tömkörning

vinkelina

Trådstartare
har en liten fundering angående tömkörning och hur man fäster tygeln

har fått lära mig att yttertygel skall gå genom ringen på gjorden och fästas i yttre bettring

medans inre tygeln skall gå genom bettringen och fästas i gjorden. detta vid arbete på ridplan

men hur spänner/ fäster man tyglarna om man tömkör i terräng?

Sv: tömkörning

Det finns inget "ska", utan det är många varianter som funkar och har olika effekt :)

Ska du ut i terrängen är det förstås smartast att sätta tömmen som när man kör, dvs fästa i bettet och sedan genom ringarna på däckeln.

Detta funkar även bra när man kör på ridbanan, på mina ponnyer (som jag även tränar/tävlar i körning) använder jag nästan alltid den tömsättningen även när vi tömkör på banan.

Mitt halvblod går bäst om man sätter yttertömmen på detta vis och innertömmen direkt från bett till hand. Ytterligare andra hästar funkar bäst enligt den tömsättning du beskrev. Man får helt enkelt prova sig fram!

Och även på samma häst så kan olika varianter funka olika bra beroende på vad man vill öva!

när jag tömkör, oavsett om det är i paddock eller inte så en töm i resp ring på bettet sedan genom ögglorna på selen.. har jag häst på folt ligger yttertömmen över ryggen på hästen...

har du något annat för dig betyder det att du måste fästa om tömmarna och det är inte särskillt praktiskt när man byter varv/står på andra sidan hästen... eller om man står bakom... du vill ju ha kontakt med båda ändar på bettet för att jobba hästen.

När jag tömkör på volt spänner jag alltid så som du beskrev.

Ute i terrängen brukar jag ha båda tömmarna i de övre ringarna och gå bakom min häst.

Men som Anna_ sa; det finns inget "ska". Se vad som passar dig och hästen bäst :)

Lycka till!

M-oaa

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 717
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 248
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar