tömkörning

S

sarasvk

jag är medryttare på ett russ jag inte kan rida så jag tömkör istället.
hon är inte så utbildad och jag vet inte riktigt hur man ska tömköra.

så jag har lite frågor.

när man tömkör på¨volt ska man sätta tömmarna i jorden innan man drar igenom bettringarna?

blir det lättare om man har inspänning?

kan man hoppa när man tömkör?

hur tränar jag henne att gallopera i tömmar?

tack för svar:bow:

Sv: tömkörning

Hej! Hur du väljer att sätta tömmarna är upp till dig, jag varierar beroende på vad det är för häst/vad det är jag vill få ut av det.

Det vanligaste är att yttertömmen löper från bettringen - genom gjorden - till handen och innertömmen från gjorden - genom bettringen - till handen.
Det jag skulle fokusera främst på är att kunna få hästen rakriktad för töm - det är mycket svårare än man tror.

Hästarna jag tömkör har jag ibland hoppat något lågt språng, det har jag gjort någon gång för att få mer koncentration. Ena ponnyn jag tömkör var väldigt okoncentrerad som unghäst, då tömkörde vi på dressyrbanan och så fort han blev okoncentrerad hoppade vi över en upphöjd bom (vad kan den ha varit; 20-30 cm?), då blev han genast uppmärksam igen! Då lärde han sig också att alltid vara koncentrerad på uppgiften eftersom han när som helst kunde bli styrd på hindret.

Jag lägger ut lite bonusbilder (han är ett renrasigt gotlandsruss)! :love:
Trav7.jpg

Underbar.jpg

001.jpg

KopiaavDSC_0112.jpg

Lycka till!

Senast ändrad:

innan man börjar tömköra så måste du veta vad du gör för något... om din ponny inte var så utbildad och inte du heller så se till att du får hjälp av någon som kan innan du börjar med saker du inte vet något om. skulle inte hoppa min häst när jag tömkör, bommar vist men inte hoppning..

Det är som allt annat inom hästvärlden, se till att du kan innan du ska lära hästen

erfaren häst - erfarenryttare JA
Oerfaren häst - erfaren ryttare JA
Erfaren häst - oerfarenryttare JA
Oerfaren häst - Oerfaren ryttare NEJ!!!

Ja precis, som någon annan sa så är det självklart att du vet vad du gör innan du börjar med en outbildad häst. Jag antog att det var för givet.

hästen är för liten och jag är för tung för att rida den.

det är såklart ingen unghäst jag håller på med utan ett 22 årigt gammalt sto. så hon är säker att hålla på med. hon kan endast grunder och nästan bakdelsvändning.

men tack för kritiken, :D

Jag skulle nog tagit hjälp av någon de första gångerna så den kan vissa hur man gör.

Har aldrig haft inspänt så vet inte.

Jag har hoppat när jag har tömkört, sen har vi ofta bara bommar på marken men ibland har vi hoppat lite då med ingen hög höjd då.

Klart du kan hoppa med hästen när du tömkör den! kom dock ihåg att ställa upp bommarna på sockerbitar eller liknande då det kan bli problem med tömmarna om du ska hoppa högre hinder, för tänkte vell inte hoppa efter hästen över hindret? ;P

Varför knoppar man ett russ :confused:

Han ser ut att vara en riktig goding, får man fråga vad det är för stam på den?

TS: Kan du inte leta reda på nån tömkörningskurs så du får någon som kan visa dig i praktiken, mkt lättare så.

För galoppen skulle jag bestämma något kommando (mina har dubbelsmack) och lära in det under ryttare eller vid longering.

Funderat på att börja köra sen när hästen väl är tömkörd?

Varför knoppar man ett russ :confused:

Han ser ut att vara en riktig goding, får man fråga vad det är för stam på den?

TS: Kan du inte leta reda på nån tömkörningskurs så du får någon som kan visa dig i praktiken, mkt lättare så.

För galoppen skulle jag bestämma något kommando (mina har dubbelsmack) och lära in det under ryttare eller vid longering.

Funderat på att börja köra sen när hästen väl är tömkörd?

hästen är redan inkörd

Det svarar väl inte på frågan om DU kommer köra den?

Ang. galoppfattningarna, är hästen inkörd så är det väl bara att göra likadana fattningar som i vagn, det hade jag gjort.

Senast ändrad:

Det svarar väl inte på frågan om DU kommer köra den?

Ang. galoppfattningarna, är hästen inkörd så är det väl bara att göra likadana fattningar som i vagn, det hade jag gjort.

jag gör det men det är inget som jag är intresserad av:crazy:

Tack, vad snällt sagt :bow:.

Jag tycker överlag att gotlandsruss har himla fin gång, det finns otroligt många som verkligen rör sig fint! Perfekt för TS sedan när hon lär sig av någon kunnig - för det finns ofta väldigt mycket att plocka fram ur de gångartsmässigt :idea:.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
250
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 709
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 565
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Senast tagna bilden XVI