Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att det är individuellt är jag medveten om. Därför frågade jag allmänt hur lång tid det tagit för varje.
Du får gärna ta en häst som exempel. Gärna en som varit travtaktig
Exempel på lite hästar:
- Ett sto jag red in med två fyrgångs föräldrar. Hon hade bra trav och galopp, aldrig visat tölt. Jag började med tölten efter hon varit inriden 7 veckor. Tog 2-3 veckor och sedan kunde man rida lite längre sträckor (nästan ett varv på ovalbanan).
- En valack också efter 7mån inridning, mamma femgångare och pappa fyrgångare. Hästen hade bra trav och galopp, hade visat ett töltsteg vid longering under nått tillfälle. Tog 3-4 veckor att töltsätta honom. Han var inte lika lösgjord som stot ovan.
- Sto som endast gick i pass och fyrtaktig galopp. Pappa och mamma femgångare. Töltade efter 4 veckors inridning, behövde aldrig "töltsätta" utan började i nedförsbackar att rida tölt. Kunde efter 8 veckor rida hur länge jag ville i tölt Töltade bra på volt och bar sig bra efter 6-7 veckor (inridning, hade då töltat 2-3 veckor).
- Mitt eget sto töltsatte jag för några år sen. Femgångs mamma och fyrgångs pappa. Hade inte visat tölt innan. Tog ca 3-4 veckor innan hon töltade lite längre sträckor.
Innan jag börjar med tölten är det viktigt att hästen är lösgjord, kan öka och minska skritten och bibehålla energin i minskningen, flyttar sig för skänkeln, tänker framåt och svarar lätt för hjälperna