Tomatplanteringtips!

vippan

Trådstartare
Jag har sått lite tomatfrön och det verkar som alla har tagit sig... :laugh:

Nu är platorna ca en decimeter höga och har utvecklat fina bladpar. Hur planterar jag om dem?
Läste på nätet (någon artikel) att de ska planteras om i större krukor (visste jag) men att man skulle plantera hela stammen så bara bladparen sticker upp?

Någon tomatexpert som kan ge mig några råd? :laugh:

Sv: Tomatplanteringtips!

Plantera om successivt till större krukor, så får plantan tid att vänja sig. Flytta inte från pytteliten till jättestor direkt, då får rötterna frispel och växer som bara den, medan själva plantan slutar växa under en period.

När du planterar om ska du sätta plantan så pass djupt att det första bladparet, som ser lite annorlunda ut jämfört med de "riktiga" tomatbladen, kommer strax ovanför jorden.

Jag är ingen tomatexpert, men årets femton plantor ser fina ut än så länge och jag brukar få mer tomater än jag kan göra av med ;)

Ok, lite större krukor och ner med stammen.

Vid nästa omplantering blir det alltså ändå lite större och djupare krukor sedan borde man väl kunna sätta dem i stora krukor?

Jag säger bara hur man ska göra, inte hur jag gör ;)

Jag är väl inte så snäll mot mina plantor kan jag tänka mig. Sår allt i en stor låda och delar upp dem till egna krukor när de är i hanterbar storlek. Sen orkar itne jag pyssla med det där utan slänger ut dem i växthuset när det är lagom varmt. Experterna skulle nog svimma om de såg hur jag hanterar mina små, men än så länge har jag fått god skörd :p

Huvudsaken är ju att resultatet blir bra :laugh:

Idag blir det omplantering!

Har en hel del välbrunnen hästgödsel :grin: , är det något för tomaterna längre fram eller blir det för kraftigt?

Pytsa på lite gödsel i omgångar så ska du nog få en bra skörd. Men inte för mycket i taget för då kan plantorna bli tokiga. Lite som om vi skulle sätta oss i ett berg av godis... :p

Om du planterar om i en rejält stor kruka eller hink (med hål för dränering) så kan du blanda gödsel och jord i nedre delen av hinken och ha enbart plantjord längst upp där du sätter plantorna. Grönsaker som växer mycket och ska producera mycket på en säsong behöver mycket gödsel så kan du få med det i krukan är det bra.

Ok, det var vad jag funderat på att göra, då är jag inte helt ute och cyklar :laugh:

Hoppas nu att plantorna överlevde omplanteringen, de såg lite ledsna ut igår...

Du ska plantera så djupt du kan i en ny kruka. Det är ju bra att plantan skjuter mycket rötter så blir den tåligare. Målet är ju inte att få en så lång planta som möjligt utan en stadig och frodig.

Håller alltså inte med majjijann.

Expertisen brukar faktiskt säga att plantorna ska stå trångt i krukorna eftersom de kan avstanna i tillväxten om de får för mycket plats runt rötterna, dessutom kan en stor jordvolym kyla ner rötterna när man har dem ute. Rekommendationen är att man gradvis byter upp sig till större kruka. Men jag gör inte heller så i praktiken, vem orkar med 3-4 omplanteringar egentligen? (Så här i slutet av försäsongsodlingen så känner jag samma sak varje år: nästa år köper jag färdiga plantor och slutar kludda med jord, krukor, plastfolie och nödbedda fröer!)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar