränas in på nytt. Sen kan det också vara att om han är ute med den andra hunden, så känner han ett behov av att konstant ha koll på vad den andra hunden gör och vart den är, vilket leder till att han drar sig för att sätta sig och bajsa, ifall den andra hunden plötsligt skulle försvinna och han inte hinner efter.

Om man vill kan man testa att låta den andra hunden vara kvar inne, sen tar man ut den nya i koppel i trädgården där man väljer ett speciellt toalettställe. Då är den andra hunden inte med och distraherar och iom att hunden är i koppel så begränsar man ytan han kan röra sig på, om det nu är så att man har en stor trädgård.

Det kan vara att han inte riktigt förstår att rumsrenhet gäller alla inomhusmiljöer, inte bara det huset där han bodde innan och att han då måste tränas in på nytt. Sen kan det också vara att om han är ute med den andra hunden, så känner han ett behov av att konstant ha koll på vad den andra hunden gör och vart den är, vilket leder till att han drar sig för att sätta sig och bajsa, ifall den andra hunden plötsligt skulle försvinna och han inte hinner efter.

Om man vill kan man testa att låta den andra hunden vara kvar inne, sen tar man ut den nya i koppel i trädgården där man väljer ett speciellt toalettställe. Då är den andra hunden inte med och distraherar och iom att hunden är i koppel så begränsar man ytan han kan röra sig på, om det nu är så att man har en stor trädgård.

Jag testade att gå ut en och en. Det går inte. Han blir jätteupprörd då och skriker typ. Han har hittat sin trygghet i min hund.
När jag hämtade honom blev han så rädd när han skulle lämna lägenheten så han verkligen skrek i panik. Nu är han hur lugn som helst med mig, men det är nog bara för att min andra hund är det.

Jag får ge det tid helt enkelt. Min andra hund var inte heller rumsren när hon kom, men hon hade ju bott i hundgård hos uppfödaren så det kan man ju förstå.

Kan ju tillägga att min egen hund har svårt att skilja på inomhus och utomhus när vi t.ex. är i stora inomhuslokaler som t.ex. utställningshallar osv som inte är inredda på ett för honom typiskt inomhusvis med möbler, mattor osv. När han var yngre hade han också svårt med byte av olika inomhusmiljöer
Jag testade att gå ut en och en. Det går inte. Han blir jätteupprörd då och skriker typ. Han har hittat sin trygghet i min hund.
När jag hämtade honom blev han så rädd när han skulle lämna lägenheten så han verkligen skrek i panik. Nu är han hur lugn som helst med mig, men det är nog bara för att min andra hund är det.

Jag får ge det tid helt enkelt. Min andra hund var inte heller rumsren när hon kom, men hon hade ju bott i hundgård hos uppfödaren så det kan man ju förstå.
Låter väldigt jobbigt, men ge det lite tid så löser det sig nog. Om du märker att han tenderar att bajsa på samma ställe i huset varje gång så kan du ju lägga ett par tidningar där ifall du måste lämna dem en stund.

Jag skulle dels prova Adaptil i vägguttaget, bara för att se om det kan ge honom lite lugnare känslor.
Sen börja träna rumsrenhet som med en valp, dvs ut ofta. Nu är han äldre, så markerar han inne skulle jag säga nej (eller valfritt ord) och ta ut honom istället. Och begränsa området han får vara på.

Ja jag får ge det tid. Kan ju vara ny miljö och stress bara. Vill mest vara förberedd. Såhär ser han ut iaf. Söt när han sover, väldigt stressande när han är vaken

945850_10153784818132456_5097547548645691533_n.jpg

Jag skulle dels prova Adaptil i vägguttaget, bara för att se om det kan ge honom lite lugnare känslor.
Sen börja träna rumsrenhet som med en valp, dvs ut ofta. Nu är han äldre, så markerar han inne skulle jag säga nej (eller valfritt ord) och ta ut honom istället. Och begränsa området han får vara på.
Ja han kissar ju inte, utan markerar. Det kommer några droppar bara. Så jag säger nej bestämt och då slutar han ju

Ja han kissar ju inte, utan markerar. Det kommer några droppar bara. Så jag säger nej bestämt och då slutar han ju
Även om han inte kissar, kan vara värt att kolla prostatan. Iofs försvinner ju även det problemet om du kasterar.
Min hund bajsar bara på tomten och i hundgård i nödfall. Jag måste gå promenad med honom oavsett.

Även om han inte kissar, kan vara värt att kolla prostatan. Iofs försvinner ju även det problemet om du kasterar.
Min hund bajsar bara på tomten och i hundgård i nödfall. Jag måste gå promenad med honom oavsett.
Gör det väl inte? Tycker mig ha läst att just kastrerade hanar har ökad risk för prostatacancer senare i livet.

Gör det väl inte? Tycker mig ha läst att just kastrerade hanar har ökad risk för prostatacancer senare i livet.
Förstorad prostata brukar i alla fall behandlas med antingen kemisk eller kirurgisk kastrering. Så är det så försvinner problemet. Ökad risk för cancer har setts, men man har inte hittat någon orsak till det. Men själva problemet kring Förstorad prostata försvinner oavsett.

Ge han tid att komma till rätta, skvättandet kan mycket väl vara en stresshandling och gå ut på promenader. Jag har också en stor tomt där hundarna får springa men det är sällan hundarna bajsar där, ffs inte gammelhunden. Därför får de minst två promenader utanför gården om dagen, fler om vi inte varit ute på tomten under dagen såklart. Hur är han i bilen? Tänker att det kanske är bättre att han får följa med i bilen om du ska iväg än att lämna honom där han inte känner sig hemma än.

Hoppas det löser sig, han ser ju väldigt söt ut :)

Kom och tänka på hur min omplacering var. Han var inte van vid att springa lös på tomten utan kissade och bajsade bara på promenad. Insåg det när vi var och firade midsommar, hade kört 3 timmar och sen släppte hundarna direkt i trädgården där vi skulle fira och de sprang lösa till vi skulle gå och bada efter 3-4 timmar. Så fort han hade koppel på och var utanför tomten ställde han sig på alla 4 och kissade hur länge som helst :(

Kom och tänka på hur min omplacering var. Han var inte van vid att springa lös på tomten utan kissade och bajsade bara på promenad. Insåg det när vi var och firade midsommar, hade kört 3 timmar och sen släppte hundarna direkt i trädgården där vi skulle fira och de sprang lösa till vi skulle gå och bada efter 3-4 timmar. Så fort han hade koppel på och var utanför tomten ställde han sig på alla 4 och kissade hur länge som helst :(
Den här har bott i lägenhet sista månaderna i alla fall. Kissar gör han på tomten, gärna 37 gånger typ
Han har inte bajsat inne igen. De har varit ensamma igår och det gick bra. Markerar inte jättemycket inne, men då och då så jag har beställt skydd att ha på honom. Speciellt när man hälsar på hos någon

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det känns som att hon aldrig blir rumsren för hon råkar ibland bajsa inne även om vi har gått ut med henne. Vi gillar inte det här och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 319
Senast: Nota
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 899
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka