Tömmarna under nackremmen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare marskatt
  • Startdatum Startdatum
M

marskatt

Nu har jag på åtminstone 2 ställen läst att tömmarna ska ligga under nackremmen på bröstan vid körning. Varför då? :confused: Man lägger ju inte tyglarna under en nackrem vid ridning...

Sv: Tömmarna under nackremmen?

Ja varför? Man har ju alltid gjort så.:angel:
Kan det vara av den anledningen att tömmarna ska hålla sig bättre på plats och inte lägga sig på utsidan av skalmspetsen?
Det kan de ju iofs göra ändå men risken blir betydligt mindre. Eller om hästen slänger mycket med huvudet kan ju tömmarna fastna lite varstans om inte kusken är alert nog. Om hästen av någon anledning kommer lös så håller bröstan "fast" tömmarna så de inte åker ner till frambenen.
Ärligt talat har jag aldrig funderat på varför, man bara gör så. någon annan som vet?

precis som du säjer, man lägger tömmarna under bröstan för att inte tömmarna ska flaxa omkring så mycket när man kör.

till trådskaparen:
det är ju lite skillnad i hur nära hästhalsen (=bröstan) man håller i tömmar/tyglar när man kör/rider. Jag tror det skulle bli väldans bökigt att ha tyglarna under bröstan då man rider, eftersom man då nästan skulle få hålla händerna under (nackremmen på) bröstan. medan då man kör, påverkas inte tömmar/händer nämnvärt av att tömmarna ligger under bröstan eftersom man är så långt bak.

går det att förstå mitt dravel, eller cyklar jag i badkaret? :D

Om jag har förstått saken rätt har man tömmarna innanför brösten om man kör i långvagn med långbrösta, och utanför om man kör i sulky/speedcar med kortbrösta.

Eller har jag fel? :crazy:

Stämmer det? Jag har alltid tömmarna innanför på båda typerna av bröstor!:crazy: För att "så har vi ju alltid gjort":confused:

Tömmarna innanför på både kort och lång brösta och utanför när man kör med förbygel. :idea:

Beror väl på vem som selat.. risken att tömmarna fastnar i ngt är ju minimal med sulky och QH hariofs QH hemma också men då brukar tömmarna hamna innanför både brösta o förbygel
2695892.jpg

När man rider vill man ju gärna kunna ta ledande tygeltag (kanske inte så mkt inom travet då men annars) och det blir ju lite svårt med tyglarna innanför bröstan:D
När man kör har man ju ändå tömmarna fastsatta i tömringarna på däckeln och är redan förhindrad att ta ledande tygel (töm) tag.
Det kanske inte riktigt hör hit men det var bara en tanke jag fick.

Jag själv selar med tömmarna innanför både lång och kort brösta, utanför på förbygel.

Andra jag känner vill inte ha tömmarna innanför.

På brukselar finns det väl ibland särskilda öglor på lokorna som man drar tömmarna igenom? Tänkte om det kunde vara något gammalt som följt med in i dagens sätt att sela travhästar...:idea:

//Lillan

kl
Håller med föregående. Innanför brösta, utanför förbygel. (fast det funkar innanför med förbygel oxå)

Mindre trassel helt enkelt.

Ett STORT tack för alla "braiga" svar :bow: :bow:

Monsieur de Mai skrev:
Om jag har förstått saken rätt har man tömmarna innanför brösten

Eller har jag fel? :crazy:

hahahaha nej de är svårt :rofl:

Har tömmarna utanför förbygel och brösta när vi använder QH-vagnen men visst kan jag hålla med om att det känns säkrare att ha dom innanför, på plats;)

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur