Tömkörning - vad tänker ni på?

Sv: Tömkörning - vad tänker ni på?

kl

jag ser ingen vits med att tömköra en inriden häst.

Möjligt då vid muskeluppbyggande efter konvalescent.

Perfekt för ryttare med rygg- och höftproblem :p

Ts
8 meter bakom? Hur fasen kör du? Jag brukar gå så nära att pisken r nästan manken.
Kanske är dubbellongering du tänker på?

Och jag är av den uppfattningen att hästen är dum i huvudet? Märkligt formulerat.

Ja, jag skrev lite om det i ett tidigare inlägg. Jag varierar mellan tömkörning och dubbellongering, och då är det ju väldigt stor skillnad mellan hur långa tömmarna blir. Annars blir det ett jäkla spring efter hästen om man ska träna galopp och ha näsan i svansen :angel:.

Ja det är ju det här som är så intressant tycker jag. Det måste ju vara fler än du inom vår gren som tycker så. Och det är märkligt tycker jag, eftersom så många andra ryttare i framför allt Europa är rörande överens om tömkörningens (eller arbetet vid töm) fördelar. Googla, läs om det eller fråga vilken veterinär som helst så får man samma svar. Varför är det så få inom western som ser fördelarna med det? Är det p.g.a. traditionen från USA bara, eller är det något annat som lurar där bakom?

Jag tränar galopp i kort töm, nemas problemas. Ja, man får springa men hästen får galoppera i kort tempo.

Jag tror inte "syftet" med tömkörning gynnar sättet att rida western.
Tömkörning påminner ju om engelskridning fast från marken.

Haha, då tycker jag man ska använda "hönset" istället för "hen". Det måste ju kunna betyda både och!

Jag tror att vissa av ett visst kön kan ta illa upp om man kallar dem hönset... Jag säger inte vilka.. Men vi kan kalla dem hen... ;)
Jag gillar hen. Att skriva den ett flertal gånger känns som jag snackar om en maskin elle nått.. :crazy:

På vilket sätt tänker du då? Hur skulle det inte gynna ett westernekipage?

Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram hur jag menar....

Men när jag jobbar mina hästar vid töm så blir dte lägre form och annat "sätt" än det klassiska.
Jobbar jag med en häst som skall utbildas inom engelsk ridning så blir det mer hög samling och det jag gör med den hästen har jag mer "nytta" av vid inskolning engelsk ridning.
Rider jag in w-häst så känns tömkörning inte lika nödvändig.
Då brukar jag jobba mer i round pen

Har svårt att förklara mig i skrift:p

Jag tror att vissa av ett visst kön kan ta illa upp om man kallar dem hönset... Jag säger inte vilka.. Men vi kan kalla dem hen... ;)
Jag gillar hen. Att skriva den ett flertal gånger känns som jag snackar om en maskin elle nått.. :crazy:

Hörru hönset, kom hit och kackla lite! :love: :angel:

:rofl:

Hen och hum. Henskligheten. Henskligt. Humskligt. *spånar (tänker, inte spånar inne hos hästen)* fan förlåt! :rofl: jag gillar den. Du är den. Den som.. du vet... den där... den.

KL!

Jag tömkör vid igångsättning efter hälta. Lättare att se om hästen är rak och rör sig jämnt. Fast just nu har jag ingen tömkörd häst alls... Måste sluta sälja mina duktiga hästar... *måste sluta sitta här och skriva knäppa saker*

*knapplån*

Jag tömkör väldigt ofta. I dagsläget mer än vad jag rider. Men så rider jag ju inte western heller, även om jag har en paint.

För mig är tömkörning ett utmärkt sätt att stärka hästen, både muskulärt, i balansen och mentalt. Hästen får jobba utan en ryttare på ryggen, vilket underlättare för hästens balans och rakriktning - hur välbalanserad som ryttare man än är, så är man en störning i hästens rörelser.
I tömkörningen får jag även chans att se hästen röra sig samtidigt som jag kan inverka i rörelserna.

Korrekt utrustning och korrekt kontakt är A och O. Vid tömkörning tar signalerna liiite längre tid att komma fram och det är viktigt att kunna vara tydlig och stabil, så tömkörning gynnar även ryttaren. En korrekt utrustning, som inte stör hästen, förbättrar kommunikationen.

Alla kan tömköra och bra tömkörning gynnar alla hästar. Så det finns ingen anledning att inte tömköra en westerhäst. Även westernhästar måste jobba i balans, i en bra form och med styrka i kroppen för att hålla, orka och vilja arbeta korrekt.

*knapp*
Har börjat lite smått med western och mitt "offer" för tillfället är min 21 åriga travartant.
Henne tömmkör jag med träns och sadel. Knyter fast stigbyglarna i sadelgjorden och drar tömmarna från bettet genom stigbyglarna. Har för mig att Tommy Arvidsson visar detta på sin inridningsfilm...
Syftet för mig är att få min tant att sänka sig och höja ryggen men fortfarande skritta eller trava avslappnat. Detta har gjort undervärk på tanten som tidigare alltid gick med huvudet högt i ridningen.
Tycker om det sättet att jobba och det gör tanten med.
bild_zpsf8c8a731.jpg

Senast ändrad:

Vad roligt! Ja det brukar fungera fint att använda sadel tycker jag med, lite mindre variationsmöjligheter bara än med en gjord med fler ringar. Vad kul att det har blivit så bra för din häst :)

Jag tömkör mkt framförallt då unghästar men även äldre ibland som igångsättning efter vila t.ex. Jag vill INTE ha mkt stöd i tömmen, jag tycker snarare att kraften verkar bli större pga lång töm, därför får man vara rapp i benen och allert att springa med om det behövs för att inte dra dem i munnen.. dvs samma tänk som i den andra westernridningen- att tygeln tar jag i om jag behöver ge en signal annars låter jag hästen vara ifred. (underlättar ju med en inte allt för stor yta =P sen kan det ju i början innan hästen förstått arbetet behöva ges signaler med tätt mellanrum för att hålla hästen på volten t.ex
Sen tömkör jag alltid med sadel och 2 longeringslinor och har tömmarna ner genom stigbyglarna och den yttre runt rumpan. jag älskar tömkörning, det är ju som att rida från marken, man kan göra så mkt mer än vid longering!

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·
Träning Hur sätter ni fast tömmarna i bett/gjord när ni tömkör? I vilket syfte sätter ni tömmarna på just det viset? Vilka tömsättningar anser...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 855
Senast: Fredag
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 456
Senast: Rina
·
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama