Tömköra/tolka med skidor på

-Catherine-

Trådstartare
....går det?

Jag funderar lite över hur jag skall göra med motioneringen av mina små till vintern. Förra vintern var katastrofal, vi kom inte ens av gårdsplanen pga all snö. Det var omöjligt att komma ut med vagnen eftersom de enstaka plogade vägar vi kör på häromkring inte gick att ta sig ut på eftersom vi först måste köra en bit på en skogsväg som inte plogas och dels ta oss över E4 på ett ställe...och där var ju plogvallen 1½ meter hög :(

I år måste jag alltså hitta på ngt annat. Släde vore fint (har jag ju redan ventilerat i snacktråden), men vi har ingen släde ännu. Så när jag såg "tolksele-tråden" idag så slog mig tanken: Kanske man kan tolka efter sin ponny även om man inte har ngn som rider den?

Ngn som har testat och kan komma med en recension?

Min tanke var att ha skidor och liksom tömköra ponnyn. Draget skulle kopplas till ett bälte om midjan (med panikhake, om ngt skulle gå fel). Kan man rationalisera bort svängeln tro? Tänkte att den kanske kunde bli i vägen eftersom den tynger ned draglinorna mellan ponnyn och föraren?

Vad tror ni? Skall jag släppa tanken eller kan det vara genomförbart? :)

Sv: Tömköra/tolka med skidor på

Sonen tolkade efter sin körponny och hade då en töm som han krängde snett runt kroppen. Vet inte om du har sett hur de som plöjer med häst har tömmen. Över ena axeln och sedan ut under den andra armen. Ska vara minst risk att fastna om hästen sticker eller man trillar eller nåt.

jag tror det skulle gå fint, skippa svängeln helt, men tänk på att det då blir smalare mellan draglinorna. å andra sidan gissar jag att din midja sitter högre än fästpunkten för draglinorna när du kör med vagn, så förhoppningsvis är risken för att ett bakben ska komma över draglinorna ganska liten. men tänk på att bromsa dig själv i nerförsbackar och avsaktningar så linorna inte slakar!

Jag vet att minst en bukfalist tolkar på skidor efter sin "ponny" - en shirehäst! Hon gör precis som du skriver, fäster sig själv runt midjan och håller i panikhaken med ena handen och kör med den andra om jag förstått rätt.

Ser superhärligt ut!

Skaffa en gammal mjölksläde typ tvåmjölkkrukor i storlek som man drog för hand. Sedan gör du ett par skaklar så har du en billig släde .Skulle inte sätta fast mig själv ens i panikhake skulle nog hällre ha någon form av dödmansgrepp som inte fodrar prestation för att lösa ut.Om du inte kan fixa skaklar självtror jag att jag vet av några

Senast ändrad:

Jag har tolkat efter travaren jag hade för många år sedan. Dock hade jag en stor och stabil träpulka. Jag skulle INTE våga med skidor, vad händer om du ramlar?

Jag har gjort så bakom shettis, har funkat utmärkt. Självklart en mycket snäll och trygg häst, även om allt kan hända så litar jag på honom. Hade dock linan som agatoon beskriver.

Skulle inte sätta fast mig själv ens i panikhake skulle nog hällre ha någon form av dödmansgrepp som inte fodrar prestation för att lösa ut.
Jag håller med dig. Ett alternativ jag har testat är att ha handtaget på tolkselen i en hand och tömmarna i den andra.

*KL*

Både för och emot här hör jag :)
Skidor tyckte jag var en skoj idé eftersom jag gillar att tolka.
Jag får grunna lite mer på min idé, självklart vill jag sätta säkerheten i första hand, går det inte att genomföra säkert så blir det inte alls.

Nordtravare:
En mjölksläde har jag ingen aning om vad det är för ngt ens :o Var får man tag i dylika ting? Skaklar har jag för mig skall finnas här någonstans, men frågan om är hur de är i skicket (gamla träskaklar) och dessutom misstänker jag att de är dimensionerad för ardenner/nsv och inte för mina yttepytteponnys.
Får jag tag i ngt som jag kan göra släde av så tar jag tacksamt emot erbjudandet om skaklarna :bow:

Tack allihop för era svar, det gav mig lite mer kött på benen!

Släden fanns på dom flesta gårdarna Ca metrrn lång 60-70 bred oftast med "sparkhandtag "baktill draglänk fram .En miniatyrhästsläde sen tar man sommarskaklar eller andra smäckrare skaklar och kapar ner och sätter en lämplig bräda bak så har man en fin schettissläde .

Jag brukar åka skidor efter lillponny! Använder en fast bröstsele på honom med linor som jag hakar fast i ett tolkbälte (exakt en sån man har när man åker skidor med hundar). Tömmarna håller jag i, men man får ta det lungt i början så man får in känslan;)

Har tidigare använt miniskidor, men tycker jag har för lite kontroll med dom, så jag tänkte testa åka med ett par korta twintips detta år. Ett annat tips är att använda en lina som är lite elastisk, ska själv prova på det då jag tycker det lätt kan bli småryckigt.

Ta en vanlig pulka lägg en höbal på den. Fäst draglinorna i pulkan och ut och kör. Bromsa med fötterna. Det är kul. Största häst jag gjort det med var en fjording

Det lät ju smidigt!:laugh: Lättare att bromsa med fötterna om man sitter lite högre upp. Hur fäster du pulkan i draglinorna?:laugh: Kan man sätta en svängel i draglinorna och sen sätta fast pulkan i den? Tännkte i så fall att man kunde svetsa ihop en egen svängel av lite tunnare rör så den inte blir så klumpig.

kl

Kan man använda sin fasta bröstsele (min nya, bättre sele har inte kommit än ;) ) som tolksele?

Tänkte att en får leda ponnyn och så åker den andra där bak. Blir väl ingen vidare racing men ponnyerna får lite mer träning på promenaden i alla fall! Samtidigt som jag slipper gå, hihi.

Men om man nu gör så, vart får man tag i en bra tolklina med handtag? Finns det att köpa separat (hyfsat billigt..), kan man göra något själv eller är det lika bra att köpa ett "tolkset" från någon affär? Hur långa brukar de vara ens? Vill ju inte åka 50 m bakom lilla ponnyn...

Jag ett par (tyg)tömmar på 8 meter, och en longerlina på 12 tror jag. Funkar det eller är det för klent?

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka