Tomtpriser?

MiniLi

Trådstartare
Jag googlar för fullt för att försöka få lite klarhet i rimliga tomtpriser, men blir inte så mkt klokare.
Finns det någon slags mall man kan ta hjälp av?

I mitt fall handlar det om Östergötland, mellan Linköping och Motala. Båda städerna lider av bostadsbrist men Motala är bra mkt billigare än Linköping. Just den tomten jag kikar på nu ligger i Motala kommun.
På landet. Tomten är inte beredd alls. Finns vad jag förstår varken vatten eller el eller något annat indraget. Som bilderna ser ut är den också ganska vildvuxen.
Har varit till salu jättelänge, legat på Hemnet i flera år. Gissar att det betyder att säljarna inte vill gå ner i pris.

Jag förstår ju att man behöver ta hänsyn till slutpris och vad hus i området värderas till, men jag är dock ngt osäker på vad indragning av vatten, el osv samt markberedning kan tänkas landa på.

Lite hjälp åt rätt håll? :)

Tomtpriset är det pris säljaren vill ha ut. Det finns inga riktlinjer.
Om det är en privat säljare så finns inget annat än att ta en diskussion med säljaren.

Vad det kostar med el och vatten kan man räkna på.
Ring elnätsägaren och fråga vad det kostar att koppla in en ny fastighet. Ring brunnsborrare och kolla vad det kostar att borra brunn. Ring kommunen och hör vilken typ av avlopp som är godkänd för just den platsen och hör därefter med en grävfirma vad de tar för att gräva ner ett sånt.

Kollar man just de tre tomter som finns på hemnet så har de ju alla V/A vid tomtgräns så där är det bara en anslutningsavgift du behöver tänka på (förutom grävningen).

Tomtpriset är det pris säljaren vill ha ut. Det finns inga riktlinjer.
Om det är en privat säljare så finns inget annat än att ta en diskussion med säljaren.

Vad det kostar med el och vatten kan man räkna på.
Ring elnätsägaren och fråga vad det kostar att koppla in en ny fastighet. Ring brunnsborrare och kolla vad det kostar att borra brunn. Ring kommunen och hör vilken typ av avlopp som är godkänd för just den platsen och hör därefter med en grävfirma vad de tar för att gräva ner ett sånt.

Kollar man just de tre tomter som finns på hemnet så har de ju alla V/A vid tomtgräns så där är det bara en anslutningsavgift du behöver tänka på (förutom grävningen).
Ja såklart förstår jag att säljaren sätter priset. Jag syftade mer på vad det är "vanligt" att tomter kostar, ngt att jämföra med.

Jag tror inte att det fanns V/A vid tomtgräns? Eller så missade jag ngt när jag läste..

Ja såklart förstår jag att säljaren sätter priset. Jag syftade mer på vad det är "vanligt" att tomter kostar, ngt att jämföra med.

Jag tror inte att det fanns V/A vid tomtgräns? Eller så missade jag ngt när jag läste..
Nä, det finns inget "vanligt".:) Det är ungefär som att fråga vad en bil kostar. Dvs från tusenlappen till miljonen....

I min kommun sålde de tomter de ville bli av med för 10.000. Andra tomter kostar 300.000.

Nä, det finns inget "vanligt".:) Det är ungefär som att fråga vad en bil kostar. Dvs från tusenlappen till miljonen....

I min kommun sålde de tomter de ville bli av med för 10.000. Andra tomter kostar 300.000.
En bil finns det ju ändå riktlinjer för. Viss modell, av viss årsmodell och i visst skick kommer ju inte skilja hur mkt som helst ;)

Men tack för svar!

En bil finns det ju ändå riktlinjer för. Viss modell, av viss årsmodell och i visst skick kommer ju inte skilja hur mkt som helst ;)

Men tack för svar!
Exakt :D

Var ligger tomten? Sjönära? Nära till skola och samhällsfunktioner? Hur är prisläget i kommunen/samhället/byn? Är det förberett med el och VA-anslutningar?

Om man inte vet ett smack om det är det svårt att råda om prisläge. !0.000 eller en halv miljon.

Exakt :D

Var ligger tomten? Sjönära? Nära till skola och samhällsfunktioner? Hur är prisläget i kommunen/samhället/byn? Är det förberett med el och VA-anslutningar?

Om man inte vet ett smack om det är det svårt att råda om prisläge. !0.000 eller en halv miljon.
Tomten ligger mitt på landet, på gång/cykelavstånd från en mindre sjö. Det är ganska nära till ett mindre samhälle som har skolor, butik osv. Mitt mellan Linköping och Motala, Motala är en håla och Linköping större stad.
I Motala och det närmsta samhället är priserna för hus betydligt billigare än i Linköping, men även de har stigit pga bostadsbrist. Tror de flesta hus ligger kring 1-2 miljoner, i Linköping kostar allt minst 3 miljoner eller mer. I närområdet har de flesta villor sålts för max 2 miljoner, merparten kring 1 miljon.

Jag fattar inte riktigt på beskrivningen om det är förberett eller inte, det står bara att det är samfällighet för avlopp och väg med en annan obebyggd tomt (som också är till salu).
Tror inte det finns något förberett. Tomterna ser heller inte förberedda ut alls utan verkar enligt bilderna vara rätt så vildvuxna.

I min förort till sthlm kostar de billigaste tomterna just nu typ 1,5 milj upp till hur många miljoner som helst ungefär beroende på läge, storlek, sjöutsikt m.m.

Ligger inte en "normal" tomt i Motala på ca 150-250.000? Alltså en tomt i ett bostadsområde. Såg att de sålde två tomter i Bona för ca 30.000:-. I bostadsområdet kring varamon såldes två tomter för 600.000:- nyligen. De ligger alltså inte vid vattnet utan mer upp mot riksvägen. Sjötomter går väl på runt miljonen.

Jag gick in på hemnet och tror jag vet vilken/vilka tomter du syftar på. Jag tycker nog det är överpriser på dessa. Det "området" har väl egentligen inte nära till något? Långt till Motala, Linköping. Borensberg då som ligger närmare. Men det är ju en jätte liten stad. Inget direkt samhälle heller (Kristberg) så om man ska skaffa barn i framtiden blir det till att skjutsa runt. Nej, det var ockerpriser anser jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka