Sv: tömkörning?
Skarpare är ett svårt ord.
Man skulle nog kunna säga att det blir skarpare i det att det blir en stramare ram, absolut ja.
Men som jag varit inne på tidigare så tömsättningen bör alltid anpassas efter typen av häst, dess utbildning och vad man vill åstadkomma med just den hästen, och för den dagen osv.
GENERELLT och mycket generellt, haha, skulle jag väl klassa tömsättningarna som föjande:
1. rak töm: milt, mkt liten inverkans effekt på hästen såvida den inte är mkt rutinerad eller väldigt väl rutinerad tömförare. (treåringen som visas tidigare i tråden, oavsett mattens blygsamhet, säger mig en mkt skicklig tömförare).
2. öppen töm: (gjord, bett - hand): också väldigt milt, har dock nackdelar i form av att kunna inverka och ställa hästen och få upp den för ytter töm. Blir mer likt longering än något annat.
3: ledande töm (mellantinget mellan det jag visar på bilderna och rak töm typ): gjord, bett , aachenrem med ring - hand: inramar mer än två ovanstående, men blir bättre i sin ledande funktion än de två ovan.
4: gramansättning på töm: (bilderna): en mycket tydlig inramning, som kan fungera väl på ganska rutinerade hästar om man vill rama in och inverka för vissa rörelser/arbete. I min erfarenhet krävs en häst som hellre går lite hög i formen av naturen, samt har en god framåtbjudning, samt en någorlunda rutinerad tömförare. Utan dessa tre komponenter, blir tömsättningen ofta för stram, hästen blir framtung och hamnar på bogarna och obalanserad och arbetar inte ergonomiskt utan drar sig undan bettet genom att krulla in sig.
summa summarum: man måste hela tiden komma ihåg att olika tömsättningar påverkar och har olika inverkan. att känna till lite hur de inverkar kan vara en hjälp på vägen. Ytterligare en bättre hjälp är att få hjälp av en tränare, som kan se och tipsa och visa vad som fungerar på hästen utifrån det man som sagt vill träna på, och vilken typ av häst (och förare) det är.
en annan sak om vi ska återvända till ordet "skarpt" just på töm, är också att förstå att effekten i tömen i och med ett tömtag, är mycket stark - oavsett tömsättning, just pga de fysiska lagarna. all inverkan via tömen, dvs hjälper via tömen, blir fördröjda och förlängda. så en oaktsam hand i tömen, kan göra vilken av tömsättningarna det än är, mycket skarp. En flaxande eller ojämn töm om än med den enklaste av tömsättningar, kan därmed vara mycket mer skarp än en stadigare, med en något striktare tömsättning. Med andra ord är en lätt, stadig och mjuk hand en förutsättning för att lyckas, oavsett vilken tömsättning man väljer.