Tömkörning: Galoppfattning

Sv: Tömkörning: Galoppfattning

du ger den hjälp du bestämt dig för ska betyda galopp för all framtid fortsättningsvis i samband med din tömkörning.

dvs det kan vara en klatch med pisken mot marken samtidigt som du säger GALOPP. eller vad du nu väljer. du kan säga Ostfralla om du vill, men då får du leva med det sen och kan inte ändra dig.

I början får du låta hästen gå på mestadels drivning - den kommer kanske springa in i galoppen. viktigt då att du ger eftergift direkt och berömmer så den förstår vad det var som var bra och kopplar ihop rörelsen med kommandot.
de lär sig väldigt snabbt. Noga med att inte galoppera varv på varv på varv utan hellre sakta av ganska snart och upprepa.
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Man kan även själv ta ett par "galoppsteg" när man ger komandot i början, så förstår hästen lättare vad du menar.
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Tack för svaren! Vilka hjälper kan man ge med tömmarna utöver rösthjälpen?
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Kan du rida hästen? Isåfall så kan du ge röstkommando samtidigt som du gör galoppfattningen, så har du ett dubbelkommando då och när det hör röstkommandot vid longering/tömkörning så vet den vad den ska göra.
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

*lånar*

Det beror lite på vad du har för tömfattning. Det är inte bara att välja ett kommando. Det skall även fungera sen när man gör byten och liknade.

Om du har innertömmen från gjorden genom bettringen och sedan till handen så brukar det bästa vara att höja din innerhand samtidigt som du säger galopp. Ibland brukar det behövas en klatch med yttertömmen också i början. Om man är tydlig så tar det bara 5-6 fattningar efter varandra innan de fattar galopp bara du höjer innerhanden.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Jag säger bara galopp :smirk:
Funkar inte det så kör jag med "anfallande köttbullen" = hukar mig och tar ett par steg mot honom (obs, detta fungerar bara på min häst, andra hästar brukar tycka att jag bara är knasig :o )
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Man kan även själv ta ett par "galoppsteg" när man ger komandot i början, så förstår hästen lättare vad du menar.

har ALDRIG i hela mitt liv hört något liknande!!!! så om vi åker ner till travet och ska köra en häst på banan för första gången ska vi då springa ett varv själva först då eller?
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

har ALDRIG i hela mitt liv hört något liknande!!!! så om vi åker ner till travet och ska köra en häst på banan för första gången ska vi då springa ett varv själva först då eller?

Jag brukar göra det fast i trav till min travare, när vi longerar. Han fattar direkt utan att jag behöver göra några röstkommandon om det är så. :D Det är ju bara att härma matte så får man beröm:D :angel:
Fungerar som en hjälpande förstärkning när han inte riktigt förtsår, kan man säga.
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

har ALDRIG i hela mitt liv hört något liknande!!!! så om vi åker ner till travet och ska köra en häst på banan för första gången ska vi då springa ett varv själva först då eller?

Är du en stark ledare till din häst, har bra kontakt, gör den som du gör. Men jag brukar uppleva att de härmas ganska friskt iaf:D
 
Sv: Tömkörning: Galoppfattning

Man kan även själv ta ett par "galoppsteg" när man ger komandot i början, så förstår hästen lättare vad du menar.

:D Så gör jag också när jag vill att min häst ska fatta galopp. Jag bara hoppas att ingen ser mig just då. :angel: Men det funkar faktiskt för det mesta. Men samtidigt som jag gör "galoppsteg" så säger jag "gaaalopp".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 408
Senast: EZMK
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 509
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp