Tömkörning med kapson

SaraD

Trådstartare
En (kanske korkad) fråga (har inte fått något svar alls på Hästhanteringsforumet :crazy:) när det gäller tömkörning med kapson:
Jag har börjat tömköra sonens ponny lite grann, för att hjälpa henne hitta formen utan att bli störd av ryttaren. Jag använder nu hennes vanliga träns, men skulle vilja använda kapsonen istället. Men jag måste vara skitkorkad för jag fattar inte hur jag ska fästa tömmarna

Jag har en kapson liknande denna
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/420166.jpg

och undrar VAR ska jag fästa tömmarna? I de yttre ringarna antar jag, men det känns som om de sitter så högt upp på nosryggen :confused: Det känns som om alla tömtag vare sig de kommer från inner eller ytter känns likadant för lilla damen... Men det gör det kanske inte?

hjälp....

Sv: Tömkörning med kapson

Hmm, det är inte den typen av kapson du ska använda. Den är för longering. Finns olika typer av kapsoner. Är inte så insatt i detta men har för mig att det är så.

finns det inte tre infästningar? tre ringar?

Då har du tyvärr köpt fel...

ett sånt här ska det va:
Kapson-1.jpg

Nu läste jag lite noggrannare...du har tre ringar? eller fler..
Då gör du rätt, och du ska Inte tömköra med tömmarna i de översta tömringarna på din tömkörningsgjord
KG-2280.jpg
, utan i några av de andra oftast, men inte alltid..klurigt.

Kan du tömköra? annars ska du nog kontakta någon som kan så du får det rätt nu i början.

Senast ändrad:

Jag har gått några kurser i tömkörning, men använt träns och inte kapson:) Så därför fattade jag inte hur de som använde den fäste tömmarna.

Jag tror jag fortsätter som jag alltid gjort, och använder tränset. Tack för hjälpen)

hu kan visst använda den kapsonen till o tömköra=)
sätt fast tömmarna i ringarna som sitter på sidan öven näsborrarna=) sen är det bara o testa.

OK, men då testar jag att sätta i de ringarna. Det enda som kan hända är ju att hon inte fattar ett dugg, och det märker jag ju väldigt snart ;)

Funkar det inte så är det inte hela världen, då återgår jag till tränset. Jag har inte köpt kapsonen till detta, så det blir inte ens ett felköp:)

Jag har läst på så många ställen att det är flera som rekommenderar kapson vid tömkörning, och då blir man ju nyfiken på hur det funkar. Och funkar den utrustning man har hemma - desto bättre!

Tack för svar!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har en enorm sadeltvång. Han har jättesvårt att acceptera en tömkörningsgjord,sadel går i dag bra,men antar att det är den...
2
Svar
20
· Visningar
6 015
Senast: Targa
·
Hästhantering Hejsan! Hur börjar man tömköra en häst som aldrig blivit tömkörd förut? Vad ska man använda för kommandon för gas och broms? Känner en...
Svar
10
· Visningar
2 182
Senast: Sar24BB66
·
Hästhantering Jag har en konvalescent som jag börjar sätta igång nu efter ett par månader vilotid m skada. Vi har tömkört mycket före skadan så jag...
Svar
7
· Visningar
2 410
Senast: Ottilia
·
Utrustning Jag har en häst som inte kan ha bett och rids därmed på hackamore och tömkörs på sidepull. De gånger jag longerat så har det varit med...
Svar
9
· Visningar
2 308
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv