Tömposition vid tömkörning - en betraktelse

mackan

Trådstartare
Tömkört mycket genom åren så kan en del iallafall. dock såg jag ett ekipage igår som tömkörde med tömen från lägsta sidoringen genom bettringarna upp till högsta ringen på gjorden på bägge tömar igår. Har aldrig sett det förrut - vad ger det för effekt/hur påverkar det hästen? :confused:

Sv: Tömposition vid tömkörning - en betraktelse

mackan skrev:
Har aldrig sett det förrut - vad ger det för effekt/hur påverkar det hästen? :confused:
Det är det perfekta sättet att få hästen att kröka på nacken och se ut att gå i form. Helt suveränt, har jag fått höra från några hästägare vars hästar jag tömkört.
Hur det påverkar hästen? Tja. Inte är det positivt i alla fall.
Behöver nog inte säga att jag ändrat tömsättning innan jag börjat visa hur en häst bär sig ordentligt?;)

Epimetheus skrev:
Det är det perfekta sättet att få hästen att kröka på nacken och se ut att gå i form. Helt suveränt, har jag fått höra från några hästägare vars hästar jag tömkört.
Hur det påverkar hästen? Tja. Inte är det positivt i alla fall.
Behöver nog inte säga att jag ändrat tömsättning innan jag börjat visa hur en häst bär sig ordentligt?;)

ja det var mitt intryck också, man kan ju inte få något ärligt stöd på ytter heller borde vara slutsatsen, hur man än bär sig åt, med tömen fäst på det sättet både på inner och ytter?

Provade det på min häst en gång, men jag hade den inte lågt, utan högt på sidorna eftersom jag vill få upp nacken lite, behöver jag säga att det inte funkade? :angel: :D Eller nacken kom ju upp lite mer men det vart svårt att få ett mjukt stöd då tömmarna tenderade till att "låsas". Om du fattar vad jag menar...

Fast jag brukar spänna bara yttertömmen så för att få ett bättre stöd där, tycker att det är lättare att få ihop honom bakifrån då jag lättare kan "fånga upp" honom i tömmarna så att han inte bara rinner iväg. Innertömmen spänner jag från gjorden på sidan, genom bettet till handen.

För vår del funkar det hur bra som helst.
JAg har kört en hel del för en A-tränare och han kopplar alltid så.
Sedan beror det på hästens utbildning hur lågt resp. högt man spänner.

/ Nanne:banana:

Om jag av någon anledning skulle vilja tömköra en Ardennerhingst, som bara går iväg med mig, så skulle jag kunna välja en sådan "inspänning" då du naturligtvis får mycket mer kraft i tömtagen.

Men gör du det på "Standardbrunte", så får du ofta bara ett för kraftfullt tömtag och hästen kommer att kröka undan istället för att gå fram till bettet.

Så det är här du befinner dig .....

Jag har sett det på ridskola, men Anders Eriksson tycker inte det är bra. Inte jag heller. Målet för mg är att ha hästen väl framme på tömmen - bakifrån...

På insidan kan jag gör en koppling där tömmen går frånmin hand genom bettringen och till gjorden. Men detta är av säkerhetskäl för om hästen vänder upp mot en och börjar backa och man har båda tömmarna genom tömnycklarne ( eller liknande) så kan man inte påverka hsäten annat än att gå ytterligare bakåt..
ujujuj då kan det bli illa om hästen blir rädd för något.

Angående yttertömmen så blir kommunikationen bättre om tömmen går från min hand till hästens mun ( genom tömnyckeln för att tömmen in skall hasa ned)

Tömmen bakom rumpan ger inte en bra kommunikation.

Min tömkörningslärare sa att tömmarna var telefontrådar - det får inte vara för mycket brus på linjen........

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 362
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar