Tömkörningsdäckel av A. Eriksson

Io

Trådstartare
Jag har börjat fundera över tömkörningsdäckel då det inte är allt för lång tid kvar tills det är dags att börja tömköra min häst.

Jag snubblade över en variant som Anders Eriksson har designat och som jag aldrig har sett förut.
På vilket sätt skiljer den sig mot de "vanliga"?
För och nackdelar?

Sv: Tömkörningsdäckel av A. Eriksson

jag har den gjorden och är otroligt nöjd! Fördelen med den är att den är ledad och passar alla hästar. Globus gjorden exempelvis är inte rätt utformad och passar inte på hästen. Istället för raka putor så är de ovala inåt och gräver sig då in i muskulaturen.

ae gjorden är ledad och ligger bra oavsett om hästen är smal eller fet. Bågen gör så att höga mankar får plats. Lädret är oslagbart så det är verkligen kvallite rakt igenom. Ett bra köp!

Man kan ju nästan tro att jag försöker sälja ett ex:p Men min är INTE tillsalu!

Vanliga passar inte breda, runda ryggar så bra kan iaf jag tycka. Däckeln passar i princip alla jag provat den på..

Tack för svar!
Precis som jag gissade då :)

Jag upplever också att de andra jordarna är utformade så att de många gånger ligger och klämmer över ryggmusklerna, speciellt på bredare hästar. Känns inte optimalt någonstans.

Den är lungt den bäst utformade, den eller tärnsjös vanliga. De billigare varianterna är som nämnts tidigare för hästar med noll ryggmuskler...

Hej!

Jag fick låna en sån på tömkörningskurs och är helt såld, pållan var också helt såld- jag har aldrig sett henne gå så bra!!

Skillnaden mellan den och "vanliga" är att som tidigare sagts att den är ledad, vilket gör att den inte trycker på musklerna bakom manken när man har en häst som är naturligt rund över ryggen (xxvid i sadel om det säjer nåt). Desutom ligger den stadigt, vilket är mer än man kan säja om de "mjuka" gjordarna vi är tvingade att använda. Med en "vanlig" tömkörningsgjord känner sej pållan trängd, får sadelgjordstvång (tömkörningsgjordstvång??) och vill inte röra frambenen alls, med AE-gjorden går hon verkligen underbart!!!

/ Lavinia, rekommenderar den skarpt!

Vad härligt att alla är så nöjda med den!

Hade redan innan jag startade tråden bestämt mig för en sådan om ingen skulle ha starka invändningar mot den. Känns som att det kommer att bli ett bra köp!

kan inte någon slänga upp en bra bild på gjorden?? Tackar..

kan inte någon slänga upp en bra bild på gjorden?? Tackar..

tomkorningsdackel_ae.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 134
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka