tonåringar utan respekt

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Edgar

Min sambos tonåring har noll respekt, föräldrarna har varit "snälla" och ej satt gränser, hon har fått flytta mellan dem när det passar henne bäst. Hon använder svär och pekat "fuck you" mot dem när det inte passat. mot mig hon inte så, men struntar blankt i vad jag säger. Hon har en häst hos oss som hon tycker är kul att rida en gång i veckan i övrigt är det jobbigt att sköta och rida den. Nu undviker hon att vara här eftersom att jag arbetar med att få hennes pappa att börja ta ett föräldrar ansvar och ställa gränser, det tycker hon är jobbigt. Själv har jag fått sömnproblem och bllir väldigt stressad över situationen, det påverkar självklart vår realtion väldigt negativt :( någon som känner igen detta?
 
Sv: tonåringar utan respekt

Jag har själv varit sådan, men det går över i tids nog.
jag känner igen mig helt o hållet i det vad du skriver i detta forum.
Kan förstå att sömproblem kommer upp, det hade min mamma med. men nu har allt det negativa gått över jag har växt upp om man säger så! Mognat till och börjat fatta själv hur jag beter mig och inte ska bete. Men lycka till och säg till på skarpen! ;)
 
Sv: tonåringar utan respekt

Skönt att höra från någon som känner igen sig! självklart fattar jag att det är jobbit att vara tonåring, särkilt om ens föräldrar har separerat och så kommer andra partners in i bilden, jag har varit nogran med att tala om att jag inte försöker vara någon ny mamma, utan är en ny vuxen i familjen. Var dina föräldra skilda? vad gjorde dom när du var i din trots? hur tänkte du då och vad ville du helst?
Sedan när det finns djur med som blir lidande så blir jag helt tokig, min sambo tycket att jag överreagerar :eek:
 
Sv: tonåringar utan respekt

jag är själv ett skilsmässo barn och i tonåren var det inte så lätt, fast min pappa ville ej träffa mig, men min mamma fanns där till 110 %:bow: :bow:

hade häst och borjade väl missköta det förtoendet!!
då sa mamma helt kallt att tar du inte hand om hästen så säljer vi den och jag trodde inte på den men en dag så var det några och titta på hästen,(inte på riktigt fick jag veta senare men för att vissa att det var allvar) oj oj oj vad jag lovade dyrt och heligt att ta hand om hästen efter detta!! och det gjorde jag!!

har hon inget riktigt intresse så sälj hästen!!

som tonåring är det nog bra att ha fasta saker som man får och inte får göra!!

man får vara ute till 12 exempelvis på lördagnatt men då måste man sköta skola och häst annars dras det in, samma med pengar!!

bestämd men konsekvent!

men det är mina tankar!!:)
 
Sv: tonåringar utan respekt

vi har haft samma problem i vårat stall efter att antal stallmöten .dotter som trodde att alla skulle dansa efter hennes pipa och allt vi bestämt på mötet om skötseln av hästar sket hon fullt i..det slutade med att hon fick flytta hem till mamma flytta hästen fast den stod i pappans stall och så va det löst...efter ett kraftigt utbrott med den nya frun trodde hon att hon skulle kunna flytta tillbax hästen då hon troligtvis upptäckt hur bra hon haft det med att vi turades om att sköta stallet ...men hon fick inte komma tebax då vi inte kommer att ändra våra rutiner som vi vet att hon skiter i ...
 
Sv: tonåringar utan respekt

Håller med dig , innan jag träffade min sambo, har det tjatats på dottern och utdelats tomma hot om att hästen ska säljas under lång tid, hon går inte på det mer. Jag tycker det din mamma gjorde var helt rätt även om det var strängt. Jag skulle vilja göra samma sak :devil: men det är svårt när man inte är det "riktiga föräldern:( Dessutom går det rikigt bra nu på den enda lektion hon rider , och hennes mamma stryker henne medhårs och är kompis :mad: inga krav , bara tomma hot. Nä fy vad jag gnäller..men jag sitter som i en rävsax, jag skulle så gärna själv vilja sätta P för detta. Har givit förslag på att de kan placera hästen på foder ett tag , tills dottern bestämt sig för ifall hon vill fortsätta
 
Sv: tonåringar utan respekt

Men varför lider hästen?? Så länge den har mat, vatten och någonstans trevligt att ta vägen är den nog ganska så glad.

Jag tog en halv-paus ifrån hästarna mellan 16-19 år. Då gjorde jag en massa annat också...men sedan tog jag upp intresset igen på heltid. Det var skönt och det var bra för mej att slippa pressen i stallet, samtidigt som jag inte ville vara utan det helt.

Att hon pekar finger mm hade jag tagit hårdare på faktiskt. Det är totalt respektlöst och så gör man inte.
 
Sv: tonåringar utan respekt

Utfärda ALDRIG tomma hot som ni inte kommer att genomföra. Då är det bättre med mindre dramatiska hot som svider lite och faktiskt genomförs. Ställ in lektionerna under några veckors tid? Sköter man inte hästen till vardags så kan man inte åka på träning heller....
 
Sv: tonåringar utan respekt

Håller med dig! Tomma hot är meningslösa! Visst är det jobbigt att vara tonåring, men man får inte bete sig hur som helst för det! (Det är jobbigt att vara i alla åldrar! :p ) Jag tror att vi har börjat ställa för lite krav på våra barn i många lägen för att vi inte reder ut konfliktsituationen som uppstår. Om vi bara är konsekventa från början o vågar vara förälder redan när barnen är små, blir inte problemen så stora när barnen blir äldre.
Vi ska vara så mycket kompis o ball förälder att vi glömmer att det faktiskt är vi som är de vuxna o ibland kan inte barnen ta rätt beslut utan att vi får "ta över".
Visst ska barn ha frihet att utvecklas till en egen individ, men inte till vilket pris som helst. "Frihet under ansvar" kallade mina föräldrar det.
Har alltid tagit hand om mina hästar fast jag varit en trulig tonåring, för annars visste jag att de såldes! Jag hade valt hästen, inte tvärtom!
Om mina barn kommer hem o är snutiga eller gör "f u" mot mig, då vill jag intevara i deras kläder!:devil:
Det handlar om ömsesidig respekt.
 
Sv: tonåringar utan respekt

Tack för era inlägg, känner mig inte längre lika ensam om mina känslor, själv har jag inga egna barn eller syskon

Läste för inte så länge sen att tyvär är många föräldrar rädda för sina tonåringar:confused: barn sätter sina egna regler när föräldrarna inte står upp som vuxna förebilder. Det är rikigt som du skriver att rutiner ska sättas i tidig ålder, ju senare rutinerna sätts, desto knepigare och ännu mer komplicerat i en situationen då det blir en skilsmässa och en ny vuxen kommer in och uppskattar vilket beteende som helst
 
Sv: tonåringar utan respekt

Snälla du .... Du är inte ensam om dettaq men kanske ganska ensam om att skriva om det för vad jag har förstått så är det lite problem här o var i stugornar runt om men föräldrar skäms kanske lite eller så är det genant att erkänna att man inte har riktigt koll på läget. Min dotter är sexton år hon har åkt ut ifrån stallet med buller o bång hennes ponny är till salu o stämning mellan oss är sedan Januari ganska kall det går i vågor precis som hennes humör, men som sagt jag tar inte skit ifrån henne. Många föräldrar vågar helt enkelt inte att vara föräldrar, det finns bris idag som kan hjälpa barnen men det borde finnas något som heter fris också.
Jag hoppas du klarar ut detta .... prata mycket lätta på trycket, gå inte runt o bär på det för då blir det du som mår illla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 467
Senast: Killaloe
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 437
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 676
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp