Tömkörning - tips och råd

Huntress

Trådstartare
Har precis blivit lite nyfiken på det här med att tömköra hästar och har lagt beslag på en gammal tömkörningsgjord. Har precis exakt noll erfarenhet av tömkörning och dyl, har sett en "tömkörningsfilm" men det är allt. :o :)

Vet sedan länge att min häst är tömkörd och att inkörningen påbörjad, men det var för evigheters evigheters sedan, så jag var osäker på huruvida han kom ihåg något eller ej.
Diskuterade tömkörning i stallet och det var inte många som hade några tips eller råd att komma med (eller erfarenhet övht), så jag knåpade ihop lite som jag trodde att det skulle vara.

Hästen är helt underbar :love:, har uppenbarligen blivit tömkörd förr då han är helt kolugn - blinkar inte för tömmar eller dylikt! Kan gå slalom mellan koner, volter, stanna, rygga och trava etc.
Skulle vilja ha lite mer tips och råd på hur man går vidare, eller kanske basic förresten? Hur gör ni när ni tömkör? Bra hemsidor?

Tusen frågor så berätta gärna allt ni orkar! :o :D :)

Mvh Huntress

jag vill oxå gärna veta.. :p

Hur sjutton gör de som galopperar med pållen när de tömkör? jag hinner knappt med i trav!! :cool:

om du vill galoppera me hästen får du ju ta in den på en volt om det inte är en väldigt liten häst för då kan man orka springa bakom.
Jag tömkör mycket ute iskogen för tillfället eftersom jag har en ny häst(åring) man kan ta små turer ute i skogen å klättra lite backar & köra lite slalom mellan träden m.m.
Ja vet inte om du är intresserad av att köra in din häst men isåfall kan du ta 2 kompisar till hjälp & fästa en lina i varje sida som ni går och ´´slår´´ mot benen på hästen & så kan du hänga saker i bröstan (som nästan släpar i marken) som gör att hästen måste titta vart den sätter benen.
Ni får fråga om det är något mer spec. ni vill veta.

Jag tömkör nästan enbart på volt, av varierande storlek. Brukar lägga in ökningar på rakt spår emellanåt, med mig själv gåendes vid sidan av hästen några meter ifrån. Då ser jag hästen i rörelse och kan korrigera lättare, tycker jag själv. Och så behöver jag inte springa som en tok...

Jag tömkör antingen med tömmarna fästade enkelt, från gjorden till bettet, eller med en "inspänningsvariant" där tömmen går från gjorden, genom bettringarna och tillbaka till gjorden. Man kan variera höjden på tömkopplingen efter det resultat man eftersträvar. Man vill väl att hästen ska kunna gå i form även utan att vara inspänd, så bäst är i så fall att fästa tömmen så högt upp som möjligt, så tömtagen kommer från samma höjd som när du sedan sitter bakom i en vagn.

Jag har sett att många tömkör med körpisk, men jag föredrar longerpisk, eftersom den har längre svans och med den kan man både få det att låta mer (jag manar på genom klatschljud istället för att snärta till hästen) och om det verkligen behövs så kan man nå hästen även på flera meters avstånd.

Det första jag lärt mina hästar vid tömkörning, näst efter att gå runt mig på en volt, är kommandot "byt". Bara genom att högt och tydligt ropa "Byt!" så får jag dem att vända utåt och byta varv, utan att behöva sakta av och strula med tömtag. Väldigt smidigt, rekommenderas! :idea:

Liknande trådar

Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·
Körning Jag ska vara med i klassen tömkörning precision med min saddlebred, på morganrixet om ett par veckor. Har tömkört min häst MYCKET, inte...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Nussikan
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 404
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve