Tömkörning - gymnastikövningar för den unga hästen

E

Elviramax

Har ett 3,5 årigt sto som jag f.n håller på att sitta/rida in. Hon är tömkörd sen ca 6 månader tillbaka.

Nu efterlyser jag förslag på tömkörningsövningar för att börja bygga upp styrkan hos henne, dvs gå mot samling.

Hon kan idag köras rakt fram på väg/i skog och hon är också tömkörd på volt i skritt och trav. Tempoväxlingar i samma gångart har vi inte börjat med ännu (ett tips till mig själv kanske...). Jag har varit nöjd med att hon gått i skapligt taktmässigt tempo och lyder övergångar och givetvis halt. Början av passen brukar hon vara riktigt piggelin och ha svårt att skritta och det kommer ett och annat glädjeskutt.

Vet att många av er tömkör i slutor och öppnor och skulle vilja testa detta. Att rida sluta/öppna vet jag mycket väl hur man gör, men hur ger man hjälperna för dessa skolor till hästen när man tömkör? Och hur mycket vågar man egentligen samla den unga hästen? Det ringer i örat att en unghäst ska tänka framåt och därför inte samlas, men nån gång måste man ju börja?

Sv: Tömkörning - gymnastikövningar för den unga hästen

Hoppa är alltid en bra gymnastik övning :D Sedan får tömföraren motion och alltid tänka till lite :rofl:! Cavaleti, hinder och natur hinder,men inte för höga hinder eftersom du har ändå runt 15 meters tömmar.. + Inga grejer som kan fastna i tömmarna.

Sedan kan man göra cerpentiner och använda konor på ett raktsträck så skall man lyckas sicksacka igenom, långsamt i början och sedan snabbare :) Jag kan göra det nästa i samlad galopp :idea:, så tränning ger färdighet :)!

Jag håller på att lära ponnyn piaff, Det är svårt med det går framåt ^^ ... Det gäller att samla hästen samtidigt som man skall driva ! Jag lägger pisket på baken och väldigt lätt "slår" itakten så börjar hon trampa ... Men det lyckas inte alltid :rolf:, sedan får man inte stressa hästen när man gör det för då blir det bara svårare... :angel:

Lycka till :D

Mvh
Emma

Senast ändrad:

OK, hoppning är inget för mig för jag piper så fruktansvärt. Så det är nog inte så dumt om jag tömkör på hinder... annars lär väl pållan aldrig få hoppa. Får väl börja med bommar och köpa längre tömmar, mina är för korta har jag kommit fram till.

Piaff... vägen dit är lång men säkert värd att vandra. Tack för tipsen!

Jasså, här hittade man dig hehe. Såg det du skrivit om att försöka lära henne piaff, Men jag anser inte att hon e riktigt redo för det där! Piaff kräver en hög samling, något som candy inte kan uppnå just nu! Hon måste stärka sig väldigt mkt mer innan det e dax för piaff. Risken e bara att hon blir stressad o kan göra sig illa! Eftersom jag e candys fodervärd o har ansvaret för henne så vill jag gärna att du frågar mig om sånt först :)
Hoppas allting går bra me henne annars :bump: o skönt att vagnen e på lagning nu!

Mvh
Emelie :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 946
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 436
Senast: Pallen
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv