Tömkörd eller inte?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stintan
  • Startdatum Startdatum
S

stintan

Jag har en kallblods hingst född i juni 04. Jag planerar att sälja honom till våren. Nu till själva funderingen. Vill travfolket att man ska ha börjat med tömkörning eller är det lika klokt att låta bli.

Sv: Tömkörd eller inte?

För min del skulle jag inte se någon andledning, du får inte igen pengarna och det är ändå såpass tidigt på året att det inte är så många som har satt igång än...
När jag jobbade på ett större stuteri körde vi inte in ettåringarna förrens efter betet... Helt enkelt för att vi hade inte tid före... ;) Det fungerade utmärkt och de blev tidiga tvååringar ialla fall...

Om jag köper en ettåring vill jag helst köra in den själv, så den blir inkörd som jag vill ha den. ;) Jag tycker du ska låta bli. :)

Enligt min erfarenhet vill de flesta köra in hästen själv för att få det på deras eget sätt och så att de vet att det görs på rätt sätt.

Jag tycker också att du ska låta bli. Det är nog som de andra säger. De flesta vill forma hästen själva och köra in den på det sättet som de vill och du kommer inte få mer betalt för den om den är tömkörd. Det blir bara extra jobb för dig som du inte har något för i alla fall.

Ska man behålla den själv är det en annan sak. Vi börjar köra in våra som vi ska behålla innan betet och helst ska de veta vad en vagn är också. :)

Man vill helst köra in hästen själv, så att det blir på sitt eget sätt sas...

Satsa på att hantera hästen mycket istället.
Rykta, borsta, lyfta ben... Spola hovar, ja dy vet, normal unghästhantering.
Det är guldvärt när man köper en unghäst, att den är mycket hanterad, och inte rädd!

Lycka till!

Det var det jag ville höra! fniss...Helt seriöst så förstår jag det. jag har lagtner mycket tid på hanteringen av fölis ,stå uppbunden, ha täcke på sig, hovslagare och en hel del vett och etikett. mina andra hästar har fått stå åt sidan en aning, men det är ju (förhoppningsvis) för en kortare period. Mitt mål är att sälja till en som ger honom en rejäl chans.

Hittar du rätt köpare så är det väl bara bra att den kör in unghästen själv, men säljer du till en som saknar den erfarenheten så kan det vara bra för hästens del att den redan är selvan och tömkörd.

Men det låter toppen!
Fortsätt å hantera din häst så ska du se att rätt köpare dyker upp!
Det är alltid roligt att åka och vara spekulant på unghästar som är välhanterade
och bra uppfostrade!

vad är det för stam på hästen? *nickenyfiken* :d

Kul att du frågar. Han är e. Schuvar(NO) u. Påliann . :love:

Hörru jag är ute efter en kallblodshingst närmare våren. Du får gärna höra av dig ;D

Liknande trådar

Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Luzzan
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
663
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 912
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 779
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka