A
anni0001
Sv: tömkörning?
he he. får be sambon filma nån dag
he he. får be sambon filma nån dag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
alltså det är just det där jag menar!
JAG FATTAR INTE HUR NI GÖR!
Nog för att du har inspänningar, men du står där med tömmarna i ena handen och pisken i andra handen och allt går bara tjipp tjipp o tömmarna hänger o slänger lite (i mina mått mätta, ingen kritik) och så bara går det.
Jag har så sjukligt svårt att se att det där skulle funka på mitt monster, han skulle bara lägga gasen i botten, tuta och köra i 190!
OCH om jag nu skulle få till det att han inte gick i 190, så skulle jag aldrig få till något som helst arbete!!
Jag förstår iiiinteeeee hur ni gööör!
o alltså hehe... jag hörde inget spec ljudspår förutom era röster? ^^
är inte det där mer longering än tömkörning? man kan väl inte påverka båda sidorna samtidigt om tömmarna går till samma hand eller?
kort analys -hoppas du inte misstycker!
när du håller tömmarna i samma hand (dessutom innerhanden), får du inte upp hästen på ytter töm, och du får heller inget tryck i den. Det blir vingligt, och undertempot som hästen går i, kommer sig mycket pga detta som jag ser det, dvs den försöker samarbeta och förstå den vingliga signalen via tömen.
du behöver också ändra din position så att du inte har hästen bakom dig, du skall vara i läge snett bakom sadelgjords läget på hästen hela tiden när du tömkör. detta återigen för att få upp den på ytter töm och ha lite tryck och bjudning i hästen.
när du håller tömmarna i bägge händer, ska din ytterarmbåge vara positioneradi 90 graders vinkel intill din kropp, precis som när du rider, och handen är rörlig. Om du sträcker armen eller rätar ut den, tappar du stödet på ytter tygel och signalen blir återigen, otydlig för hästen, eller för stum.
Tömmarna hänger något alldeles förfärligt, hästen går och sover i undertempo, jag har ingen kontroll alls då jag har tömmarna i en hand - arbete?
Vore nästan bättre om det gick i 190 knyck, då skulle jag tvingas åtminstone hålla i tömmarna.
Helt sant. Numera håller jag en töm i varje hand men där i början så klarade jag inte av konststycket att använda pisk och hålla i yttertömmen samtidigt
Om man ska lära sig tömköra på en rutinerad häst (som jag beskrev innan, han gör rätt fast jag gör helt fel) - hur skulle ni då sätta tömmen? Dvs för att underlätta för mig som är grön.
När man då sen ska introducera tömkörning för sin unghäst - hur skulle ni sätta tömmarna då? (ska hårdträna på den rutinerade hästen först o få riktig kläm på det hela innan jag tar tag i unghästen + att jag då kommer ta god hjälp, men alltid bra med tips!)
Vad roligt att du kommit in i det hela, ang. tömkörningen och hur man manövrerar
Tömkörning är ju så otroligt givande ur arbetsaspekt för häst och ryttare, om man kan lära sig och nyttja teknik och känsla. Öppnar otroligt många dörrar både i vidareutbildning samt utveckling av hästen!
nog för att arbetet kanske inte är optimalt, men det är iaf hundra gånger mer än jag skulle kunna prestera med tömmen i en hand så där.
Tack! Men det är dessvärre inte min förtjänst öht - älskade häst
Pisk önskar jag att jag klarade mig utan men jag är fortfarande ganska så beroende av den för drivningens skull. Önskar jag var så pass tydlig i mitt kroppsspråk att det gick utan. Var stolt över att du fixar det utan!
Föresten; hur fattar du galopp? Några tips? Det är min största svaghet och har varit ända sedan jag började, jag får inte ihop kordinationen och tajmingen.