Töm, material?

Carolinees

Trådstartare
Hejhej, sitter och funderar på att göra ett par reptömmar. Är lite skeptiskt till polyesterrep (vill inte bränna sönder händerna ;) ). Tänkte då på hampa eller bomull? Vill ha ett par lätta tömmar, någon som har nån expertis på detta område? :)

Allt textil/liknande material kan bränna i händerna om hästen t.ex. drar i full rulle. Men till just reptöm tycker jag personligen att hamparep av bra kvalité, gärna sisådär 12-13mm tjockt, är att föredra. (Hett tips: lär dig att splitsa rep om du inte redan kan, och sätt en svivel på mitten så att det är lätt att "snurra upp" om tömmen vill tvinna sig runt sig själv t.ex. Det är inte helt ovanligt att reptömmar utan svivel med tiden tvinnas upp..).

Hampa är trevligt men kan bränna rejält, jag har rejäla ärr på min vänsterhand efter ett oväntat ryck.

Jag skulle alla dagar föredra läder, men när jag behövde ett par billiga, lätta tömmar köpte jag rep från båt-avdelningen på ett av de större byggvaruhusen. Köpte saxhakar, brände ändarna och band med lite färglatt, tunnt nylonsnöre. Har haft dem i tre år nu och funkar superbra. Tror det är mer bomull än nylon i dessa då de är väldigt mjuka. Jag har inte haft något problem med att de vill fransa och de är väldigt lätta att hantera. Men bra tips från Liten här ovan!

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 117
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 224
Senast: TinyWiny
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025