tömkörning- "skänkelvikning"

Messy

Trådstartare
Behöver lite hjälp.

Är amatör-tömkörare :p så kom pålle lite innanför spåret, jag tog i yttertygeln och la innertömmen på sidan på henne, och genast tvärade hon ut på spåret igen. Så jag tog till vara på det där, hon flyttade ju och så började vi öva det lite mer "seriöst", utan att egentligen veta hur man SKA göra...
Hon flyttar jättesnällt åt vänster (går i höger varv, vänder upp vid c eller a, sen flyttar halvt igenom typ).
Men hennes jobbiga varv (även i ridning) är att flytta till höger, så när jag vill göra det för tömmen så går det inte alls,...

så hur SKA man göra? tips? pisk?

Sv: tömkörning- "skänkelvikning"

Det handlar om att ha tillräckligt bra stöd på yttertömmen så att hästen följer den när du ska flytta. För att träna på det kan du köra på ett litet fyrkantsspår eller en kantig volt och se till att hästen verkligen går ut på yttertömmen. När du sedan har stödet kan du börja med att bara styra ut hästen mot spåret tex som om du skulle göra skänkelvikning och ta lite tvärning åt gången. Det är svårt att förklara såhär, du får känna dig för lite ;)

tack för svaret!

man ska alltså inte jobba på insidan? Typ tömmen eller pisken?

Nja, du kan ju använda det för att "visa vägen" och i mer finlir sen men för att få en riktig och ärlig flyttning behöver du känna att du har ytterstödet först och att det är där du får tvärningen. Men det är bara att köra på så märker du säkert de små knepen själv!

då ska jag testa det!!!!

hon är svår att få ut på högertygel i ridning, å samma i tömkörning, och jag är megaamatör :crazy:

Men på onsdag ska vi på tömkörningslektion :D
då ska jag fråga MASSOR!

Du råkar inte vara från Skåne och ha bra tips på tömkörningskurser här nere? Eller nått tips på hur man hittar en sådan. Vill jättegärna träna tömkörning för någon med min treåring men det ekar tomt i tränartillgången :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 023
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 925
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30