Tömköra/jobba/rida treåring

Cambrie

Trådstartare
Imorgon tänkte jag börja tömköra min travkille som inte blir någon travare utan får bli ridhäst...
Han är alltså inkörd redan och är hyfsat lätt att jobba i form i vagnen i lugna tempon...

Jag vill givetvis göra det så rätt det nu kan bli med min erfarenhet av inridning/omskolning och hans erfarenhet och kapacitet. Jag gör det inte för att få fram en VM-häst, däremot vill jag ha en trevlig individ som blir väl grundriden, bär sig ordentligt och kan hoppa runt 1.10 (jag vågar inte hoppa högre).

Tömköra har jag gjort flera gånger och jag är väl medveten om att jag nog behöver hjälp, har en kompis som är väldigt duktig i dressyr 25 mil ifrån mig som ska ha honom för grundutbildning två månader i sommar men däremot vill jag själv ha honom riden såpass att han kan skritta, trava, styra och stoppa innan dess eftersom hon driver verksamhet och naturligtvis inte gör det gratis.

Finns det några fallgropar med tömkörning? Inspänningar? Hur ofta och hur länge vågar man tömköra? Cavaletti? När jag väl sitter upp, hur mycket vågar jag begära av en treåring? Löshoppning, hur högt kan man hoppa?
Jag har löshoppat honom 80 cm, tyvärr har han inte riktig bakbensteknik, finns det något sätt att träna upp denna eller kommer det med tiden tror ni? Han är bara löshoppad en gång, verkar tycka det är kul men som sagt, bakbenstekniken är inte den bästa, kan även jag se som egentligen inte är intresserad av hoppning...

Han är körd regelbundet i ett och ett halvt år, som man ju gör med travhästar, inga snabbjobb dock, enbart långsamjobb då han inte breddar med bakbenen och helt enkelt inte kan springa fort...

Det var väldigt längesedan jag lade ner något riktigt jobb på att utbilda en häst för ridning, men jag vill gärna göra det så rätt som det kan bli i alla fall, så jag hoppas ni kan komma med andra vinklar och så av mina dumma frågor...:D :bow:

Sv: Tömköra/jobba/rida treåring

Cambrie skrev:
Imorgon tänkte jag börja tömköra min travkille som inte blir någon travare utan får bli ridhäst...
Han är alltså inkörd redan och är hyfsat lätt att jobba i form i vagnen i lugna tempon...

Jag vill givetvis göra det så rätt det nu kan bli med min erfarenhet av inridning/omskolning och hans erfarenhet och kapacitet. Jag gör det inte för att få fram en VM-häst, däremot vill jag ha en trevlig individ som blir väl grundriden, bär sig ordentligt och kan hoppa runt 1.10 (jag vågar inte hoppa högre).

Tömköra har jag gjort flera gånger och jag är väl medveten om att jag nog behöver hjälp, har en kompis som är väldigt duktig i dressyr 25 mil ifrån mig som ska ha honom för grundutbildning två månader i sommar men däremot vill jag själv ha honom riden såpass att han kan skritta, trava, styra och stoppa innan dess eftersom hon driver verksamhet och naturligtvis inte gör det gratis.

Finns det några fallgropar med tömkörning? Inspänningar? Hur ofta och hur länge vågar man tömköra? Cavaletti?
när du tömkör en unghäst börjar du alltid på volt, det är som att longera, annvänd tömkörnings gjort, (en bra sådan) och träns och tömkörningstömar, spö väljer du själv om du vill ha, börja longera som vanligt forma hästen och ge den lätta upp gifter som att lyssna på dej, anpassa temot osv, skulle jag va du skulle jag köpa/hyra Anders Erikssons film Tömkörning, det ger massor av tips och visar hur du ska hålla händer och fästa utrustningen, cavaleti är något väldigt bra som du kan börja med när hästen blivit varm ikläderna med tömkörning.

När jag väl sitter upp, hur mycket vågar jag begära av en treåring?
börja att bara skritta hästen, volter osv, få den att ttcka det är roligt och vilja gå framåt, i början räker dedt med att du rider 10 till 15 minuter och allt eftersom ökar du på, och kan tillsut börja rida i skogen, träna på halter,flyta osv

Löshoppning, hur högt kan man hoppa?
Löshoppningen är väldigt att man måste anpassa sig efter indeviden, börja alltid så häsdten förstår vad du menar och tycker det är kul, börja på låga höjder och få in en bra rutin osv, offtast när man löshoppar har man först ett inhopphinder som består att ett räke på ca 40 cm sen ca 7 meter senare ett oxer, och det är oxret man varierar höjden på, aldrig räket.

Jag har löshoppat honom 80 cm, tyvärr har han inte riktig bakbensteknik, finns det något sätt att träna upp denna eller kommer det med tiden tror ni? Han är bara löshoppad en gång, verkar tycka det är kul men som sagt, bakbenstekniken är inte den bästa, kan även jag se som egentligen inte är intresserad av hoppning...
Du menar att han inte riktigt öppnar upp sig bak va? mitt halvblod gjorde samma i början, offtast är det rutin som dom fixar av sig själva, du kan testaatt läga en markbom efter första räket när du löshoppar den ska ligga 3 meter från räket, då blir det att hästen får anpassa sig och verkligen jopbba oh tänka,+ att dom hoppar upp sig mig bättre och annvänder rätt teknik, du kan juh testa iaf!

Han är körd regelbundet i ett och ett halvt år, som man ju gör med travhästar, inga snabbjobb dock, enbart långsamjobb då han inte breddar med bakbenen och helt enkelt inte kan springa fort...

Det var väldigt längesedan jag lade ner något riktigt jobb på att utbilda en häst för ridning, men jag vill gärna göra det så rätt som det kan bli i alla fall, så jag hoppas ni kan komma med andra vinklar och så av mina dumma frågor...:D :bow:

så lycka till med din häst, det blir nog jätte bra :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 676
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 260
Senast: mmbot
·
Skola & Jobb Började ett nytt jobb som personlig assistent i maj (semestervikariat).Har nu kommit in i jobbet och inser att jag inte trivs alls med...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama