Tömköra pigg häst ute?

Dull

Trådstartare
Min häst har varit skadad och ska sättas igång långsamt. Veterinären rekommenderade promenader för hand varvat med tömkörning så att hästen bygger muskler innan jag sitter upp.

Problemet är att hästen är väldigt pigg efter att ha vilat så länge. Bara att gå promenader är avancerad då hästen hela tiden försöker öka farten.
Problem nr 2 är att jag bor långt ute på landet, utan tillgång till varken ridhus eller ridbana. Närmsta ridhus man kan hyra ligger så långt bort att det inte finns möjlighet till regelbunden träning där.

Tips?
Vågar man tömköra en så här pigg häst ute i skogen?
Är det större risk att hästen sliter sig vid tömkörning än vid promenader? Eller har man mer kontroll?
Inspänd eller inte inspänd?

Min häst har varit skadad och ska sättas igång långsamt. Veterinären rekommenderade promenader för hand varvat med tömkörning så att hästen bygger muskler innan jag sitter upp.

Problemet är att hästen är väldigt pigg efter att ha vilat så länge. Bara att gå promenader är avancerad då hästen hela tiden försöker öka farten.
Problem nr 2 är att jag bor långt ute på landet, utan tillgång till varken ridhus eller ridbana. Närmsta ridhus man kan hyra ligger så långt bort att det inte finns möjlighet till regelbunden träning där.

Tips?
Är det större risk att hästen sliter sig vid tömkörning än vid promenader? Eller har man mer kontroll?
Jag hade inte tömkört en häst som lyssnar dåligt på mig utanför inhägnat område. Visserligen ska man ha delade tömmar men vilken skräck om hästen sticker med tömmarna hängande efter sig. :nailbiting:

Kan du inte träna att gå i grimskaft?
Visst att dom kan vara pigga, det var min också när hon var skadad men likförbannat skulle hon sköta sig vid promenad. Det är ju farligt om man inte kan gå ut med hästen för att den är pigg.

Gör cirklar så hamnar hästen naturligt bakom din utan att du behöver tänka så mycket.
Undvik att dra till baka hästen när den går framför dig, ist gör en cirkel, annars får du bara en ragkamp med en mer och mer het häst.
Har du hästen på höger sida så gör du en cirkel mot din vänstra sida, hästen hamnar nu bakom dig. Funkar också med pigga filurer, har testat.

Min ponny sliter sig lättare när jag tömkör än promenerar med kedja under hakan...:cool::mad::rage::heart

Tips?
Jag hade inte riskerat att tömköra, när man går bakom upplever jag att man inte har samma kontroll. Jag hade valt promenader med Kapson eller repgrimma med ett längre grimskaft, har du tillgång till skog med träd så kan hästen få lite hjärngympa genom att gå kors och tvärs mellan träden, gärna över liggande träd om skadan tillåter.

Tycker det är vanligt att veterinärer senaste årtiondet rekommenderar tömkörning ute som konvalescensigångsättning , utan förbehållning alls till hästägaren, dvs utan hänsyn alls till om hästägaren öht vet hur man tömkör /hästen är van att tömköras ?

Dock är det ju som alltid faktiskt så att hästägaren själv måste ta initiativ att rådfråga veterinären utifrån hur hästägaren känner hästen och utöver det känner/vet med sig vad den (hästägaren) kan/behärskar osv .

Självklart menar ingen veterinär att man ska rehabba en häst på töm ute i skogen bara rakt av punkt slut ....och definitivt inte att en häst som tidigare inte tömkörts ute helt plötsligt som rehab /konvalecent ska introduceras till det , av en osäker hästägare som tidigare inte tömkört hästen ute (eller alls) ? ...

Frågan är bara då hur jag ska kunna sätta igång hästen. veterinären var tydlig med att hästen måste bygga muskler innan jag sätter mig på ryggen (och det ser ju jag också att det behövs). så att skrittat hästen uppsuttet är inget alternativ.
Veterinären hade inga andra förslag än tömkörning varvat med promenader trots att jag påpekade att det är svårt då hästen är så extremt pigg. longering är bög inte hello möjligt (är ganska säker på att hästen bara kommer få fnatt och springa runt och bocka då).
Någon som har någon idé?

Kan du inte träna att gå i grimskaft?
Visst att dom kan vara pigga, det var min också när hon var skadad men likförbannat skulle hon sköta sig vid promenad. Det är ju farligt om man inte kan gå ut med hästen för att den är pigg.

Gör cirklar så hamnar hästen naturligt bakom din utan att du behöver tänka så mycket.
Undvik att dra till baka hästen när den går framför dig, ist gör en cirkel, annars får du bara en ragkamp med en mer och mer het häst.
Har du hästen på höger sida så gör du en cirkel mot din vänstra sida, hästen hamnar nu bakom dig. Funkar också med pigga filurer, har testat.

Hästen är i normalfallet lydig och sköter sig vid promenad men nu är den så extremt pigg och överladdad så den blir liksom nästan blockerad när vi kommer en bit från gården. Det är väl inte helt ovanligt att hästar som vilat länge blir såna? hästen har också varit väldigt svår att vila då den försökt bryta sig ut flera gånger.

Om du ska tömköra så se till att få med dig en medhjälpare som kan gå vid huvudet och hålla hästen i grimskaft medans du går bakom och tömkör.

Men jag skulle nog vänta med detta till den sköter sig lite bättre på promenader vid hand. Finns det någon möjlighet att ge den hjärngympa genom att gå över bommar/stockar/klättra i skogen? (om det är ok ift skadan)
Träna hantering från marken i någon form kan även vara en bra idè för att få den att tagga ner och konsentrera sig på dig. Horsemanship, akademiskt, klickerträning eller whatever som bättrar följsamhet och lydnad. Akademisk "dressyr från marken" kan även bidraga till att bygga de muskler du behöver.

Du har ingen större hage som du kan promenera/tömköra hästen i första tiden? För att vara på inhägnat område. Nu vet jag ju inte hur pigg din är, men när min skulle sättas igång efter lång boxvila i våras hade det varit livsfarligt att försöka gå iväg med henne från gården. Hon exploderade i bockserier bara till och från hagen. Jättesynd, för annars är det ju mycket roligare att gå ut och skritta än bara runt, runt på ridbanan som vi fick göra. Men säkerheten är prio 1 anser jag, så är den väldigt pigg/olydig ute hade jag börjat på inhägnat område. Möjligtvis om man har skog att tillgå där det är ingen eller liten risk att möta trafik och andra människor. (Vårt stall ligger så till att vi bara har mer eller mindre trafikerade vägar att rida på, och när hästen plötsligt kastar sig iväg ett par meter vill man inte ha bilar, cyklar, barnvagnar och annat att kunna krocka med). Men tömköra hade jag absolut inte gett mig på med en het häst oavsett, då jag tänker att risken är stor att den sticker, snurrar runt, kickar osv och då vill man varken ha tömmar som den kan trassla in sig i eller vara placerad bakom hästen.

Har du möjlighet att ha en medhjälpare vid tömkörningen så att en person kan gå vid hästens huvud och hålla i ett grimskaft när du tömkör. Min pigga häst funkade det mycket bättre med tömkörning än att leda vid igångsättning. Vid tömkörningen så gav jag henne hela tiden uppgifter, böjning, sidvärtes övergångar mm. Jag gjorde det mestadels på skogsvägar.

Hästen är i normalfallet lydig och sköter sig vid promenad men nu är den så extremt pigg och överladdad så den blir liksom nästan blockerad när vi kommer en bit från gården. Det är väl inte helt ovanligt att hästar som vilat länge blir såna? hästen har också varit väldigt svår att vila då den försökt bryta sig ut flera gånger.
Testat att ge lugnande vid promenadtillfällena? Jag hade inget annat val än att ge min häst det då han inte gick att promenera under igångsättningen. Var veterinären som rekommenderade mig det.

Hade aldrig vågat mig på att tömköra en halvvild häst. Det är för farligt! Du får promenera med den istället, att tömköra rakt fram i skogen är ändå likvärdigt med att gå med hästen i grimskaft. Försök att gå i backar och på kuperad mark. Gå fram och tillbaka på samma sträcka om den blir vildare ju längre hemifrån den kommer.
Kanske du kan åka till ridhus för att tömköra?
Ta bort kraftfodret om den får det. Magnesium och vändelrot kan hjälpa.

Jag har überpli på mina hästar.
Dom skulle aldrig drömma om att landa på mig vid eventuella "jag dör av rädsla och hoppar 4 meter upp i luften". Dom går som 3 glada ljus i rad när jag leder dom, ensamma eller tillsammans. Börjar det
överbusas slutar dom vid harkling. Jag manipulerar dom med ett pekfinger på grimskaftet...

Trots detta var det några muskelfibrer som fanns kvar i min höft, samt att jag saknar 10% av lår-
muskulaturen, efter sparken som tog på utsida lår när jag tömkörde pigg häst på fältet.

Spelar liksom ingen roll när hästen ber om ursäkt hela vägen hem då... Som tog 40 min för att
förflytta mig 500 meter...

Jodå jag vet hur det kan vara, det är därför cirklar är så himla bra. Då slipper du ha dragkamp i grimskaftet. Och sen träna på lyhördhet på slutet av promenaden. Men det brukar inte behövas mycket tränaning med cirkel metoden tycker jag, dom brukar fatta efter 2 promenader att det blir väldigt tråkigt att gå i cirklar jämt och sen sköter dom sig. Och att den inte går på dig, det är inte ok och direkt farligt.

Jag har precis tömkört två pigga skuttiga pojkar idag :D Skulle inte rekommendera att man gör det utanför inhägnat område. Finns det någon hage eller del av hage som är någorlunda plan kanske du kan vara där @Dull ? Jag har även använt föräldrarnas gräsmatta ibland :o

Jag skulle föreslå att du tar på det du har mest kontroll i, träns, kapson eller repgrimma och försöker promenera någon tråkig kortare sträcka tills den lugnar sig. Och kanske ta med någon som sällskap. Det är alltid svårt i det där stadiet när man ska sätta igång en jättepigg häst med promenader för hand, men det brukar gå bättre och bättre! I värsta fall kan man väl få lite lugnande att ge av veterinären.

Oj. Tömköra ute är min favoritmetod när hästen är för pigg o ska skrittas avsuttet. Men när du frågar så blir ju självklart svaret ABSOLUT INTE! Hade du haft koll hade du ju inte frågat.

För min del tycker jag det är betydligt säkrare om hästen är på "flyga i luften-humör", ingen risk att få en framfot i huvudet av misstag om hästen flyger i luften. Har långa tömmar o fäster dem ett steg ner på en bra tömkörningsgjord. Hästen är lärd att aldrig kunna dra iväg framåt, lärd att inte snurra runt (värsta jag vet!!!) samt går alltid fram om man ryter till i värsta fall. Och vi är självklart vana vid att tömköra rakt fram ute sedan innan. Blir han frustrerad kan jag kallt bara vänta i min ände på tömmarna o hålla honom på plats tills det slutat koka över och vi kan fortsätta. Min häst är inkörd och har från början lärt sig att stå still på kommando och slappna av innan han får gå vidare. Det är en extremt bra grund.

UTAN den grunden, dvs en häst som som snurrar (eller en människa som inte hänger med i svängarna o kan hindra), som drar i bettet eller som inte lyder framåtdrivande hjälper. DÅ är det skitfarligt ffa för hästen. Risken att den kommer lös med tömmar efter sig är ju typ 100 %.

Ang tips på igångsättning så bygger ju ingen häst muskler bara för att de tömkörs i alla gångarter ens. Vettig träning från marken är ju dock bra och kanske helt avgörande i ditt fall. Mao, ta hjälp! Jag hade sett det som en kul chans att testa på typ AR-markarbete samt att få hjälp av någon som faktiskt kan tömköra som hade introducerat det för din häst. Eftersom hästen inte får sättas igång "pang bom" (låter det som, ingen ska väl det iofs) så måste man ju på något vis få hästen att kunna fokusera sin överskottsenergi tills dess att den blir av med tillräckligt i den upptrappade träningen.

Skritt promenader har jag alltid gjort i hagen, dvs varv på varv tills man gått så långt som veterinären rek.
Att promenera ute eller tömköra ute med en häst som kastar sig för minsta lilla suspekta löv eller mysko husknut är inte roligt. Så jag har hållt mig i hagen där hästen är trygg, sen så har jag slängt ut bommar och tömkört över för att få lite mer lyfta på fötterna träning.
På 7 år med min knasbytta så har jag också tömkört ute typ 5 gånger och det bara detta året då jag äntligen fick tag på en tillräckligt bra och stabil tömkörningsgjord. 3 av 5 gick bra och det var bara 500m bort och tillbaka en vindstilla dag med hunden med som draghjälp.

Är inte värt att riskera sig själv för att man "måste" promenera hästen avsuttet.
Första åren hade jag kedja, långt grimskaft, dressyrspö, hjälm och säkerhetsväst som standard promenad utrustning :/.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar