Tömkörningsövningar i rehabsyfte

J

Jeeves

Vi har fått ett mkt tråkigt besked ang en av våra unghästar och försöker nu göra det bästa av situationen:( Vi ska försöka oss på rehabträning eller hur man nu ska kalla det, röntgenfyndet lär inte försvinna men däremot kan man bygga upp muskelstyrkan runtomkring det svaga området enl veterinär. Kanske kan vi på detta sätt få en fungerande körhäst och möjligen en fungerande hobby ridhäst.

Jag har tömkört en hel del men känner att detta med rehab behärskar jag inte så har ngn liknande erfarenheter eller mkt kunskap tar jag mer än gärna emot tips. Hästen behöver byggas upp i syfte att avlasta ländryggen så mkt som det är möjligt.

Tips på "figurer", moment, lämplig tömsättning?

Tidigare har jag haft tömsättning; direkt i bettring på innern + genom "ryggring" vidare genom bettring och fästa i mellanhöga ringen på däckelns sida. Är inte säker på att denna tömsättning är effektivast eller lämplig vid rehabträning.

Sv: Tömkörningsövningar i rehabsyfte

Ska försöka - han har artros i en del av ländryggen ( kota 2 och 3 ) vilket om jag har förstått det rätt innebär bl a förlorad rörlighet och i värsta fall smärta vid arbete, sekundär symptom på bakknän och hovleder p g a överbelastning. Så - i ett försök att minska symptomen och få hästen smärtfri och ohalt kan man försöka stärka upp muskulaturen omkring ländryggen. Veterinären rek då bl a tömkörning, dvs om hästen blir ohalt - innan dess är det vila som gäller naturligtvis.

Håller på att söka efter ngn som vi kan träna för men det är inte helt lätt - inte många väl utbildade tränare som sysslar med rehabträning precis:(

Ska försöka - han har artros i en del av ländryggen ( kota 2 och 3 ) vilket om jag har förstått det rätt innebär bl a förlorad rörlighet och i värsta fall smärta vid arbete, sekundär symptom på bakknän och hovleder p g a överbelastning. Så - i ett försök att minska symptomen och få hästen smärtfri och ohalt kan man försöka stärka upp muskulaturen omkring ländryggen. Veterinären rek då bl a tömkörning, dvs om hästen blir ohalt - innan dess är det vila som gäller naturligtvis.

Håller på att söka efter ngn som vi kan träna för men det är inte helt lätt - inte många väl utbildade tränare som sysslar med rehabträning precis:(

Vet inte om det kan vara rätt för er häst men om det bara handlar om rent uppbyggande arbete så hade jag tömkört i kuperad terräng med små backar upp och ner och stenar, stockar med mera att lyfta fötterna över...

Men artros förvärras inte det med åldern????

Vad jag har förstått så brukar det mest vara äldre hästar som har det ö h t:(

Troligen är det ngn form av yttre våld som orsakat detta, kanske ngt som hänt redan när han var föl. Han är uppfödd i flock så vem vet hur tufft det har varit där för honom, han har ngt som liknar en gammal bettskada på halsen också. Vi försöker hålla modet uppe dock och se om vi kan begränsa den skada som redan är.

Vad jag har förstått så brukar det mest vara äldre hästar som har det ö h t:(

Troligen är det ngn form av yttre våld som orsakat detta, kanske ngt som hänt redan när han var föl. Han är uppfödd i flock så vem vet hur tufft det har varit där för honom, han har ngt som liknar en gammal bettskada på halsen också. Vi försöker hålla modet uppe dock och se om vi kan begränsa den skada som redan är.

tråkigt hoppas ni hittar en bra lösning...

Jag ska höra med veterinären vid ÅB om hon möjligtvis inte har någon kontakt med lämplig instruktör/rehabträning så att vi kan få hjälp med det som ev går att göra för honom.

Det är svårt att hitta individuella kurser i tömkörning, särskilt med rehabinriktad träning:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka