clubman

Trådstartare
Hästen har fått ordinerat promenad 15-20 min per dag. Liten hälta och hon får finadyne för trolig vrickning. Det jag undrar är om det skadar mer och tömköra än gå på promenad i grimma. Hon har ju lindrig ks så hon mår ju bättre i ryggen av att arbeta med den istället för och bara vila. Ska så klart ringa vet på måndag för jag tänkte inte på och fråga när jag var inne med henne...

Sv: Tömköra

Beror på om du menar tömköra runt runt på en volt eller rakt fram i skogen sas. Att tömköra runt runt på en volt kan jag nog tänka mig kan vara mer skadligt än att tömköra rakt fram i skogen

Jag har en ks-häst med diverse andra problem som gör att jag oftare än jag vill tänka på får låta bli ridning och bara promenera. Jag brukar tömköra varannan dag ungefär för att han ska få tänka lite.

Lycka till :)

Rakt fram i skogen lär nog inte vara några problem. Hästens rörelsemönster lär inte bli annorlunda för att du har en longergjord och tömmar på hästen. Men rådfråga med vet för säkerhets skull.

När min häst ordinerats skrittpromenader för hand så har jag tömkört på lång töm på eget bevåg, rakt fram. Detta för att han kan vara så knepig att leda men i tömkörningen går han jätte snällt.
Jag har sen sagt till veterinären vad jag gjort och varför och denne har sagt att det bara är bra.

Men jag skulle inte jobba hästen på tömmen tror jag, om jag inte blivit tillsagd att något sådandt skulle göras, för om hästen ska gå i form borde veterinären sagt nått om det istället för skrittpromenader för hand.

Och jag har erfarenheten att veterinärer inte säger 'du kan tömköra i stället om du vill'. Jag har alltid gett det som förslag men då fått positiv respons (beroende på skada såklart).
Min häst som är konvalescent nu varierar jag mellan att leda i grimma, ha löst inspänd och tömköra.

KL

Min fick en rejäl senskada för 1 ½ år sedan och skulle promeneras 30 min två gånger om dagen i tre månader. Jag gick för hand ena gången och tömkörde andra rak fram i skogen i form. Vet tyckte att det var bra och hästen kom tillbaka mycket fortare när vi väl fick sätta igång igen.

Tömkör hellre mitt sto vid konvalecenser då jag har bättre kontroll och kan "parera" henne bättre än om jag går brevid (hon blir väldigt hattifnattig vid sjukhagevila). Tömkör dock rakt fram i skogen på långa tömmar utan krav. Min veterinär har aldrig haft åsikter om det;). Vid hennes längsta konvalecens (senskada) fick jag dock stoppa i henne vetranquil för att ens kunna hålla henne på marken inför våra små turer.

Jag ska ringa vet imorgon och höra men jag tror inte det skulle vara några problem för det är en så pass lindrig hälta och på ett framben. Får se vad han säger....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka