tomatexperter hitåt, tack! (problemlösning med bilder)

Hedda

Trådstartare
Jag har förodlat busktomater inne sedan i slutet av mars. Till en början såg de superfina ut och växte verkligen bra. Efter att vi planterat om de efter konstens alla regler och var och en av de små plantorna fick en ny kruka så växte de på sig lite till och vi satte ut plantorna i en inglasad hylla som vi har utomhus under tak. Det har tyvärr varit ganska kallt på nätterna och vi har varit ganska oroliga för de små stackarna men de blir biffigare och ser fina ut om man bortser från ett problem.

Nästan alla plantor har som vitaktiga, nästan pigmentlösa, fläckar på de nedre bladparen. De övre bladen ser fina och starka ut på alla plantor och plantorna växer bra och dricker lagom med vatten.
Vad kan det bero på? vad är det? vad kan jag göra åt det?

så här såg ett av de värsta bladen ut andra har bara få fläckar längst ut i bladtopparna:
PICT5470.jpg

PICT5474.jpg

övre bladparen, fina (?)
PICT5473.jpg

väldigt tacksam för all hjälp! :bow:

Sv: tomatexperter hitåt, tack! (problemlösning med bilder)

Har du små millimeterstora svarta djur på dem? I så fall är det nog tripsar som orsakar fläckarna på bladen....

läs om dem här

tack så mycket för ditt svar! Tyvärr har jag inte sett ett enda litet djur på tomaterna. Det kanske kan vara tripsar ändå?

Jag tror inte alls du fått nån ohyra utan helt enkelt att de nedre bladparen är solbrända. Säger inte att det är så i ditt fall men har plantan stått innomhus och sedan tas ut så kan det bli så ibland på de blad som redan är stora och inte så vana vid sol, de nya bladen blir vana på ett annat sätt eftersom de inte är färdigväxta.

Är bladen rejält skadade så är det bara att klippa bort dem, då gör de ändå ingen nytta.Om du hade fått köldskador så ser det inte ut så, då skrumpnar bladet ihop eller hela plantan.

Tripsar är inte så väldigt vanligt på tomatplanta och jag tror det är för tidigt på säsongen, tripsar vill nog ha mer värme än den som erbjuds nu:)

Tack för era svar. Solskador känns ju när du beskriver det ganska troligt. De första veckorna utomhus var det ju ordentligt varmt och de står i ett glasskåp där solen ligger på på eftermiddagarna. Det var ju just att de är de nedre bladen som är skadade och att det inte har spritt sig uppåt som fick mig att fundera extra mycket.

Tripsar är inte så väldigt vanligt på tomatplanta och jag tror det är för tidigt på säsongen, tripsar vill nog ha mer värme än den som erbjuds nu:)

Jag har fått tripsar på mina sådder iom att de fanns i jorden från plantagen.... så nog räcker värmen. :( Har fått slänga rubbet, och två av mina krukväxter gick åt pga de jäklarna.

:eek:,fick du tripsar på dina tomater oxå? jag trodde TS hade det för kallt för det eftersom hon skrev lite så, men så är det säkert som du säger, man kan aldrig gå säker..

Japp. Tomater, pumpa, aster och mitt lilla äppelträd (drivit upp från kärna, 2 år gammalt) och en ampellilja gick åt helvete :(

Alltid lär man sig nåt nytt men trips på äppelträd kan väl inte vara så vanligt, ???men det kanske berodde på att de var litet o kanske hade små späda-goda-blad?:d
men hur gör du nu?är hela växthuset smittat eller hade du den jorden nån annanstans?

för många år sen när jag var frisk och jag odlade så fick jag spinn på gurkorna men köpte ett litet spinnrovdjur som jag släppte ut i växthuset, himla bra.

Jag bor i lägenhet, så det lilla trädet (4 dm högt) bodde i kruka i vardagsrumsfönstret. Alla de drabbade växterna stod i kruka, alternativt var under uppdrivning i mjölkkartong eller sålådor. Allt kastades utom sålådorna som fick sig ett klorinbad över natten för att ta kål på de små :devil: Resten verkar i alla fall ha klarat sig tack o lov.

Aha, då förstår jag, tripsen var hungriga och utbudet begränsat så de åt vad de hittade!!:)

Ja, men de kunde ju nöjt sig med astern o pumpan tycker jag :mad:

Jag har provat med äppelkärnor men misslyckats, varför.? jag gör en ny tråd eftersom ämnet är nytt, men den är liksom riktad till dig oxå!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka