Kul tråd! Jag tömkör en del, just nu mest en 4-åring och en mental 4-åring
Kan även stå bredvid och peppa stallkompisar när de tömkör, är nästan lika kul att se att de får till det som att köra själv.
Har snabbläst tråden och förstått det som att flera gör på olika sätt. Några verkar mest köra med ledande innertöm och växla raka och böjda spår, medan några verkar köra med rak tömsättning och kör mer "banor" med koner, bommar mm. Kul och intressant att läsa och lära av varandra!
Beroende på häst kör jag med ledande inner eller tömmen direkt från bett eller via en ring på gjorden. Tycker faktiskt att flera "bäbis-hästar" gått bättre med tömmen rakt från bett till ring och sedan hand, i stället för från bett till hand som är det jag lärt mig att man "ska" ha. Antar att tömmen blir för tung direkt till hand, och att ringen avlastar den tyngden lite. Kan ha rak ytter eller "graman-sättning", även det beroende på häst. Kan på vissa hästar ha både ledande inner och "graman" ytter för att kunna jobba bättre med bland annat sidvärtsrörelser. Då är det såklart viktigt att de har bjudningen och svarar bra för framåtdrivande hjälper.
@Ninnurur Hur var dagen med Anders E? Hoppas du fick bra tips med dig hem!
@Islandshästryttare Hur var din terminsstart? Jätteintressant att läsa om de övningar ni gör! Jobbar ni oftast med rak tömsättning eller har ett innervarv åt gången?