Tömkörning - vad tänker ni på?

danilo

Trådstartare
Ni som aktivt tömkör era westerntränade hästar, är det något speciellt som man bör tänka på till skillnad från att tömköra engelskt tränade hästar? Det är ju förstås andra kommandon, men jag tänker mer på om ni jobbar annorlunda med tömmarna?

Jag tycker själv att det är roligt att tömköra, men har alltid haft en ganska tät kontakt med bettet under tömkörningen eftersom det ju blir en större fördröjning från handen till bettet ju längre tömmen är. Har man då slack på tömmen så blir det lättare ryck, upplever jag.

Hur tänker ni?

Jag vet att longering och tömkörning är vanligare inom den engelska ridningen, men eftersom tömkörning är ett fantastiskt verktyg så bör väl folk anamma det arbetssättet även inom vår sport? :)

Sv: Tömkörning - vad tänker ni på?

Tömkörning är lika vanligt inom western som inom andra grenar.
Jag kan väl bara tala för mig själv men jag vill inte ha stadig kontakt med bettet hela tiden, om jag nu skulle ha bett. Har hellre sidepull, repgrimma eller vanlig grimma. Det har nog mer med syftet med tömkörningen att göra, vill man bara vänja hästen vid kommandon, svänga, stanna, backa osv behöver man inte ha stöd i bettet hela tiden. Jag tar i bettet när jag behöver, men det är inte så värst ofta. "Neckreining" funkar rätt bra i tömkörning också för övrigt.

De flesta, iaf alla jag har bevittnat inkl mig själv, jobbar med rätt mycket slack i tömmen och ofta utan bett överhuvudtaget. Naturligtvis också med bett. Men det är en konst att tömköra på rätt sätt, oavsett diciplin.

Jag kör en hel del med long reining, mest för att få bort att fd hopponnyn hänger på bettet. Hon är inte helt omskolad än.
Min andra ponny är en körhäst, så där är det inga problem alls med någonting. Han är dessutom mycket enklare överlag, blir inte förvirrad eller upprörd över olika kommandon. Vi känner visserligen varandra väldigt väl, har levt ihop i över tio år.

Jag är ju en sån som tycker att alla hästar borde köras in innan de blir ridhästar (nåja, självklart finns undantag, men man kan i varje fall försöka!), så jag tycker ju att tömkörningen är en självklar del i hästens utbildning. Oavsett tömföring.

..............................

Senast ändrad:

Menar du?! Jag har ridit western i fem år, vilket ju inte är världens längsta tid, men under de åren har jag frågat många tränare och ryttare om de tömkör sina westernhästar och jag har bara träffat på en som gör det. Menar du att du har stött på det ofta inom western??

Mitt syfte är inte att träna in eller förfina kommandon främst, utan i första hand att jobba min häst i rätt form utan belastning. Det skulle vara intressant att se hur du gör då? Om du t.ex. galopperar din häst på en volt (det är ju iof dubbellongering med rätta termen, men en del av tömkörningen), då kommer ju yttertömmen att hamna antingen bakom rumpan och under svansen, eller över ryggen. Om man då tar i tömmen och hästen är van vid att reagera på neckreining i töm, så blir ju signalen felaktig. Jag förstår principen i skritt och där jag har hästen framför mig, men inte på volt eller i de snabbare gångarterna.

Menar du? Jag har ridit western i fem år nu och har aldrig under dessa år träffat på en enda tränare eller ryttare som tömkör sin westernhäst, och jag har ändå frågat många. Hmm, intressant!

Jag vågar nog påstå att det ingår i unghästens utbildning ja. Sen är det kanske inte så många som håller på och tömkör äldre hästar kanske, men unghästar -det gör nog i princip alla.

Jag kanske uttryckte mig otydligt i första inlägget, jag menar alltså inte tömkörning under inridningen utan under utbildningen av den vuxna hästen, med syfte att få en bärande häst och stärka ryggmusklerna. Tömkörning där man tränar skolor och rörelser på samma sätt som inom den engelska ridningen. DEN tömkörningen har jag inte sett röken av sen jag började med western, vilket jag tycker är hur märkligt som helst eftersom det är en bevisat mycket bra träningsform för hästar.

Och det är den tömkörningen jag då funderar över om någon gör, och i sådana fall hur med en westernhäst.

Amerikanerna är nog för lata för att gå på backen när hästen väl är inriden. ;) Så det är nog inte så vanligt inom westerträningen.
Själv är jag urkass på att tömköra, annars hade jag nog gjort det.
Men hade jag vart du hade jag fortsatt träna tömkörning. Att när du rider kanske hen går i en lägre form och när du sen tömkör och har mer kontakt kanske hen får gå i en högre form, med mer kontakt i munnen. Vilket blir en mer varierad träning, vilket är bra. Hästen lär ju sig oxå att den utrustningen - då ska jag gå på det sättet och med en annan utrustning så ska det göras på nått annat sätt. Bara man är konsekvent i den träningen man gör för tillfället. Och då den inte verkar finnas nån mer avancerad träning med tömkörning inom western, än just den för unghästar, får du nog hålla till godo med den engelska.
Eller utforma din egen, mer avancerade westerntömkörning :idea:

Men nu kanske jag är lite korkad, men jag ser inte problemet?
Vad skulle man göra för speciellt i "engelsk" tömkörning som är så oförenligt med westernridning?

Jag tömkör som sagt båda mina ponnysar, den ena 18 år och den andra 11. Inga unghästar alltså. Det går alldeles utmärkt att kombinera med både det ena och det andra. För att krångla till det ännu mer använder jag klicker.

För mig kommer tömkörning från körning, alltså använder jag samma hjälper som vid körning. Dvs ljudkommandon, tömförhållningar och styr med körpisken. En förhållning i innertöm och pisk på ytter bak betyder öppna. Båda mina hästar fattar snabbt. Givetvis har placering av tömförare väldigt stor betydelse! Står man fel gör hästen fel, eller ingenting alls.

Med min yngre förmåga kan jag göra galoppombyten i töm. Min äldre kuse kan utan problem gå i en samlad jog och göra diverse krumelurer i alla gångarter.
Man får springa en del, men träning är ju bra har jag hört.

Min äldre herre har provat på en hel del:
Westernridning (ffa trail, horsemanship, pleasure med placeringar)
Bruksridning
Brukskörning
Skogskörning
Dressyr och lite hoppning (men han var helt värdelös på båda delarna, det erkänner jag)
Distansritt
Akademisk dressyr
Tömkörning inkl long reining
Trickträning
"Vanlig" körning
Paradhäst

Och det har aldrig någonsin varit några bekymmer att kombinera allt detta. Hoppningen la vi ner för flera år sen, han var totalt ointresserad och det slutade med att han helt enkelt tvärnitade och knuffade ner bommarna. Annars är vi aktiva med det mesta i omgångar. Eller ja, just nu står han på box med en stor hovböld som inte slutar blöda...

Målet är att den yngre ponnyn ska bli nästan lika mångsidig. Hon är dock inget ämne för körning, lite för hysterisk och opålitlig för det är jag rädd. Men hon är gammal fälttävlanshäst som nu ska bli westernskolad.

Det låter som att du tränar dina hästar på ett toppenbra sätt! Jag tänker inte att det är oförenligt, tvärtom (eftersom jag ju gör båda :p). Men inom olika discipliner finns det ju olika hjälper, och då är jag intresserad av att veta om någon tömkör sina hästar på ett mer westerninspirerat sätt. Du tömkör ju enligt körmodellen, det jag kallar det engelska och som jag också gör. Och det är andra hjälper än vad vi använder i western, och en annan högre form med mer undertramp. Vilket ju är kanon, tycker jag. Men min reflektion är alltså; gör någon annan på något annat sätt?

Och min andra reflektion är väl egentligen varför så få tömkör inom western.

Haha, true! :rofl:

Javisst, det är så sant som det är sagt. Bra träning är varierad träning.

håller med danilo här om att jag faktiskt ytterst sällan stöter på någon westernryttare som brukar tömköra

Hög form? Nää, det kan man ju variera! Precis som tempo, steglängd och undertramp. Det kan man göra även i westernridningen vettu ;)
Hjälpgivningen är ju busenkel och ungefär lika som vid ridning (åtminstone för mig, jag vet inte hur andra gör), fast med en pisk istället för skänkel. Jag gör verkligen inte som när jag red engelskt!

Ja förstås så varierar man formen, det gör man ju under hela passet oavsett ridning eller tömkörning ;). Men när jag tömkör så har jag en tätare kontakt med munnen än när jag rider, helt enkelt för att om jag är 8 meter ifrån med två tömmar så kommer det bli ett ryck om jag plötsligt tar tag i tömmen i en galopp. Nu är det förstås olika hur mycket slack man både rider med och tömkör med, men jag har i vilket fall mer slack när jag rider än när jag tömkör. Men du tömkör med samma slack som när du rider? Använder du neckreining när du tömkör? Det verkar helt krångligt, men jag är redo att bli omvänd ;).

Formen är ju förstås olika också beroende på vilken träning man är mest intriktad på, men då jag i tömkörningen oftare vill att min häst ska öka energin och bygga muskler, med t.ex. cavaletti eller galopparbete, så blir formen oftast högre och energin också. Med det sagt menar jag alltså inte att man i ALL tömkörning söker en högre form än t.ex. i pleasure, men i min tömkörning gör jag oftast det.

Jag vågar nog påstå att det ingår i unghästens utbildning ja. Sen är det kanske inte så många som håller på och tömkör äldre hästar kanske, men unghästar -det gör nog i princip alla.

Och...jag är av den bestämda åsikten att hästen inte är dum i huvudet på nåt sätt utan klarar flera typer av arbete och signaler. Rida med neckreining utesluter ju inte att hästen skulle fatta vad tömmen betyder...

Och...jag är av den bestämda åsikten att hästen inte är dum i huvudet på nåt sätt utan klarar flera typer av arbete och signaler. Rida med neckreining utesluter ju inte att hästen skulle fatta vad tömmen betyder...

På vilket sätt kopplar du ditt svar med det du har kopierat i mitt inlägg????

Har jag någonsin påstått något annat????

På vilket sätt kopplar du ditt svar med det du har kopierat i mitt inlägg????

Har jag någonsin påstått något annat????

Nope...fortsatte bara på ditt inlägg istället för att upprepa mig... ;) ...ska vara tydligare nästa gång, lovar!

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·
Träning Hur sätter ni fast tömmarna i bett/gjord när ni tömkör? I vilket syfte sätter ni tömmarna på just det viset? Vilka tömsättningar anser...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 855
Senast: Fredag
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 456
Senast: Rina
·
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama