Tömköra?

Jaulgreis

Trådstartare
Kom på igår att jag jättegärna skulle vilja börja tömköra min häst, tänkte att det kunde vara nyttigt för honom att få göra något annat då och då, då vi mest tragglar på ridbanan. Har tömkört hästar flera gånger, mest unghästar, men det var ett tag sen nu så nu har jag glömt bort det mesta (även om jag säkert kommer att känna igen mycket när instruktören berättar allt). Tänkte höra med min nuvarande tränare om hon kan sånt, eller vända mig till min gamla tränare och se om han kunde hjälpa mig, tänkte alltså inte pyssla med det helt själv från början utan känner att jag verkligen behöver ha någon med mig, särskilt när allt ska på hästen. :p

Men vad behöver man då alltså för att tömköra en häst? :)

Sv: Tömköra?

Du behöver: en tömkörningsgjord med flera ringar på gjorden, minst två par stående ringar, och gärna med järn i däckeln över manken.

tömkörningstömmar på minst 16 meter om det är något större än en cponny.
rekommenderar globustömmar naturläder eller tärnsjötömmar.

Kondis får man :)

Jag kan varmt rekommendera Anders Erikssons dvd om tömkörning...

Du behöver: en tömkörningsgjord med flera ringar på gjorden, minst två par stående ringar, och gärna med järn i däckeln över manken.

tömkörningstömmar på minst 16 meter om det är något större än en cponny.
rekommenderar globustömmar naturläder eller tärnsjötömmar.

Kondis får man :)

Okej, tack så mycket! :)
Finns det någon nätshop där man kan köpa bra utrustning? :)

Haha, ja, det skulle jag behöva, så det låter bra. :D

Om du googlar på hans namn så kommer du till hans hemsida och den skall finnas där. Vissa hästbutiker har den med.

Hmm...va konstigt för jag har hittat den innan när jag har sökt den å nätet....ska kolla lite mera..

Ridsportsförbundet har haft den i deras shop det vet jag för jag köpte min därifrån för 1,5 år sen....men nu har de inte den mera, Kanske inte finns mera, synd för den ger en praktiska tips och mycket viktigt att tänka på innan man börjar tömköra samt under tömkörningen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka