Sv: tömkörning?
Tömkörde min egen häst under helgen. Har inte tömkört henne på flera månader, eftersom hon varit iväg på inridning och vi sen har koncentrerat oss på att befästa det. Nu är det dags att höja nivån lite och kombinera med tömkörning (m m).
Jag har, sen jag började arbeta henne som åring, jobbat i grimma eller annat bettlöst alternativ. I våras kände jag att hon bara smet från mig, så jag började jobba med bett. Det gick bra och jag kom åt henne fint. Så när jag nu skulle återuppta tömkörningen tränsade jag, dock med grimman under. Tur var det, för efter en bra början tappade hon framåtbjudning, så efter att ha försökt få henne att koncentrera sig på arbetet valde jag att sätta tömmarna i grimman istället - och heja vilken mjuk och medföljsam häst jag fick! Jag tyckte inte att jag var hård i handen eller liknande och i ridningen går hon jättebra med det bettet.
Min spontana tanke var att hon inte orkar helt enkelt, men så kanske jag ska prova ett annat bett till tömkörningen? Ett rakt kanske. Jag har inget emot att tömköra bettlöst, så länge jag kommer åt henne, vilket jag gjorde den här gången.
Summan av mitt babbel; det är kul att vara igång igen och med min egen häst i tömmarna!