Tonåring som tappat lusten, vad gör man?

pillerill

Trådstartare
Min tonårsdotter tycker att livet är skit, inget är roligt och det har varit så en längre tid. Hon kan inte peka på något särskilt som gör livet tråkigt utan det är liksom bara allmänt jämngrått.
Det går bra för henne i skolan, det är ingen som är taskig mot henne och hon har de vänner hon vill ha. Hon har fritidssysselsättning i form av träning ett par gånger i veckan.
Vi har nu kommit till en punkt där vi måste hitta på vad vi ska göra för att hjälpa henne ur den här svackan.
Kan någon hjälpa mig med tips om var man vänder sig? Vad man kan göra själv? Hur ska jag som förälder göra? Vad gör man tills man får hjälp? Alla tips mottages tacksamt!

(dottern vet och har godkänt att jag skriver en anonym tråd på nätet för att få tips och jag väljer medvetet att hålla nere på detaljerna för att hon inte ska känna sig uthängd)

Min tonårsdotter tycker att livet är skit, inget är roligt och det har varit så en längre tid. Hon kan inte peka på något särskilt som gör livet tråkigt utan det är liksom bara allmänt jämngrått.
Det går bra för henne i skolan, det är ingen som är taskig mot henne och hon har de vänner hon vill ha. Hon har fritidssysselsättning i form av träning ett par gånger i veckan.
Vi har nu kommit till en punkt där vi måste hitta på vad vi ska göra för att hjälpa henne ur den här svackan.
Kan någon hjälpa mig med tips om var man vänder sig? Vad man kan göra själv? Hur ska jag som förälder göra? Vad gör man tills man får hjälp? Alla tips mottages tacksamt!

(dottern vet och har godkänt att jag skriver en anonym tråd på nätet för att få tips och jag väljer medvetet att hålla nere på detaljerna för att hon inte ska känna sig uthängd)

BUP, ungdomsmottagning eller vårdcentral. Det kan vara allt från depression till B12-brist.

(Jag vet att jag själv hade svårt att hitta något meningsfullt som tonåring, och det är utmattande med sökande.)

Är det energi som saknas? Allt känns tråkigt och ovärt när det är för jobbigt. Det tar mer energi än det ger.

Kanske kan ni hitta på någon aktivitet att göra tillsammans, gå en keramikmälnings kurs? Gjorde jag och mamma och hobbyn lever fortfarande kvar. Rida ridskola tillsammans, hästar är väldigt bra för psykiskt välmående. Bågskytte?
Sitt ner och prata tillsammans lite om hobbies ni eventuellt vill testa.

Sover hon ordentligt, varken för mycket eller för lite.

Ha mindra krav på att man måste göra något? Ha filmkväll en gång i veckan med ansiktsmask, nagellack eller något och bara finnas och gråta/skratta till filmen. Kanske laga riktigt god mat?

Oavsett borde ni ta kontakt med vårdcentralen, kanske ta lite tester och se om hon har brist i något, järnbrist? Är det inte det så kan vårdcentralen guida er till nästa ställe, typ bup.

Hoppas allt löser sig :)

Hör av er till hälsocentralen. Sköldkörtel, d-vit, b-vit, järn är bra att utesluta.

För min del hjälpte D-vitamin enormt i den åldern. Som vuxen fick jag diagnosen hypotyreos liksom nästan varenda alla kvinnor i min släkt.

Jag mådde så i högstadiet. Det var liksom inget roligt. Dock så hade jag få kompisar och kände mig så annorlunda mot alla andra. Passade inte in liksom. Känner fortfarande så, att jag är lite udda i sociala sammanhang (men jag är den jag är. Bland folk jag inte känner är jag dock ganska tillbakadragen).

Jag sökte ingen hjälp, berättade inte för mina föräldrar heller att jag mådde dåligt. Så först och främst, jättebra att din dotter vågar prata om det.

Jag flyttade som 16 åring till annan ort för att gå på gymnasiet. Livet blev ljusare. I mitt fall tror jag att jag behövde känna mer frihet och att jag var en egen människa som fick bestämma själv i min vardag. Då kändes livet också mer betydelsefullt, det jag gjorde idag var mitt val (inte mina föräldrars) och det påverkade min morgondag.

Tycker att BUP låter som en bra början.

Depression? Sök BUP tycker jag. Där kan du förklara symptomen redan i egenremissen. Vi fick först lämna egenremiss och sedan göra telefonintervju innan vi fick komma, det tog två månader.

Ta tag i det direkt så det inte går neråt, tänker jag.

Jättebra att hon kan prata med dig!

Förutom bra förslag redan; hon har inte PMDS? Har ett par vänner i min närhet som har det varav den ena har svår sådan. En av dem äter antidepp två veckor innan mens och den andra (med svår) äter någon annan typ av medicin. Båda mår mycket bättre nu. Dock har de båda stött på mycket okunskap kring detta hos läkare och har fått stå på sig rätt bra emellanåt för att få hjälp.

Jag säger samma som @em-pirre äter hon någon typ av hormoner eller har andra hormonella preventivmedel - uteslut dem.

Därefter låter BUP/ungdomsmottagningens samtalskontakt eller liknande som en vettig fortsättning.

Jag tappade lusten till typ allt (även om jag gjorde saker) när jag var tonåring och mina föräldrar var fantastiska, men de kunde verkligen inte hjälpa mig att ta mig ur hopplösheten. De försökte verkligen och mitt mående orsakade en mindre kris i familjen (eftersom det tär att vara anhörig), vilket jag fortfarande mår dåligt över. Jag fattar ju att dom bara ville väl men det blev för mycket för föräldrarna vilket i sin tur gav mig mer skuldkänslor och ångest än jag redan hade. Så, med det sagt tänker jag att det är viktigt att vara en familj men inte en vårdare till sitt barn - utan att istället försöka hjälpa barnen att hitta professionella kontakter och sen "bara" vara förälder.

Hoppas dottern och du hittar en väg framåt tillsammans och att livet blir mindre grått för er.

Jag tycker det låter som du fått bra tips här i tråden.

Något viktigt att tänka på är även att se över hur ditt dotters rutiner, struktur och stabilitet ser ut i vardagen. Det här är A och O vid nedstämdhet och ofta en av de första sakerna som faller ur och som också brukar vara de första delarna man arbetar med inom vården. Se till att rutiner kring mat, sömn och motion fungerar - det här handlar om att försöka minska sårbarheten och ge kroppen alla möjligheter till att kunna må bra. Det är jättesvårt att arbeta med nedstämdhet om de här delarna inte fungerar. Samtidigt behöver man som förälder vara medveten om att de här sakerna kan vara jättesvåra att orka sköta själv när man känner sig nedstämd, så ofta behöver ungdomen en hel del hjälp från er föräldrar (t.ex. se till att hon kommer i säng i tid, hjälpa till att väcka samma tid varje morgon och förhindra att hon sover på dagtid, se till att hon äter bra mat och mellanmål, kommer ut på promenader då och då, har en bra balans mellan lustfyllda aktiviteter och vardagsgöra etc). Det kan vara svårt nog att få rutiner och struktur i vardagen när vi är i toppskick, så det är ännu svårare när vi mår dåligt. Allt det här kan ni också få hjälp med från vården såklart (och även en individuell kontakt för din dotter), men ibland kan det ta ett tag innan man får hjälp. Prata också med din dotter om de här sakerna, och förklara varför det är viktigt att fokusera på rutiner och struktur i vardagen.

Hoppas hon snart mår bättre! Och du, vad fint att hon berättar de här sakerna för dig. Fortsätt prata med henne om de här sakerna och försök visa så mycket förståelse som möjligt. Det är jättetufft att känna som hon gör.

Jag tycker prio ett är att reda ut om det handlar om sjukdom (depression? brister? annat?) eller om det handlar om att hon är just tonåring. Att hennes liv inte innehåller tillräckligt många ljuspunkter för att hon förändras och det som var kul förr inte är kul längre.
Vad gör hon som hon verkligen tycker är roligt? Som bryter vardagens tristess, som hon kan se fram emot, längta efter och mår bra av? Vad skulle hon vilja göra? I tonåren förändras man massor och det kan vara svårt att se skillnad på att det man tyckte var roligt förr inte är kul längre för att man har förändrats och helt enkelt ändrat smak eller om det inte är kul längre för att inget är kul för att man är deprimerad.

Det är svårt både som barn och förälder att hänga med i förändringarna och alla dessa hormoner kan göra vem som helst tokig. Kompisar som inte är på samma nivå längre, sorgen över att inte ha något gemensamt längre, längtan efter något annat som man ännu inte vet vad det är, sorgen att lämna barndomen, skräcken för att ta ansvar och växa upp och irritationen över att man inte får ta ansvar och göra som man vill. Vilja sitta i knät och gömma sig i trygghetszonen ena sekunden och stå på egna ben nästa... Osäkerheten om man duger som man är och funderingar över hur man borde vara och varför man reagerar som man gör. Tonåren är asjobbig. Det är ständiga tvära kast hela tiden på precis allt och bara det tar massor av energi och sedan ska man växa och utvecklas och andras (outtalade likväl som uttalade) krav hänger som tunga moln över huvudet på en dessutom. Det är inte konstigt att många mår dåligt.

Att hon har dig är guld :heart Bara att möta henne där hon är just där och just då. Lyssna på henne utan att lägga dina egna värderingar i det hon säger, bara hör exakt vad hon säger. Allt är så stort i tonåren, man tror på allvar att världen går under när något händer och att det aldrig kommer bli bra igen. Förkrossad är bara förnamnet. Man har inga referensramar och kan inte se så långt utan det som händer här och nu är det som alltid kommer att vara så. Att då bli lyssnad på utan att någon viftar bort det man säger, förstorar eller förminskar utan bara lyssnar är så viktigt.

Om du misstänker att det handlar om något som sjukvården kan hjälpa er med så börja på vårdcentralen. Kolla efter brister, hör om de kan ordna samtalskontakt eller vad du tror kan vara aktuellt. För de allra allra flesta tonåringar så är det inte andra de behöver utan det är sina föräldrar de behöver. De behöver stabilitet, klara tydliga föräldrar, inte vänföräldrar som inte vågar stå upp och vara vuxna. Vänner kan de ha många och vänner kan vara utbytbara, det är inte föräldrarna, de är de de är. Tonåringar behöver sunda gränser att stångas mot, någon som tar emot när de faller, någon som inte säger "vad var det jag sa" när något går fel utan som finns där och ställer krav som är rimliga och som de vet att de alltid alltid kan vända sig till oavsett vad som händer/har hänt.
Jag ser en fara i att blanda in sjukvård i allt. Att vara tonåring med alla dessa känslostormar är ingen sjukdom och ska inte behandlas som en sjukdom. Då kan det bli en sjukdom. Självklart ska sjukdom behandlas men inte tonårssymptomen, de ska man ta hand om på andra sätt. Med kärlek, gränser och tillgänglighet.

Ibland kan man dock som tonårsförälder känna att man behöver stöd och det är verkligen inte fel. Det är tufft och det är en känslomässig berg och dalbana för en själv med så känner du att du behöver så sök det stödet.

Jag skulle börja med VC och kolla upp så det inte är något medicinskt som går att "bota". BUP har jag tyvärr inte så mycket till övers för. Ändå har vi haft kontakt med BUP i många år pga ADHD-diagnos men inte ens när det är tufft och svårt får man det stöd vi eller barnet behöver. Kanske är bättre i andra landsting... Vi sökte oss till en psykolog privat. Vi känner psykologen sedan tidigare så vi vet hur hen jobbar och vi litar på personen. Vi har även varit till VC för att utesluta sjukdom.

Att få prata med någon utomstående, att reda ut tankar och känslor kan ibland vara positivt både för barn och förälder. Som förälder står man många gånger där och inte vet hur man ska kunna hjälpa sitt barn ur det som är jobbigt och svårt.

Vi jobbar vidare med att försöka hitta "mening med livet", att energin ska hittas och att barnet ska må bra.

Jag skulle börja med VC och kolla upp så det inte är något medicinskt som går att "bota". BUP har jag tyvärr inte så mycket till övers för. Ändå har vi haft kontakt med BUP i många år pga ADHD-diagnos men inte ens när det är tufft och svårt får man det stöd vi eller barnet behöver. Kanske är bättre i andra landsting... Vi sökte oss till en psykolog privat. Vi känner psykologen sedan tidigare så vi vet hur hen jobbar och vi litar på personen. Vi har även varit till VC för att utesluta sjukdom.

Att få prata med någon utomstående, att reda ut tankar och känslor kan ibland vara positivt både för barn och förälder. Som förälder står man många gånger där och inte vet hur man ska kunna hjälpa sitt barn ur det som är jobbigt och svårt.

Vi jobbar vidare med att försöka hitta "mening med livet", att energin ska hittas och att barnet ska må bra.
Har också extremt lite förtroende för BUP. Från personlig erfarenhet men även bekanta, tror inte jag vet någon som är nöjd. Finns i Värmland.

Skulle hellre vända mig till privat psykolog som ni gjort.

Ni har fått jättebra råd i tråden, jag ville bara komplettera lite om det är så att dottern inte börjat gymnasiet än. Just sammanhanget man befinner sig i kan sänka en. Jag var populär men kände mig många gånger udda, att jag tänkte och resonerade annorlunda än de andra i min högstadieklass. Efter en vecka på gymnasiet så vet jag att jag formligen förundrades över att plötsligt vara omgiven av en hel klass med människor som tänkte som jag!
Mina råd är att först kolla det fysiska och hittar man inget så är kontakt med bup guld värd. Att också själv försöka ändra sina " sammanhang" för att se om det kan ge glädje och andra upplevelser som gör det lättare att ta sig ur håglöshet och få hjälp och stöd med att få sömn, mat och motion att fungera. Önskar er all lycka och att det snart vänder!

Kosten. Energidrycker kan vara en bov.
I övrigt håller jag med om att kolla brister.
Fästingsjukor också.
Jag var också bottenlöst trött i nian-gymnasiet. Jag vet fortfarande inte varför. Hade vänner och fritidsintressen och mådde inte dåligt men guuu va trött jag var.

Tack för alla svar med många bra tips och råd, som vi tar till oss!
jag gör en kort sammanfattning som svar:
Hon äter bra (allsidigt), sover helt okej, är inte ute och ränner på nätterna, äter inga p-piller och dricker inga energidrycker.
Skolan har just börjat, vi får se vad skolrutinerna gör åt saken. Träningen är också igång för terminen (hon rör på sig varje dag i veckorna, idrott 3 ggr/v i skolan och träning de andra 2 dagarna).
PMDS/PMS var egentligen det första jag funderade på, vi ska börja föra bok på dagligt mående och menscykel, tänkte jag.

Hon äter bra (allsidigt), sover helt okej, är inte ute och ränner på nätterna, äter inga p-piller och dricker inga energidrycker.
Skolan har just börjat, vi får se vad skolrutinerna gör åt saken. Träningen är också igång för terminen (hon rör på sig varje dag i veckorna, idrott 3 ggr/v i skolan och träning de andra 2 dagarna).
PMDS/PMS var egentligen det första jag funderade på, vi ska börja föra bok på dagligt mående och menscykel, tänkte jag.
Jättebra att ni börjar föra dagbok :up: Man kan hitta mycket då som man inte har tänkt på överhuvudtaget tidigare. För gärna dagbok även över vad hon äter. Endel reagerar på färg/smak/konserveringsämnen (såkallade e-nummer) men även sockerdippar och vitt mjöl kan göra att endel mår väldigt dåligt. Ibland kommer det dåliga måendet direkt efter intag och ibland någon/några dagar senare. Det är ett riktigt detektivarbete att hitta mönster men så värt det för att utröna vad som felas och kunna göra något åt det.

PMDS/PMS beter sig inte heller lika för alla. Läser man så står det att det kommer några dagar innan mens och försvinner när mensen väl är igång. Så behöver det inte vara utan det kan vara värst hela tiden från ägglossning tills mensen är slut. Då är man så slut den enda veckan man inte har sådan hormonpåverkan att livet blir skit då med.

Jag önskar er all lycka till :heart

Så fint att du tar din dotters mående på så stort allvar och inte bara skyller på att "tonåringar är ju sånna".

En liten övrig tanke angående kost är att det kanske kan vara gluten/laktos som kan vara boven?

Men önskar er all lycka till! Heja er :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 229
Senast: Mabuse
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama