Tömkörningsgjord till shettis?

Sirpafinnen

Trådstartare
Någon som vet var man kan hitta en sådan? Har kollat runt men gjordarna går max ner till "vanlig" ponnys storlek. Eller hur gör ni?? Tycker det verkar klumpigt att använda sadeln så har inte provat det än... :smirk:

Sv: Tömkörningsgjord till shettis?

Jag tömkör med däckeln som hör till selen. Funkar bra! Man får hitta på lite ställen själv för inspänningar av olika slag. Tror inte det finns någon speciell tömkörningsgjord för shettisar tyvärr!!!

chetak (eller hur det stavas) har en tömkörningsgjord där det följer med en extra gjord för ponny ca. 10 cm lång :) passar till a-ponny. lillhastenistav.se har den vet jag

Köp en sådan där tyggjord från Börjes i Tingsryd och så korta av den tills den blir tillräckligt kort! Det gjorde jag till mitt russ och det funkar jättebra.

:banana:

Jag har också letat utan framgång. Mailade till Tärnsjö förut och frågade och dom kunde sy en men den var dyr! Vill ju gärna ha en i rätt "skala" inte bara med kortare gjord.

Jag tömkör min shettis ganska mycket emellanåt och jag använder hans vanliga sele - jag lämnar bröstan (den sitter ändå inte ihop med resten) och bakselen, för den behövs inte. Då har jag gjorden kvar, och den både sitter bra och har ringar till inspänning om det skulle behövas. Så hittar man en bra sele att köra med, som passar ponnyn bra, då är det väl enklast att använda den även vid tömkörning? Alla selar kanske inte fungerar i och med sin utformning, men selen som jag har fungerar utmärkt. (Kan jämföras med finselen från H**ks, samma typ av sele.)

Det lutar åt att det blir som du gör Gisburne, får dock inte min sele förrän i oktober så det dröjer innan jag kan testa det *ler*. Det är gjord i nylon så kanske kan man sy dit några extra ringar *funderar*.

hej, har inte shettis shoppen nånting?
finns på internet. vet tyvärr inte riktigt var.
/jenny

Vi använder en sån där tyggjord (med läderdäckel och ringar för inspänning) som vi har sytt upp på bägge sidor (lagt ett veck) så den passar shettisar,

Jag köpte den minsta tömkörningsgjord jag hittade och sen kortade vi av den. Fungerar kalasbra!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
764
Senast: SiZo
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama