Tömkörningsgjord med "höga" uppstående ringar

moli

Trådstartare
Förstår ni vad jag menar? Alltså dem som har de översta ringarna på skaft. Har ni någon erfarenhet av dem? Jag tycker att det verkar smart, då borde ju tömmarnas inverkan bli ungefär som när man sitter på ryggen. Eller? Finns det någon nackdel med den typen av ringar som ni stött på?

Sv: Tömkörningsgjord med "höga" uppstående ringar

Jag använder en sån !
Tycker den är kanon på alla sätt och vis !!

Jag har oxå en sån, haft den i evigheters evighet känns det som :D
men fick hem en med 8 ringar på, även dom överst, men de blir att jag använder dom översta till slut iaf.

Dom andra ringarna har jag när jag önskar lägre form eller om man använder inspänningstyglar så är dom praktiska, annars är de bara dom översta som gäller :D

Jamen, gud!
Tömkörningsgjorden är ju min räddning till annorlunda arbete, utan att lägga vikten på hans rygg. :p

Jag använder alltid dem översta, eftersom jag är van vid den "lite högre" -positionen. Det gör dett lättare när jag reglerar formen vid arbete på volt runt mig :)

Tack för svaren, men hängde ni med på vad jag menar för gjord? Vanlig tömkörningsgjord med uppstående ringar har jag redan, men jag är nyfiken på specialvarianten.

Den här modellen

Finns det någon nackdel med de extra höga ringarna? Eller är det odelat positivt? Jag tycker att det verkar så smart att ha ringarna på skaft, det borde ju bli mer likt den inverkan som blir av ryttare på ryggen.

Vad bra! Det blir nog en sådan till mig med.

Kapar tråden lite.

Vart får man tag i en sådan och vad kostar den?
Är det stor skillnad mellan en med uppåtstående ringar och en med vanliga? Om man ändå använder de översta ringarna i den vanliga?

Kapar tråden lite.

Vart får man tag i en sådan och vad kostar den?
Är det stor skillnad mellan en med uppåtstående ringar och en med vanliga? Om man ändå använder de översta ringarna i den vanliga?

1300-2000 kr, man får inte göra reklam här så jag PM:ar.

Tack!
Men är det stor skillnad? Reagerar hästarna annorlunda? Någon som vet? :)

Jag tycker att det är enorm skillnad, tömmarna glider lätt genom, det blir lättare att både ge och ta. Mina hästar har bara reagerat positivt.

Jag vill också gärna veta var man hittar en sån där gjord,
är så less på min där alla ringar är liggande och alltså 'styper' tömmen ibland,
det blir inte så mjukt som jag skulle önska.

Jag tycker att det är enorm skillnad, tömmarna glider lätt genom, det blir lättare att både ge och ta. Mina hästar har bara reagerat positivt.

Menar du nu att de glider lättare i specialvarianten som jag visade bild på, eller bara att de glider lättare i ringar som inte ligger ned?

Som inte ligger, alltså stående ringar :p

Sån här har jag, har även en longergjord som jag tömkörde i förut, med liggande ringar - vilket gjorde det svårt för tömmarna att glida ordentligt :)

Tråden handlar om sånahär gjordar, men jag skrev lite luddigt kanske i första inlägget:
503.jpg

Bild

Skillnaden är att ringarna sitter på längre skaft än på vanliga tömkörningsgjordar.

Någon som har hittat en sådan tömkörningsgjord som har "lös" gjord, så man kan byta ut mot en längre/kortare sadelgjord. I mitt fall är det kortare, jag vill kunna använda den till shettis också.

Bör man inte bara kunna byta ut de "vanliga" översta ringarna mot ringar med längre skaft? Nån som vet vart man kan köpa ringarna som "reservdel"?

Jag har en sån, har för mig att den inhandlades i Kungsbacka. neopren, stående ringar, utbytbar gjord. kanonbra och inte speciellt dyr heller!

Nu är nästa projekt riktiga tömmar, mina är så lätta (mest bara snören på en bit, för att glida bättre) och jag tycker inte det ger ngn känsla.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka