Tömkörningstävling???

A

Alma Braute

Är det någon som har varit med eller hållit i en tömkörningstävling nån gång?
Det skulle vara kul att ha kanske två olika program ett med dressyr och ett med koner...då kan alla hästar och människor vara med och träna...bra för dom som ska köra in så småning om kanske. Hmm jag har inte googlat på det här, kanska skuller göra det först :angel:
Vad tycker ni??

Sv: Tömkörningstävling???

Vi har KM varje år i tömkörning och körning! :D Egenskissade banor insprirerade av bruks och lite perecision. Men det brukar bli samma hinder i tömkörningen som i körningen, fast mindre såklart. Så mellan koner, rygga, vända på litet utrymme...
O alla tycker det är jättekul! Låter som en bra idé ;)

För några år sedan hade vi en tömkörningstävling på Hästkraft Hälsingland,Ystegården mellan en Ardenner och en Shettis....
Vi gick samma bana,men en startade vid målgången och en vid start,vi möttes alltså mitt på banan,det var skitkul.
Banan innehöll bla koner,smala passager,pressening och halter.....
Jag tömkörde ardennern och jag vidhåller att shettisen måste ha varit "dopad",eftersom de kunde slå oss på mållinjen:rofl::angel:
Jättekul och enkelt att genomföra!!!!!

Vad kul kul kul...finns det lite bilder? (på den dopade shettisen kanske :D)´Har du ardenner??
Nu måste jag ta tag i det här! Vi är fler som pratat om det här ända sen körkursen i somras...men jag får väl försöka jaga på dom igen :devil: om det ska bli nåt.

Har haft flera ardennrar men måst byta ras efter en bilolycka,blev för tungt med de tunga benen och selarna,TYVÄRR:cry:
Har tråkigt nog bara pappersbilder åså är jag kvar på stenåldern,har ingen scanner....... Försökte lägga in en protest mot min medtävlare men jag förstår ingenting,de bara skrattade åt mig:rofl::angel:
Kul var det iallafall!!!!!
Pratas lite grann om vi ska försöka få till någon lagserie tävling för oss som bor i de här trakterna,vi har ju Bollnästävlingen i Juli och Dalarna var inte ointresserad av att ha någon deltävling....
Kanske det kan ordnas något i Sunsvallstrakten också:idea:
Roligt om vi kan få fler aktiviteter häromkring!!!!!!
Söndagar har Nirsgård en tur på ett par tre timmar,finns några vagnar att låna,allt för att våra hästar ska komma i kondition till forbonderesan i Mars,men man kan naturligtvis vara med även om man inte ska delta i den resan:idea::bump:

Jag anmäler mig till kommande träningar och tävlingar ;)

Lät ju toppen att göra en bruksbana och tömköra sig genom den, fast man får väl skippa momentet att lasta vagnen, eller man kanske kan lasta sig själv med en ryggsäck :p

/M

Forbonderesan? Till Skästra?
Har tappat bort den jag hade kontakt med förra året. Skulle gärna vara med och köra dit. Vet du vem som samordnar?

Eller någon annan som vet?

/M

Tråkit med olyckan...men det finns många lättare hästar som är trevliga oxå. Jag har en nordsvensk travare som är det bästa som finns :love: mitt lyckopiller!!!
Det händer ju faktiskt lite häromkring ändå, vi kanske bara är dåliga på att hjälpas åt att sprida det :angel: många klubbar är lite aviga att lägga ut aktiviteter som händer utanför deras "klubb" tråkit för när har man tid att kolla på ALLA hemsidor då???
Jag såg att Madde hade snappat upp tråden här oxå ;) kul om det kan bli lite sammarbete om man ändå tycker om samma sak...
Vi kanske ses på Nirsgård...man kan väl komma utan häst oxå? Kul att bara komma iväg och träffa massa trevliga hästmänniskor :D

Du kan ringa Nirsgård 0650-34118 för Tomas är den som har kontakt med "generalen" på Skästra!!!!!!

Håller på att kolla upp lite hur man ska kunna få ut information på bästa sätt!!!!!,dra ihop till ett körmöte under mars/april kanske???
Klart att man kan komma utan häst,finns plats på min vagn och säkert hos de andra också!!!!!

Nejmen, se där, vem som kröp fram! Tur att mina banor inte låter alltför hemska! :angel:

Det ligger i många rasföreningar tävlingar i tömkörning, brukbarhetstester med mera. Har du en renrasig häst så kontakta din förening. Annars tror jag att många andra föreningar är villiga att ta emot fler anmälningar även om det inte är "rätt" ras. Fram för mer samarbete!

Oj man tckar för inbjudan till åktur :) jag ska verkligen boka in en söndag och komma förbi!! Pratade med min vän Anja i dag när vi var ute på en 2,5 timmars körtur, lite mulet men såå härligt :bump: hon blev verkligen laddad att följa med oxå.

Vore kul om man kunde få komma som gäst på ett möte hos er...då vi kommer att ha en körsektion i klubben från och med i år för första gången, tror jag :confused: (är ganska ny i klubben) kan det vara kul att få höra lite från andra som har varit igång ett tag..

Ett sätt att få ut info är ju att kontakt föreningarna som kan gå ut med info i medlemstidningar och på hemsidor.
Jag kan vidarebefodra till FNH Gävleborg om det behövs.

/M

Nejmen, se där, vem som kröp fram! Tur att mina banor inte låter alltför hemska! :angel:

Haha, ibland så vågar jag krypa fram :P
Jo banorna är ju värsta hinderbanan! Flyga över gropar med pålar, ta sig över eldberget o till sist få den lilla shettisen att gå förbi den stoora eldsprutande draken - ja domaren :P

Vi ska hålla en i Blomstermåla i mars. har precis börjat spåna på ideer.
Berätta mer om vad för hinder ni har för hästaran. Vi ska ha en klass för körande och en för tömkörning/ledas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har mått välförtjänt bra faktiskt dom senaste månaderna. Mediterat, yogat, umgåtts kravlöst med människor och djur. Jobbet lunkar på...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: miumiu
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: IngelaH
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat