Sv: Tömkörning - vad tänker ni på?
*knapplån*
Jag tömkör väldigt ofta. I dagsläget mer än vad jag rider. Men så rider jag ju inte western heller, även om jag har en paint.
För mig är tömkörning ett utmärkt sätt att stärka hästen, både muskulärt, i balansen och mentalt. Hästen får jobba utan en ryttare på ryggen, vilket underlättare för hästens balans och rakriktning - hur välbalanserad som ryttare man än är, så är man en störning i hästens rörelser.
I tömkörningen får jag även chans att se hästen röra sig samtidigt som jag kan inverka i rörelserna.
Korrekt utrustning och korrekt kontakt är A och O. Vid tömkörning tar signalerna liiite längre tid att komma fram och det är viktigt att kunna vara tydlig och stabil, så tömkörning gynnar även ryttaren. En korrekt utrustning, som inte stör hästen, förbättrar kommunikationen.
Alla kan tömköra och bra tömkörning gynnar alla hästar. Så det finns ingen anledning att inte tömköra en westerhäst. Även westernhästar måste jobba i balans, i en bra form och med styrka i kroppen för att hålla, orka och vilja arbeta korrekt.