Tömkörning

acj

Trådstartare
Någon som har ett tips om någon bra sida på Internet med grundinformation om tömkörning (alt någon bra men inte för dyr litteratur). Vill lära mig ordentligt från början - om bra utrustning, rätt teknik, fällor att passa sig för osv. Hittar lite här och lite där men skulle gärna vilja ha en mer samlad info om det finns. Har ju som en del kanske kommer ihåg skaffat min första häst vid mogen (?) ålder och visserligen har jag en del hjälp i stallet men vill gärna känna mig säker på egen hand. Det är lätt att förlita sig på dem som kan mer när man väl är i stallet och sedan står man där med "skägget i brevlådan" när man väl ska klara sig själv.

Tacksam för alla kloka bukares råd för att göra så rätt jag kan. :)

Sv: Tömkörning

Jag har lite dålig koll på medierna, men har sett Anders Eriksson tömköra en del hästar så hans film kanske vore något?

anders eriksson har givit ut en bok och en dvd film om tömkörning. Om jag inte är helt ute och cyklar så kostar båda 300kr tillsammans på ridsport. Mycket bra material!

Tack för info Pancakes och incognito, ska titta efter Anders Erikssons bok/film. :bow:

Någon annan som har ytterligare alternativ?

Anders Erikssons film om tömkörning är super! Jätteinspirerande och från grunden.
Finns en till film som heter Long reining, den är kanske inte direkt tömkörning så, men jag tycker den är inspirerande också!

Tack för tips! Har faktiskt fått tag på Anders Erikssons film om tömkörning via en kompis till en stallkompis men inte hunnit titta på den ännu. Ska kolla efter Long reining också.

Håller med, inte mycket slår att få hjälp av tränare men man får ju lite välja hur man investerar slantarna och just nu ligger ridningen på prio 1 betr tränare. Därmed inte sagt att jag tycker tömkörningen är mindre viktig, bara att jag inte har råd med tränare för både ridning och tömkörning för ögonblicket. Vill dock inte vänta helt med att tömköra utan med hjälp av duktiga kompisar, bra teoriinfo i form av böcker, filmer och mycket övning kan vi kanske komma en bit på vägen så länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 937
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve