Tömma analsäckarna? Klåda?

MaRomer

Trådstartare
Min hund görjade igår slicka sig mycket "i" rumpan. Det började efter han varit med mig i stallet och ätit hästbajs.

Han är lite svullen, men tror det beror på att han slickar så intensivt i ca 5 min.

Såg idag att det lixom kom lite vitaktig vätska ur rumpan. Vad kan detta vara?

Han slickade lite i morse men har inte gjort det sedan dess.

Avföringen är normal, och han verkar ej ha ont.

Vad kan det vara? bör jag ringa vet nu eller ska jag avvakta nån dag?

Han verkar som sagt ej ha ont eller problem. Annat än att han slickade sig igår kväll och i morse. Han drar ej rumpan efter sig heller.

Sv: Tömma analsäckarna? Klåda?

Irriterade analsäckar. Töm dem, annars blir det lätt inflammation. Om du inte kan det själv så kanske du känner någon som kan? Annars får du åka in till vet och låta hän tömma dem.

Inte mask=) Träckprov taget både på hästen vars bajs han åt och hundarna=)

Ska kolla runt om jag känner nån! Ska prata med min sambo sen när han kommer fr jobbet, kan ju vara så att han vet! Eller hans pappa.

300 betalar jag hos min vet.

Om den vita vätskan luktade skunk så kom den med stor sannolikhet från analsäckarna.
Att äta hästbajs + sedan få problem med analsäckarna har inget med varandra att göra.

Tror inte heller detta, men ville skriva det iaf någon hade någon annan teori!

Ok ja det blir till å ringa vet i morgon tror jag. Iof så har han kanske bara slickat sig 2-3 ggr under hela dagen. Men vill inte chansa!
Har ej luktat=) hehe

Du kanner om det luktar rutten fisk, da ar det mest troligt analsackarna. Var forsiktig om du forsoker tomma dem sjalv, hundarna tycker ofta att det kanns obehagligt och ar de inflammerade kan det gora riktigt ont.

Jag försöte ej utan min sambo gjorde. Det luktar ej illa dock, och det kom inte ut nått som vi kunde se.....

Det är ganska säkert analsäckarna som du beskriver det i alla fall. Ring vet. oavsett och så kan du passa på att se när h*n gör det, eller om det är något annat kan du be h*n visa hur du ska göra när de ska tömmas.

Hunden bajsade idag ut ett 2-3 cm långt höstrå. Väldigt stelt var det! Så jag kommer avvakta då han slickar sig betydligt mindre. Få se hur det ser ut i morgon!

Ok hoppas att det var höstråt som spökade... för övrigt tror jag att din sambo gjorde fel när han försökte tömma analsäckarna.

Det finns alltid vätska i säckarna som hunden kan släppa ut om den blir rädd osv. Hunden tömmer oftast själv, men ibland behöver den lite hjälp på traven. Om man trycker på rätt ställe kommer det ut vätska (tänk kl 15 och kl 21 och "massera"). Är analsäcken frisk är vätskan ljus och lättflytande och luktar inte jättestarkt (men verkligen inte gott), är analsäcken inflammerad blir vätskan tjockare och ibland mer rostfärgad och luktar jättestarkt och jätteäckligt.

Är du osäker så fråga din vetrinär nästa gång du är på besök så kan vet kolla hur det står till med säckarna. Slutar inte hunden slicka och ni inte kan tömma tycker jag absolut att du ska boka tid.

Hoppas att det blir bättre snart!

Klart jag ringer vet om han inte slutar slicka sig! Han har iaf ej slickat sen igår em och inte på hela natten heller=) Så hoppas kan man ju!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Åter igen en fråga om hundhälsa. Bruce har betett sig lite märkligt senaste dagarna. Igår var vi på uteservering och han brukar ligga...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 312
Senast: dpmatte
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 139
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka