Tömkörningsfråga

P

prallan

om den ligger fel, får gärna en moderator flytta den :)

Jag håller på att lära ponnyn flytta sidvärts när jag tömkör, det går bara bättre och bättre, men! Bara om jag flyttar från innanför spåret till spåret, inte från spåret och inåt, det förstår han inte alls... Tips någon? :) :bow:

Jag skulle nog försöka befästa det genom att börja på medellinjen och sen flytta bara några meter och sen tillbaka till medellinjen.

Svårt att veta då det inte framgår vilka hjälper du använder för att flytta. Men med största sannolikhet så gör du fel och inte likadant, så därför flyttar sig hästen inte. Mitt tips är att rannsaka dig själv och renodla hjälperna. Sedan kna du bli hjälpt av att vända in några steg från spåret och sedan börja flytta.

Vad har du för tömmar? Med lädertöm är det betydligt lättare att flytta sidvärts än med textiltöm.

Svårt att veta då det inte framgår vilka hjälper du använder för att flytta. Men med största sannolikhet så gör du fel och inte likadant, så därför flyttar sig hästen inte. Mitt tips är att rannsaka dig själv och renodla hjälperna. Sedan kna du bli hjälpt av att vända in några steg från spåret och sedan börja flytta.
Jo, jag inser ju att något jag gör är fel, annars skulle det rimligtvis fungera ;) Därav tråden.

Tänke ge mig på @susanne s tips vid nästa tillfälle, då måste jag göra rätt för att det ska gå.

Lära in sidvärtes för töm tycker jag är lättast ute på tur, på väg och flytta från dike till dike. Det går liksom inte att missuppfatta. Tydlighet med hjälper och ljudkommando så kan man överföra till bana sen.

Jag håller på att lära ponnyn flytta sidvärts när jag tömkör, det går bara bättre och bättre, men! Bara om jag flyttar från innanför spåret till spåret, inte från spåret och inåt, det förstår han inte alls... Tips någon? :) :bow:
Vad ger du för hjälper då när du flyttar ut till spåret ? De drar ju alltid hellre ut mot spåret rent generellt så viktigt är nog att du analyserar hur du gör när du flyttar den?

Textil eller lädertöm i sak är ju inte kopplat till hur hjälpen sker så valet av töm lär vara sekundärt .

Vad ger du för hjälper då när du flyttar ut till spåret ? De drar ju alltid hellre ut mot spåret rent generellt så viktigt är nog att du analyserar hur du gör när du flyttar den?

Textil eller lädertöm i sak är ju inte kopplat till hur hjälpen sker så valet av töm lär vara sekundärt .
Ställer inåt, leder utåt och puttar med pisken på innersidan.

Var befinner du dig själv ? :) Förarens position och kroppsspråk är väldigt primärt :)

När jag jobbar hästar på töm så tänker jag precis samma som uppsuttet . Om du ska flytta hästen sidvärts så ska du ju inte leda med ytter tygel utan ytter tygel/töm ska vara sträckt och stadig . Du ska inte leda med en yttertygel det är ju baken på hästen du ska flytta som ska följa framdelen visserligen men du leder ju inte med yttertygeln då . Primärt är det din egen position som flyttar hästen i samverkan med korrekta hjälper i tömen :)

Om det inte funkar riktigt så backa några steg . Flytta bara ett par steg i bägge riktningar åt gången - avbryt - rakställ och kör rakt /gör en ny övning , flytta igen några steg osv . Precis samma tänk som uppsuttet . Om häst/ryttare är gröna på töm så alltid viktigt att ta tillbaka i lägre gångarten där det funkade, och öva vidare på det som inte funkar i trav/galopp .

Senast ändrad:
Var befinner du dig själv ? :) Förarens position och kroppsspråk är väldigt primärt :)
Tja, det är nog inte lika lätt att svara på, målet är att befinna mig innanför hästen, när det går bra är det där jag är. Jag försöker verkligen göra likadant, men det är nog omöjligt för mig att se utifrån var jag gör fel :(

Tja, det är nog inte lika lätt att svara på, målet är att befinna mig innanför hästen, när det går bra är det där jag är. Jag försöker verkligen göra likadant, men det är nog omöjligt för mig att se utifrån var jag gör fel :(
Editerade lite medan du svarade :)

Om du ska flytta hästen måste din position vara noga och konkret avvägd det går inte annars alls . Ffa inte om hästen inte är utbildad på töm . Kämpa på och träna. Gå en kurs om du har möjlighet , men det går att lära sig hyfsat ändå om du inte har möjlighet till kurs osv . Det är roligt och otroligt givande att kunna arbeta sin häst på töm av många olika anledningar :)

Om du ska flytta hästen måste din position vara noga och konkret avvägd det går inte annars alls . Ffa inte om hästen inte är utbildad på töm . Kämpa på och träna. Gå en kurs om du har möjlighet , men det går att lära sig hyfsat ändå om du inte har möjlighet till kurs osv . Det är roligt och otroligt givande att kunna arbeta sin häst på töm av många olika anledningar :)
Jag har gått kurser, många år sedan, men kan vara bra med en uppdatering för att återfå rätt teknik :)

Jag har gått kurser, många år sedan, men kan vara bra med en uppdatering för att återfå rätt teknik :)

När jag jobbar hästar på töm så tänker jag precis samma som uppsuttet . Om du ska flytta hästen sidvärts så ska du ju inte leda med ytter tygel utan ytter tygel/töm ska vara sträckt och stadig . Du ska inte leda med en yttertygel det är ju baken på hästen du ska flytta som ska följa framdelen visserligen men du leder ju inte med yttertygeln då . Primärt är det din egen position som flyttar hästen i samverkan med korrekta hjälper i tömen :)

Om det inte funkar riktigt så backa några steg . Flytta bara ett par steg i bägge riktningar åt gången - avbryt - rakställ och kör rakt /gör en ny övning , flytta igen några steg osv . Precis samma tänk som uppsuttet . Om häst/ryttare är gröna på töm så alltid viktigt att ta tillbaka i lägre gångarten där det funkade, och öva vidare på det som inte funkar i trav/galopp .
Ah, ska jag tänka på! Tack! Vi är dock bara i skritt :D

Jag förstår att ponnyn inte förstår (om du ger de hjälper som du skrivit och om spåret går längs en vägg/staket).
Om du är på spåret i t.ex. höger varv och ställer inåt (åt höger) och puttar med pisken på insidan (högra sidan) ger du hjälper för att flytta åt vänster. Men där är ju väggen/staketet!!

Men du menar nog tvärtom mot vad jag skrivit. Då kanske det fungerar om du är någon meter från spåret när du börjar och flyttar mot mitten. Då blir det ett utrymme mellan väggen/staketet och ponnyn där ponnyn kan se dig. Dina hjälper blir också tydligare genom din position något till vänster (i högervarv) om ponnyn.

Flytta längst med spåret så du kan använda väggen som infångare medan du lär honom de sidförande hjälperna.

Tänk på att den viktigaste hjälpen är din position i förhållande till hästen och vad du vill att den skall göra.

@prallan Jag kan bjuda på en kort film där jag håller på att lära mig skänkelvikning tillsammans med min f d häst. Jag är som sagt "nybörjare" här men man ser min position tydligt iallafall. För att få till tvärningen när vi kommer in på långsidan så gör jag en halvhalt med högertömmen och det är med den tömmen som jag sen bestämmer hur mycket hästen ska tvära. Sen är det min position som driver hästen framåt.

Du bör befästa att flytta ut till spåret ordentligt först. Sedan skulle jag gå vidare till att flytta utmed långsidan med hästen vänd mot väggen och ställd mot dig. Även detta skall befästas ordentligt.
Att flytta från spåret och inåt är ganska avancerat och det krävs att hästen verkligen förstår vad som väntas av den.

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka