Tomatodling

Sv: Tomatodling

Menar du från en tomatplanta eller vill du ha fler likadana tomater som en som du redan har? Det kan vara lite trixigt, eftersom det inte är säkert att fröer från den tomaten ger samma egenskaper i arv. Dessutom vet du inte vilken miljö tomaten trivs i, dvs om den behöver växthus eller kan växa på friland. Men testa - låt den mogna ordentligt, torka fröet och plantera det i feb-mars, och se vad som händer!

Jag har fått en tomat av en annorlunda sort, som fungerat bra ute i södra Småland. Ska fröna ligga kallt?

Spelar inte så stor roll, det viktiga är att det är mörkt och torrt. Dvs inte i kylskåp eller liknande.

Jag har fått en tomat av en annorlunda sort, som fungerat bra ute i södra Småland. Ska fröna ligga kallt?

Kanske lite sent men fröna i tomaten skär du ur, häller i en sil, o sköljer rena, torkar.
När de är torra kan du ex stoppa dem i frysen.:idea:

Nu är det väl inte aktuellt just nu (du ville väl bevara fröerna?) men när jag drar upp tomatplantor så gör jag det genom att lägga tomatskivor i lite jord bara.

Ja det går lika bra :), tomater som glöms när man städar på hösten gror ju hur bra som helst efter vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 308
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar