Tömkörning

Jajamensan!!!
Det går alldeles utmärkt och är bra träning för hästen. (och ryttaren!!) ;)

Förutsättningen är givetvis att hästen är frisk och (tycker jag) inte yngre än ett år. Inte så mycket för tömkörningens skull, utan mer för att jag inte vill sätta bett i munnen på en så liten.

Se till att du har rätt utrustning:
Sele eller tömkörningsgjord som sitter bra. Dvs inte glider runt eller skaver. Man måste inte vara lika noga som vid körninge, eftersom hästen inte drar någon tyngd, men den måste sitta still.

Träns + bett som passar

Tömmar: se till att de inte är för korta!! Du ska kunna gå bakom hästen, utan att vara i "sparkzonen" Du bör oxå ha lite töm kvar i handen att spela på, håller man längst ut tappar man lätt tömmen om hästen hoppar till. För lång töm ät knöligt att hålla reda på.

Börja försiktigt och vänj hästen vid tömmen, en del tycker den är läskig.

Lycka till!! :bump: :bump:

Det här med tömköra tycker jag är skit svårt.Longera är o.k. men tömköra tycker jag är skit svårt.Har hjälp med det,har svårt att lära mig också.

hmm.. med alla SORTERS hästar ja... men så finns det säkert en och annan som man inte bör tömköra av rent personlighetsmässiga skäl.. iaf inte om man är ovan.. :crazy:

Håller med!!! ;)

Hade en shettis jag skulle köra in. Han var snäll och go, och gick rätt bra att tömköra, men så fort han belv lite rädd eller orolig för något, så tvärvände han för att kolla in detta lite extra..... :crazy:

Då vill det till att hålla ordning på tömmar och sig själv osv...
Kan tillägga att han aldrig blev inkörd, eftersom det inte gick att ha honom i skaklar... Han fick panik när han inte kunde vända och kolla läget... :cry:
Så alla hästar passar inte till körning.
Nu är han ridhäst åt en go lite tjej och har det jättebra! :)

Du kan ju tömköra en häst under 1 år i grimma för att vänja den!!

Självklart! Är ett jättebra sätt att få ridhästen att arbeta i bättre/rätt form och även till viss del när man lär den nya rörelser.

Jag tömkör hellre än longerar, tycker jag har bättre koll och kan korrigera snabbare, men det är nog en smaksak. :)

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
7
· Visningar
314
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
132
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama