Tömkörning

F

fantastique

Hej, när jag tömkör min häst drar han ner huvudet och tömmarna ur handen. Han vill gärna skritta på lång tygel även när jag rider, och det har inget med min hand att göra, han gör så endå. Jag har alltid accepterat det när vi rider, men nu så ''tappar vi allt'' när han får lång töm. Har någon en ide?

Fanta
 
Sv: Tömkörning

Din häst verkar inte acceptera bettet. Kolla tänderna först av allt så att felet inte sitter där. Sen skulle jag arbeta honom vid handen, t.ex. stå bredvid honom och stillastående ta i tygeln och be honom böja sig i halsen så att han accepterar att man har en kontakt med hans mun.
Det finns många övningar man kan göra vid handen för att skapa en mjuk kontakt med hästens mun men det finns säkert andra på det här forumet som är bättre på att beskriva dem än jag.
 
Sv: Tömkörning

Rycker han tyglarna ur händerna på dig när du rider?
 
Sv: Tömkörning

Alltså, han jobbar super när jag rider, stadigt på tygeln i alla gångarter och övningar. Men, när vi skrittar fram el skrittar av, drar han tyglen ur handen, så jag ser inte det som något problem då det inte stör i arbetet. Det har blivit ett problem nu iom tömkörningen
 
Sv: Tömkörning

Din häst verkar inte acceptera bettet. Kolla tänderna först av allt så att felet inte sitter där. Sen skulle jag arbeta honom vid handen, t.ex. stå bredvid honom och stillastående ta i tygeln och be honom böja sig i halsen så att han accepterar att man har en kontakt med hans mun.
Det finns många övningar man kan göra vid handen för att skapa en mjuk kontakt med hästens mun men det finns säkert andra på det här forumet som är bättre på att beskriva dem än jag.

Hej!

Jag skulle väldigt gärna vilja veta lite om dessa övningar. Du kanske kan PMa mig privat om du inte vill svara här?

Tack!
 
Sv: Tömkörning

Ska försöka hålla mig kort.

Det är ett problem i ridningen. Han har lärt sig att rycka tygeln ur handen när det passar honom. Det är DU som ska bestämma när han ska få lång tygel inte han.

Nu i tömkörningen tar han till detta när det passar honom. Och här är det mycket svårare att komma åt honom:angel:

Gå tillbaka till ridningen, lär honom att vänta på eftergiften. Tänk på det ända in på stallplanen. Om han rycker efter du ställt upp honom, rid iväg igen och upprepa.

Små obetydliga ovanor kan bli jäkligt irriterande i andra sammanhang.
Lycka till!
 
Sv: Tömkörning

Alltså, han jobbar super när jag rider, stadigt på tygeln i alla gångarter och övningar. Men, när vi skrittar fram el skrittar av, drar han tyglen ur handen, så jag ser inte det som något problem då det inte stör i arbetet. Det har blivit ett problem nu iom tömkörningen

Okej, då förstår jag. Trodde att han inte accepterade att du red med kortare tyglar överhuvudtaget.
 
Sv: Tömkörning

Rycker han även i trav/galopp i tömkörningen eller är det som i ridningen, bara i skritten?
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp